Jag tar det inte personligt hur hästen beter sig i såna situationer. OM dom tänker "ååh, här kommer min matte!!" så skulle jag väl snarare tro att dom har lite tråkigt i hagen, kanske för lite eller för tråkiga kompisar, för dåligt med käk och/eller sysselsättningar enligt dom, så det är därför dom tycker det är bra att matte ÄNTLIGEN kommer, haha!
Om hästen verkar trivas så bra i hagen att den inte blir till sig när matte dyker upp är ju inte det något negativt menar jag!
Har det gärna så att man kan lämna hästen några dagar i sin hage utan dåligt samvete! (Värre då om dom inte vill bli fångade!)
Kommer t ex ihåg farsans häst som blev helt till sig så fort hon hörde hans bil komma körande mot gården. Man såg när han var på väg hem på att hästen började vandra längs staketet långt innan man ens såg bilen!
Då tänkte man att det var ju roligt att hästen var så husse-kär. Nu inser jag att det var ju för att den stod själv i sin hage visserligen med andra hästar en bit bort men inget sällskap vare sig i hagen eller i stallet. Farsan var ju den sociala kontakt den hade. Nu menar jag inte att han gjorde något fel i det, man kan inte ha hästar tillsammans som riskerar att skada varandra, och denna var lite socialt missanpassad - sparkade för att träffa när den blev rädd eller inte förstod dom andras språk, (och det är nog många som är i liknande sits,) men klart hästen hade trivts bättre med en flock om man lyckats plocka ihop rätt flock!
På Söndag ska stallägaren flytta hästarna till sin sommarhage! Väldigt blandade känslor för mig (fast jag försöker att inte tänka för mycket på det) för å ena sidan så blir det säkert jätteroligt för hästarna att komma till en torrare och mycket större hage med en del gräs i, hovarna kommer må mycket bättre.
Å andra sidan så börjar det där med att man kan få springa runt i 20 minuter bara för att hitta hästen, att hästen några dagar i början brukar vilja leka "vildhästen på prärien" när han kommer till ny hage så man kan få låta honom vara tills han acklimatiserat sig, kan få lite griller för sig som att grinden är farlig o dylikt i början när han ska ställa om. Nya kompisar att bråka med. (Ponnyerna är faktiskt snäppet värre än stora hästarna, och då är han lite av en hackkyckling redan bland dom stora, nu ska alla gå tillsammans.)
Får ta en dag i taget. Imorgon ska han avmaskas, med två sprutor, det kan bli spännande!
Det är inte populärt, och när man väl har fått in det i munnen en gång är det ännu mindre populärt, då vet han ju hur illa det smakar! Haha!
Idag gick det iallafall kanon i ridningen!
Efter att ha trappat upp kraven och muskeljobbet sakta men säkert var han helt gudomlig i slutet av passet!
Sådär så att det känns som att man har ALLT! (I traven var det.) Form - med både bra med påskjut och bärighet, takt, schwung, rakriktning, att han verkligen var "på sätet" så man liksom får känslan att vara ett med hästen.
Ser det ju som att allt jobb är givande på sitt sätt om man har en plan med förankring i verkligheten, så det var ju egentligen jobbet dit som var bra. Slutet var mer som en belöning till matte! Haha! Och ett kvitto på att jobbet gav resultat!