"Normal"foderstat för galoppör i träning?

bettysmatte

Trådstartare
Bara nyfiken, men vad är en "normal"foderstat för en galoppör som tränas och tävlas i galopp? Jag hörde en hösilagemängd som lät VÄLDIGT liten, och jag är bara nyfiken på om det är "normalt"!

Sv: "Normal"foderstat för galoppör i träning?

Jag har inte en aning men, hörde att förr var det vanligt att man gav mer krafftfoder än vad man gav hö/silage till hårt preseterade o tärnade hästar.
Detta har man dock mer o mer frångått.

Ja, mängden hösilage jag hörde var 6-7 kg/dag, och det låter väl fruktansvärt lite :crazy:? Frågan är hur mycket man ger av kraftfoder då???

Pratar man med ledande kraftfoderföretag om kraftfodergivor till tex travhästar som jag håller på med vill dom fodra på rätt bra många kilon...

Det är nog tyvärr ganska vanligt att tränande / tävlande galoppörer ligger på max 1kg TS / 100 kg häst och massor med kraftfoder (6-7 kg är nog inte ovanligt). Detta för att man vill hålla bukvolymen och vikten nere, dvs inga onödiga kilon att släpa på.
Tidigare fodrades det ungefär likadant inom travsporten, men där verkar de flesta ha gått över till foderstater med lite mer grovfoder.

Stämmer nog ganska bra. Sen hjälper det inte att fullbloden ofta är ganska små i maten:crazy:.
Jag har själv en föredetta galoppör som nu är fälttävlanshäst och trots att han har fri tillgång till hö så går det inte att pressa i honom mer en MAX 7-8 kg hö per dag. För att sedan hålla hullet på honom så är det nödvändigt att gå upp i kraftfodergiva, idag äter han 4,5 kg kornkross och är perfekt i hullet.

Jag tror det fortfarande är relativt vanligt att galoppörer får minimal högiva och mycket kraftfoder. Varför kan jag inte säga för jag har inga erfarenheter själv av galoppstall.
Inom travet har många gått ifrån det där och vad jag sett i de stall jag varit i så har många en rejäl grovfodergiva, och vissa näst intill fri tillgång. Sen ges ibland mycket kraftfoder också men man får inte glömma att det är hårdpresterande tävlingshästar som faktiskt behöver. Det är inte lätt att få i en häst så mycket hö som behövs för att de ska klara sig med den näringen. I stallet där jag jobbar ibland ges starthästarna upp till runt 6-7 kraftfoder.

"Mina" galoppörer hade fri tillgång på hö men åt inte mer än 6-7kg när de var i full träning. De fick 4-6kg Gains racing mix/dag.
Provade vid ett par tillfällen och på olika hästar att dra ner på kraften för att se om de åt mer hö men det enda som hände (undantagslöst) var att hästarna gick ned i kondition (dvs hull och muskler) och presterade sämre.

Har också jobbad i framgångsrikt galoppstall där hästarna inte fodrades per liter eller kg havre utan per hink!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 860
Senast: LiviaFilippa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka