Nordsvensk, hur är den egentligen?

C

Cara

Hej, för några år sedan mötte jag en helt UNDERBAR Nordsvensk. Han var gammal då och finns ej i livet idag (må han vila i frid). Men, han var stor, men så underbart snäll! Han skulle aldrig ens skada en fluga ;) Hade med min hästrädda lillebror som föll för den här Nordsvensken direkt!

Jag undrar om dom flesta Nordsvenskar är så här trygga, snälla & lugna som den vi mötte?

När det blir dags för hästköp så har jag tänkt att det ska bli en Nordsvensk, i typ 5 år åldern.

Skulle vilja veta då först hur dom är i sinnet, om du lämpar sig till ridning (jag vet att Nordsvenskar ofta har en bra "ridbarhet" eller vad man ska säga, men brukar dom vara så där "ko-lugna" som det sägs om nordsvenskar, eller lite "nerviga". Såklart så är det olika från häst till häst, men ändå?)


Jag vet att det finns gamla trådar men tyckte inte att jag fann dom svaren jag sökte.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag har bara ridit en nordis, och träffat ytterligare två. Bortsett från de som leds runt på Skansen och liknande ;) . För jag antar att det är Nordsvensk brukshäst du talar om?

De två första är tyvärr inte i livet idag. M var en urgo' häst; totalt cool i alla lägen. Han var van vid det mesta, knallade lugnt på ute och kunde ridas av såväl små barn som vuxna erfarna ryttare, trots att han var rätt stor (både på höjden och bredden :D). Hans kompis, L, var däremot hans motsats. Han blev som ung skrämd av motorcyklar på en uteritt (vad jag förstått, jagades han av ett par), och klarade efter det inte av ens ljudet av sådana. Han kunde flippa ur av ljudet av en moped. I hagen gick det bra, eftersom han där kunde dra iväg långt bort om han ville. Då gården de bodde på ligger intill landsvägen, var han överlag inte speciellt trygg att rida utan behövde en lugn, erfaren ryttare på ryggen.

En tjej som höll till i samma stall där jag senare ställde min första häst, hade en nordsvensk hingst. Han var välhanterad och ganska cool, i den bemärkelsen att han var van vid trafik och inte var speciellt lättskrämd. Han reds och var skolad inom akademisk dressyr, hade hög ridbarhet och var väldigt tjusig att titta på. Däremot var han också rätt tuff, och nog inte en häst som passat ihop med barn eller oerfarna.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Det är Nordsvensk Brukshäst jag pratar om :)
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Har en nordsvensk bruksvalack och han är nog världens snällaste häst, nästan lite för snäll för sitt eget bästa ibland ;)
Han är lugn och trygg, pigg och framåt vid ridning, lättlärd och nyfiken.
Ridit halvblod tidigare så var van vid hästar som blev livrädda för allting och hoppade tre meter för ingenting, minst tio gånger under varje ridtur, medans jag nog kan räkna antalet gånger Hilmer har gjort mer än att frusta lite åt något, på fingrarna!
Han är tävlad i både dressyr och hoppning, så han kan det också :)

Behöver jag säga att min nästa häst också kommer att bli en nordis? :D
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag har en syn på kallblod som kanske egentligen är helt fel, men jag tycker ändå att det är så på något sätt.

Att de flesta kallblod har ett bra lynne och temperament (alltså inte rädda och stissiga av sig) men kan ändå vara pigga. Mitt kallblod är nog mest busig och blir "rädd" för saker som han egentligen inte är rädd för. Vissa andra kan säkert ha massa krut så de blir pigga. Men generellt känns det som om de är coola :p

Sen är det ju såklart från häst till häst :)
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Det man ofta hör om Nordsvenskar är ju just att dom är så snälla och trygga. Det var ju i alla fall den jag har mött som jag skrev. Verkar vara som om era är det också :)

Har ridit på ridskola länge och där är det ofta inte ett ända kallblod.

Det kanske är lite överdrivet men är det så att (ungefär, ibland) att det när en tex vanlig ridhäst (typ varmblod eller ngt) blir rädd och hoppar runt , så frustar bara kallblodet lite och fortsätter gå? Haha, det var lite överdrivet och lite "taskigt" mot tex varmblod,men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Tex nordsvenskar verkar vara så trygga & säkra på foten.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

när en tex vanlig ridhäst (typ varmblod eller ngt) blir rädd och hoppar runt , så frustar bara kallblodet lite och fortsätter gå?

När en "vanlig ridhäst" blir rädd och hoppar runt, då är min fjordvalack ungefär hälften av gångerna mer rädd än den "vanliga hästen". Han är lite av en fegis, när han sätter den sidan till. Eller så tycker han att det är en bra ursäkt för att studsa lite.. :angel: :rofl:

//Liten, som bara var tvungen :angel:
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Liten: Haha. Ja det finns lättskrämda kallblod och tex varmblod/fullblod som man kan släppa en bomb vid och dom bryr sig inte haha :)

Men jag har fått uppfattningen om att generellt sätt så brukar kallblodet vara tryggare eller är det bara en skröna?

Ungefär som att araber ska vara "nervvrak" (överdrivet), haha red en 5-årig arab för ett tag sedan, ko-lugn :)

Vill gärna få mig en "ide" om hur rasen är, det beror såklart på individen men alla raser brukar ha några grejer som stämmer överens med flera individer av samma ras.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Kallblod är ju i regel mycket lugnare och tryggare än varmblodshästar. Och ju tyngre hästar, desto bättre temperament ;) Så nordisarna är väll något mitt i mellan halvblod och ardennern, alldeles perfekta alltså :laugh:
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Nu blir det OT, men jag har aldrig träffat en arab som kunnat kallas "hispig". Pigg och full (ibland överfull) av energi - absolut, men nerviga - icke. Däremot bör du som ryttare inte vara hispig på en arab, då kan det bli åka av! ;) Nu ska jag sluta vara OT :angel:
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag har träffat en hel del nordsvenskar och har själv ägt en också och de jag har har träffat har varit riktiga arbetsnarkomaner som har behövt att verkligen JOBBA, då är de trygga och lugna får de inte den stimulansen är de inte lika roliga.

Det är riktiga energiknippen som är framavlade att jobba i lantbruket och i skogen 8 h om dagen 6 dagar i veckan... Nu kanske de inte behöver jobba riktigt så mycket men JAG tycker inte det är några skogsmullar eller barnhästar.

Såklart finns det individer men det är min uppfattning om denna underbara ras :love:
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Liten: Har aldrig mött en hispig arab heller. Det finns en Arab på en ridskola jag red på, den hästen var väldigt väldigt lugn, klumpig som attans också.

När det blir häst för egen del så är det tänkt typ, uteritter, hoppning/dressyr om hästen vill, dra vagn och sånt :)


Tycker att Kallblod verkar så fina i temperamentet. Min farfar är uppvuxen ute på landet (flera gårdar med hästar, dom lånade hästar mellan gårdarna och sånt), på gård med flera hästar (tror det var ardenner). Dom hästarna verkade vara riktigt coola ;) Hästarna stod uppstallade på rad och farfar & dom andra barnen sprang under hästarnas magar för att se vem som blev sparkad först. Vad jag vet så struntade hästarna i att det rände folk under magarna på dom. Så Kallblod verkar vara tåliga hästar ;D

Roligt att så pass många svarar :)
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Mina föräldrar har fött upp nordsvenska brukshästar under 10 år så är uppväxt med rasen och mamma har fortfarande en nordsvensk (egen uppfödning, idag 13 år) trots att vi avvecklat aveln för en del år sedan.

Det jag kan säga är att nordsvenskar är fruktansvärt arbetsvilliga, de är ambitiösa och gillar när det händer saker. De vill arbeta med kroppen och rent generellt trycker jag inte att det är rätt häst om man bara ska ha en sällskapshäst eller en häst att skritta med i skogen två ggr i veckan. Nordsvenskar är arbetshästar och mår bäst när de får arbeta. Därmed inte sagt att man måste vara ute och dra timmer med dem, absolut inte, men enligt mina erfarenheter blir de mycket mer harmoniska om de får jobba.

Precis som med de flesta kallblod kan de vara väldigt viljestarka och att tvinga dem till något är ofta helt omöjligt. Starka och envisa helt enkelt. Sen finns det ju såklart individer som skiljer sig från mängden.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Jag hade tills alldeles nyligen ett nordsvenskt brukssto som var kanonsnäll i all hantering men som var riktigt het att rida:crazy: Hon var mer som ett fullblod än ett kallblod. Jag fick många icke önskvärda turer på henne, där hon tyckte nånting var läskigt och bara vände och drog iväg, inte alltid så lätt att få stopp på 700 kg nordis inte:o
Så det där att alla kallblod är så snälla och lugna stämmer inte tyvärr:p
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Nordsvensken är helt klart min ras och har bara gott att säga MEN man måste hitta rätt individ och vill man köpa en färdig häst så ska man köpa en häst som är rätt skolad till det den ska användas för. Nordsvensken är modig, klok, känslig och snäll MEN den är heller ingen nybörjarhäst fullt ut, den kan vara fruktansvärt smart och vissa individer kan vara riktigt "hårda" i huvudet.

Men om man som jag både vill kunna hoppa över ett lagom högt hinder, träna dressyr, köra hem veden och ta mig fram i terrängen på långritten så JA då är nordsvensken helt rätt häst:love: Jag har ett par stycken som lånas ut till den lokala ridskolan och som kan ledas och hanteras av både de minsta (6-7 år)och gärna tar täten i en fri gallopp i skogen eller ställer upp på "problemlösning".

Så finns såklart hela spektrat från den känsliga enmanshästen till "gamla damen" som man kan smälla en bomb i rumpan på:angel:. Som i alla raser. Men jag som inte satsar på OS inom en specifik gren och vill ha en klok, pigg och samarbetsvillig häst så är Nordisen den mest kompletta:laugh: Det är helt klart en häst som blir vad man gör den till;) Mitt tips är att bestämma vad du vill ha och vad den ska användas till och vad den får kosta och ta kontakt med en pålitlig uppfödare, de brukar ha bra kontakter och bra koll på rasen och vilka individer som kan passa och vara till salu. Vanligtvis säljs de bästa hästarna på kontakt...
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Självklart så måste man titta på den specifika individen för att hitta rätt häst, oavsett ras. När det blir hästköp så blir den nog att åka runt och träffa olika hästar. Vill ha en oinriden häst, så att man kan "bygga upp" hästen efter egna önskemål på hästens villkor ofc. Men bör nog inte köpa en häst som inte är van vid tömkörning & kanske vagn i alla fall eftersom jag inte har erfarenhet av en "grön" häst när det gäller körning.

Vad ni har beskrivit verkar Nordisen som en bra allroundhäst, vilket är precis vad jag vill ha :)
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Håller med. Min häst skulle absolut klara gå som skogsmulle men han är definitivt ingen barn eller nybörjarhäst, trots att han är 110% genomsnäll, vänligaste hästen man kan tänka sig och absolut bombsäker, inte rädd för något över huvud taget trots att han är en ganska känslig individ.
MEN, ger man honom lillfingret är det så himla lätt hänt att han tar hela handen då Nordsvenskar (de flesta/alla kallblod, för övrigt) är fruktansvärt smarta och lättlärda hästar, de behöver en trygg, konsekvent hand. De är extremt lättlärda och lär sig lika lätt dumheter om man är oförsiktig.

Han går som en klocka när någon som kan tar tömmen, med mig går han oftast bra men inte alltid då jag är lite dålig på att behålla fokus på hästen, tar en nybörjare tömmen är han snäll första gångerna men sedan börjar han prova lite själv, och lite till, och så är man i skiten..

För övrigt är det världens bästa och vackraste ras! ;) Har man bara erfarenhet och vettigt tänk är det ingen svår häst!
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

De är absolut en utmärkt allroundhäst, du kan göra allt med Nordsvensken. Kanske inte hopp och dressyr på OS-nivå som LFreddy sa.
Framför allt inom körning är det en helt underbar hästras.
 
Sv: Nordsvensk, hur är den egentligen?

Håller med. Min häst skulle absolut klara gå som skogsmulle men han är definitivt ingen barn eller nybörjarhäst, trots att han är 110% genomsnäll, vänligaste hästen man kan tänka sig och absolut bombsäker, inte rädd för något över huvud taget trots att han är en ganska känslig individ.
MEN, ger man honom lillfingret är det så himla lätt hänt att han tar hela handen då Nordsvenskar (de flesta/alla kallblod, för övrigt) är fruktansvärt smarta och lättlärda hästar, de behöver en trygg, konsekvent hand. De är extremt lättlärda och lär sig lika lätt dumheter om man är oförsiktig.

Han går som en klocka när någon som kan tar tömmen, med mig går han oftast bra men inte alltid då jag är lite dålig på att behålla fokus på hästen, tar en nybörjare tömmen är han snäll första gångerna men sedan börjar han prova lite själv, och lite till, och så är man i skiten..

För övrigt är det världens bästa och vackraste ras! ;) Har man bara erfarenhet och vettigt tänk är det ingen svår häst!

Jag håller med till fullo! :bow: :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp