Nordsvensk brukshäst

HEXE

Trådstartare
Går i häst köpar tankar och har så förfärligt svårt att bestämma mig för vilken ras jag vill ha. :confused:
Jag tjusas aldeles för lätt av snygga hästar typ PRE, Morgan o,s,v men är egentligen sedan gammalt handlöst förälskad i nordsvensken så nu frågar jag er som vet mera om rasen, Hur känsliga - följsamma är dom? i vilka grenar och hur höga klasser har ni tävlat era nordisar?
Ett sto med bra stam, inkörd både skog och väg, välriden vad ligger hon ungefär på i pris och ev avkommor vad har dom för prisläge och är det lätt att hitta bra seriösa köpare till dom. Har ni tips på bra hemmsidor så vore jag hemskt tacksam. :)

Vi har nyligen köpt ett nordsvenskt brukssto! Hon är av den lättare modellen, välkörd, vacker och trevlig att rida. en sådan dam kostar kring 25000kr. Hon är inte tävlad något i ridning. Men nog kan hon hoppa lite lägre hinder o gå lättare klasser dressyr men det är inte tiil det vi köpt henne utan till brukskörning.

Hur känsliga o följsamma de är är ju individuellt.

Tyvärr ligger fölen rätt lågt i pris jag hoppas det kommer att förändras. Såg i statistiken att det föds mindre o mindre bruksföl?!

//ELLINOR

En av våra beteshästar är kallblodstravare, ett 20 årigt sto som är otroligt vacker,ca 160, nästan svart med strimbläs, mycket man, lagom m hovskägg, lite långa uttrycksfulla öron - lite åt frieser fast lättare, hållning som en hingst, mycket pigg, otroligt bra hopphäst och jättetrevlig att rida dressyr på.Av travarblodet ser man inget i rörelseschemat ens när hon drar iväg hagen, hon tar galopp om det gäller.
Den enda nackdelen är att hon har mycket svårt att ta det lungt, att gå sakta i skritt m ryttare är för henne en plåga och hon drar gärna i trav o galopp även om hon aldrig skulle sticka. Hon är helt enkelt rent nervös när man rider henne men hon gör aldrig något. I hagen och stallet är det en jättecool häst. Nu är hon ju gammal men jag skulle för en liknande häst i 10 års åldern kunna tänka mig att betala 15-25 000, hon är super men trots allt kallblod o travare.
Min nsv brukshäst är av den "bruna" modellen söt men inget stilig, ser ut som ett förvuxet russ, jättepigg, urtrevlig att rida dressyr på, LA är inga problem - längre har vi nog inte försökt med hela program. Hoppar gärna men.... hon kastar sig över hindren med en urusel teknik och har ingen ordning på benen när hon landar vilket i lite kletigt underlag gör att hon kan vara rent farlig. Hon hoppar 1 m utan större problem om man tar det lungt. Hon är stamboksförd m 37 p och kostade mig 8000:- inkl sele och all utrustning minus sadel då hon var 11 år. Då lånade jag henne ett halvår först för att se om vi trivdes ihop.

Nu är ju jag bara nybliven bruksnordisägare och vi har inte påbörjat någon avancerad träning alls. Men så här långt så kan jag konstatera att det är en kille som har bra rörelser, mkt. lätt i kroppen och kommer bli mkt. lyhörd senare. Han kommer användas till AR. Jag förväntar mig att han skall komma långt inom dressyren, men ej tävlas då jag saknar intresse för det. Han var hingst tre år och jag fick betala 15000 kr. för honom. Alla som jag tittade på i den åldern låg i den prisklassen eller över.
Men hur följsam eller känslig en häst blir beror oftast mer på ryttarens förmåga än på rasen enl. min åsikt.

Hos gamla "bönder" eller den äldre generationen hästkarlar kan man fortfarande hitta en bra häst för en billig peng, och det är nog där du skall leta för att få "hela paketet".

Men så fort du sätter dit passar för Akademsisk Ridning så sticker priset iväg åtskilliga tusenlappar. Så överlag så kommer vi nog få se en regäl prisökning av rasen inom de närmaste åren. Likaså kallblodet.

MVH/

Jag har ett nordsvenskt bruks sto som jag köpte för 3500kr för 2,5 år sen. Men hon var/ är en sk problemhäst och dessutom sk "pissmärg" så hon är lite speciell.
Hon är otroligt följsam och kan slingra sig runt ett träd utan problem även fast hon är den tyngre/kraftigare typen av nordis.
Hon är inte heller inkörd men otroligt duktig när man tömkör så kanske att det går att köra in henne trots sina 14 år. :confused:

En kompis till mig har köpt en nordis bruks vallak som har gått tornespel och är mkt välriden och superkänslig westernhäst/barockhäst. Mkt imponerande att se när han rids helt utan bett och det räcker med att lägga en tunn tråd på halsen för att få honom att svänga. =) Han kostade 15-20.000kr. Vet inte om han är inkörd i och för sig...

Har aldrig sett en nordis bruks över 20.000kr om de har gjort sitt bruksprov mm, men det finns säkert dyrare ockås men de flesta ligger nog runt 15-20.000 tror jag.

Har en bruksnordis som kostade 15.000, han var iofs nästan helt outbildad. Men nu är han utbildad till medelsvår dressyr, kan öppna,sluta och sidvärtsrörelser. Det är väl bara att träna så får man till slut den häst man vill ha oavsett ras.
Lycka till!

Jätte roligt att få se eran häst, rena drömhästen enligt mitt tycke_ maaaanen :d
lycka till med henne :)

Jag tycker absolut att du ska satsa på vår egna hästras nordsvensken... :)
Men ta reda på så mycket du kan innan och provrid flera stycken, det finns ju ganska många olika typer och temperament.

Jag har ett brukssto av lättare modell som är väldigt vacker och hon rids mestadels, är lite för pigg att köras. Hon är precis som kallblodstravaren som någon här ovanför beskrev (trodde nästan det var MIN häst hon beskrev eftersom det var i Skövde också där min häst är hos en fodervärd)...
Nervös, het, pigg att rida/köra men lugn i stallet och väldigt snäll. Skulle aldrig visa en "sur min" och har aldrig ens haft en tanke på att sparkas eller att kasta av en... eller något sånt. Hon är SÅ go` och snäll men ingen nybörjar häst pga sitt hetsiga temperament. Hon är som ett "ånglok" på uteritter, särskilt då andra hästar finns med... I paddocken går hon jättefint och är lagom pigg med god arbetsvilja. Hoppar gör hon också med "dunderfart" o tycker det är kul men om hon har någon "bra hoppteknik" vet jag inte... Har hopptränat lite för instruktör och hon hoppade ALLT upp till ca 90cm, no problem, ingen vägran. Studshoppning inkluderat.

Jag tror att de flesta nordisar är ganska pigga/heta (energiska) och föredrar själv den typen framför de mer "coola" typerna men den perfekta hästen är givetvis den LAGOM pigga!
Om du ska RIDA den så köp en lättare typ och förösk hitta en som är av "ridhästmodell" (kortare rygg, inte så lågställd)

Jag köpte min för 12000kr men då var hon 14år och ej utbildad, bara inkörd när hon var ung och sedan gått som "hobbyavelssto"... Jag hade själv "ridit in" henne innan köpet men bara som skogsridningshäst.
Tror att priset på en välutbildad, premierad nordsvensk ligger nånstans kring 15-20 000 kr. En outbildad kan du nog få ganska billigt, runt 5000kr, särskilt om den inte ens är premierad.

LYCKA TILL!!

Sv: Nordsvensk brukshäst

:cry: Jag är en stolt ägare till en bruk sto.
Helt underbar men hon har sina dar då hon är helt omöjlig. :devil:
Men hon är inte så att hon drar iväg bara för att göra det hon är så pass snäll men hon knuffar gärna på en och så :) Jag är van vid sånt och knuffar iväg henne men en kompis till mig skulle ta i henne en kväll och hon va inte beredd att hon skulle börja knuffa och trycka emot henne emot diket som vi har vid hagen så hon va nära på att plumsa i vattnet.
Som tur va så har hon en nästan lika dan själv fast i mindre storlek (shettisar) men det är ju liksom inte samma tryck i dom :D

Ja ja i alla fall så är min Varga precis så där som ditt sto Milly förutom det där med hoppning.Varga HATAR det.Hon hoppar kanske en gång sen vägrar hon.Hon känner väl att det är för tungt för fram benen antar jag.
Varga blir lätt uttråkad så man måste göra olika saker jämnt annars tycker hon inte det är nå kul att arbeta och bara tvärnitar och vägrar att röra på sig ett steg.Detta händer specielt vid longering då hon tycker att det är en onödig sysselsättning matte fått för sig att det ska vara bra :rofl:

Varga va precis som din igen Milly ett hobbyavels sto och reds väl lite då och då av dottern i huset.Som sorgligt nog vart sparkad här för typ 2 år sen av Vargas senaste hingstföl.I huvudet!
Satt Pia som hon hette va helt borta ett par månader och sen när hon vacknade kunde hon inte röra sig,inte prata inget alls.En grönsak om ni ursäktar ordspråket :cry: Jätte tråkigt och under tiden PIa låg inne så la sig hennes far Gunnar ute i soffan inne i vardagsrummet och bara låg och vägrade äta och dricka.Hans fru sa det att han höll på att tyna bort helt :cry:

I alla fall jag köpte Varga för 10.000 men det va för att hon är helt outbildad men hon har ju en fin stam och är ett bra avelssto så därför priset.
Har ALDRIG ångret att jag köpte henne :love:

Kjamizar och lycka till med nordis köpet///Tina

Sv: Nordsvensk brukshäst

Nämen detta inlägg från dig Vargsan har kag missat! upptäckte den nu... oops! Ett år har passerat...

Hur har det gått HEXE??? Blev det nån nordsvensk?! :)

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 791
Senast: kryddelydd
·
Avel Nu har jag spekulerat lite.. Hur ställer ni er till avel på ston som ex är korsningar? Som aldrig är visade eller ens känd stam? Ston...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 342
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden