mul
Trådstartare
Sv: Avel och etik/moral
Du har så rätt! Det viktigaste återigen, är kunskap..
Många som bara vill ha ett föl har oftast ett korsningssto, just för att dom är billiga. Sedan korsar man vidare och inte har en aning om resultatet. Har man kunskap så kan ju en korsning ge något, men man måste till 100% veta vad man gett sig in på..
Jag tror inte att i stort sett alla halvblod har OECD och jag tror inte heller att alla halvblod har problem med sin exteriör och/eller temperamentet. Jag tror istället att det tyvärr snarare är så att väldigt mycket kunskap har dött ut och att det blivit ett glapp mellan generationerna. Många som rider på ridskola kan egentligen inget om hästar annat än möjligen hur man får dem att gå på tygeln? När man läser många trådar här på buke så har folk problem med den dagliga hanteringen pga bristande kunskaper. Man skaffar häst för tidigt, har inte fått lära sig hur hästar fungerar, vad de behöver för att må bra och vad de kräver i omvårdnad och foder mm. Man är intresserad av att tävla och köper en häst med fin stam och kapacitet som man själv inte klarar av, alternativt köper en fd travare och slutar ta lektioner eller har svårt att få bra hjälp eftersom det inte är "fint nog" med varmblod.
Sen har man då sin ögonsten som blir till åren, jag har själv varit där, som man vill ta ett föl på för att man älskar henne mest i hela världen och vill ha någon efter. Alla bryr sig inte om att leta efter "rätt"" hingst eller att få hjälp med att se vad som är stoets svaga respektive starka sidor. Eftersom man ska ha hästen själv är det inte så noga med att hingsten är godkänd utan det viktigaste är att det är billigt och gärna i närheten, en kul färg väger många gånger mer än exteriör. Personligen tycker jag att om man avlar för sin egen skull är det ännu viktigare att hitta rätt hingst, eftersom det blivande fölet förhoppningsvis ska vara kvar i ägarens händer "alltid och aldrig säljas".
Sen när stoet är dräktigt är allt frid och fröjd innan fölet ska födas, vad gör man nu? Var ska man ha henne och vad gör man av dem sen, var ska man ha fölungen, hur hanterar man föl? Vad gör man när den gulliga, ulliga lilla saken inte är så gullig längre utan både sparkas och bits och inte vill bli ledd?
Majoriteten av de sk problemhästarna ser jag som felhanterade hästar med människoproblem. Visst ska man inte avla på dåligt temperament eller exteriöra avvikelser, men tyvärr så tror jag att antalet knepiga korsningar kommer att öka iom att hingstbesiktningstvånget togs bort. Grannens jättesnälla och snygga hingst på sitt eget jättesnälla sto blir säkert jättebra.
Du har så rätt! Det viktigaste återigen, är kunskap..
Många som bara vill ha ett föl har oftast ett korsningssto, just för att dom är billiga. Sedan korsar man vidare och inte har en aning om resultatet. Har man kunskap så kan ju en korsning ge något, men man måste till 100% veta vad man gett sig in på..