Om hingsten eller dess avkommor är skarp/a så tycker jag att det är oansvarligt att fortsätta aveln på dessa. Jag tror att många kan acceptera ett ganska skarpt lynne på mindre hästar. Hur många skulle acceptera det på en ardenner eller shire? Det syns ganska tydligt på shettisar, som kan vara ganska vassa, men folk rår på don, det gör man inte med en stooor häst. Tyvärr är det dessa avkommor som vandrar runt som du säger. En vän till mig har en sån.. Vi håller på och ska köra in honom på nytt, det går inte såå bra eftersom det är riktiga klåpare som haft honom.
Inom ardennern är det många som inte tänker på hovbroskförbeningen. Jag personligen vill gärna att hingsten har så lite hovbroskförbening som möjligt. Men tyvärr är inte utbudet av hingstar så stor och då får även dom som har grov hovbroskförbening vara med i aveln. Går det bara att få upp antalet hästar så går det att börja sålla. NSV har noll tolerans när det gäller hovbroskförbening. Det måste man sätta sig in i, vilket jag tycker är en självklarhet om man ska avla.
Absolut finns det rasrena ston som absolut inte ska vara i aveln. Det är därför jag tycker att det är viktigt med en ganska stor kunskap om stoet och dess förfädrar, och ska man ha ett sto att avla på så ska man hellre köpa något som är "ok". Om du förstår mig rätt, än ett sto som varit en gullig barnponny, men som barnen vuxit ur och då kan man ju ha den som avelssto. Eller för att barnen vill ha en större häst. Min ena märr är inte helt ok, pappan har inte gjort bruksprovet färdigt, det medför att hon inte får stambokföras, men eftersom hon har ren stam från 1890 och framåt, så får hennes avkomma stambokföras, tydligen. Jag ringde för att höra med registratorn, för säkerhets skull. Om det inte gått, utan jag var tvungen att vänta i 3 generationer, så hade jag nog inte tagit några föl. Men dilemmat var att denna stam finns bara i denna märr och hennes mamma, som inte kan bli dräktig längre.. Altså hänger hela stammen på just denna häst..
Jag tar ett föl, och går det mot förmodan och föreningen ändrat sig så får jag väl vänta 3generationer innan..
Samtidigt så borde ju stambokföringen locka lite eftersom hästen höjs i värde.
Gud, vad jag svamlar..