Avel och etik/moral

Sv: Avel och etik/moral

Jag håller på med ardenner och där är lynnet mycket viktigt. Där tas ex hästar med oönskat lynne bort pga deras storlek. Det ska inte förärvas. Låter hårt, men det resulterar i stabila hästar.

Tycker inte att det låter hårt... Jag tycker att det låter sunt...
Plockas den hingst eller sto som visat sig nedärva dåligt lynne bort ur aveln också?

En annan fundering..... Jag har flera gånger sett annonser på korsningar mellan nordsvensk och ardenner.... Vad är tanken bakom en sådan kombination tror du??
 
Sv: Avel och etik/moral

Tycker inte att det låter hårt... Jag tycker att det låter sunt...
Plockas den hingst eller sto som visat sig nedärva dåligt lynne bort ur aveln också?

En annan fundering..... Jag har flera gånger sett annonser på korsningar mellan nordsvensk och ardenner.... Vad är tanken bakom en sådan kombination tror du??

Ja, av seriösa uppfödare. Oftast kommer inte dessa in i aveln alls. Om det visar sig att dom inte är pålitliga att hantera. Hingstarsom inte går att köras blir inte godkända om dom inte gjort ett godkänt bruksprov, att dra en 900kg tung vagn runt en bana, då är dom 3år.

Antingen blir det en lättare ardenner/grövre nordsvensk. Men det kan bli ett djur som blir 1000kg och nsv lynne, som kan vara lite nervigare än ardennern. Men det finns dom som tycker att korsningen är det optimala då dom kan bli lika starka som en ardenner men lättare kropp.
 
Sv: Avel och etik/moral

Ja, av seriösa uppfödare. Oftast kommer inte dessa in i aveln alls. Om det visar sig att dom inte är pålitliga att hantera. Hingstarsom inte går att köras blir inte godkända om dom inte gjort ett godkänt bruksprov, att dra en 900kg tung vagn runt en bana, då är dom 3år.

Antingen blir det en lättare ardenner/grövre nordsvensk. Men det kan bli ett djur som blir 1000kg och nsv lynne, som kan vara lite nervigare än ardennern. Men det finns dom som tycker att korsningen är det optimala då dom kan bli lika starka som en ardenner men lättare kropp.

Precis.... Vissa (en liiiiten klick är jag rädd) skulle tycka att den är optimal.... Men som du säger 1000kg häst med nordsvenskens motor.... grattis... :eek:

Kanske är det samma tankar som ligger bakom många andra korsningar... Att det skall bli en optimal häst.... Sen att så inte är fallet... det är ju en helt annan sida av saken :cool:

Men med lite kunskap och intresse så kan man ju hitta både lättare ardenner och grövre nordisar ... Alltså borde finnas individer i båda raserna som passar utan att man behöver korsa. Om det inte är så att stoet råkar stå nära en ardennerhings och vice versa.... Och då är det ju inte någon annan tanke ändå bakom avel att man vill ha ett föl...
Sen skall denna avkomma säljas helst till någn som vet vad de ger sig in på. De flesta som vill ha en häst för körning köper nog rent ändå...

Alltså är detta med korsningar och korsningsavel faktiskt ett ansvar som ligger på både uppfödare och köpare....

Om ingen vill köpa korsningarna så kommer det heller inte att avlas fram några
 
Sv: Avel och etik/moral

Ja, av seriösa uppfödare. Oftast kommer inte dessa in i aveln alls. Om det visar sig att dom inte är pålitliga att hantera. Hingstarsom inte går att köras blir inte godkända om dom inte gjort ett godkänt bruksprov, att dra en 900kg tung vagn runt en bana, då är dom 3år.

Men hingsten kan ju klara sitt bruksprov... och ändå nedärva ett för rasen mindre lämpligt lynne... Plockas han bort då? Hingsten i sig kan ju vara fullt hanterbar....

Ston då.... finns det någon kvalitetskontroll på dem?
 
Sv: Avel och etik/moral

KL

Jag har funderat mycket över detta, eftersom mitt sto inte är helt korrekt. Hon har fått 5 föl (ej i min ägo). De jag har sett har inte ärvt hennes defekter. Jag är ändå mycket tveksam. Hon är premerad med godkänt resultat.

Hur som helst. Jag känner till en större uppfödare, som sitter med i div föreningar och har seminverksamhet. Deras ston är sämre än mitt, inga föl (avkommor) har några större framgångar osv. Jämför jag mej med dem så skulle jag mycket väl kunna betäcka mitt sto... Men som TS frågar efter så tar det emot, jag betäcker ju inte för att någon annan betäcker sämre ston men jag tycker det är mycket förvånande att "proffs" arbetar med sämre ston???
 
Sv: Avel och etik/moral

Men hingsten kan ju klara sitt bruksprov... och ändå nedärva ett för rasen mindre lämpligt lynne... Plockas han bort då? Hingsten i sig kan ju vara fullt hanterbar....

Ston då.... finns det någon kvalitetskontroll på dem?


En ardennerhingst väger oftast mellan 1000-1300 kg, så har den ett lynne som inte är riktigt önskat så och den är hos en seriös uppfödare eller hingsthållare, så blir den inte hingst länge.. Oftast märks det redan i unga år och dom inte kommer så långt.

Den kvalitetskontroll som finns är premieringar. Som treåringar bör dom visas på premiering för bedömning. Det går att visa även som föl, ettåringar och tvååringar. Men först som treåringar kan dom bli diplomston, om dom får över 40p. (Om jag inte minns helt fel så ska stoet göra körprov redan då som treåring för att få ut diplomet.) Stambokföring sker som fyra åring med (förhoppningsvis)föl vid sidan. Likaså ska stoet helst göra körprov vid 4års ålder, man får en premie från ackordshäststiftelsen vid godkänt gjort körprov.

Vid premiering så kan alltså ett sto bli kasserad för avel, men den kan få guld. En seriös uppfödare visar sina djur för en bedömning. Ett föl som fötts efter ett sto eller hingst som inte är stambokförd, kan inte stambokföras.. Så ska man kunna avla ordentligt och få något för hästen ska man premiera den.

Ursäkta om det blev virrigt.. :crazy: ;)
 
Sv: Avel och etik/moral

Precis.... Vissa (en liiiiten klick är jag rädd) skulle tycka att den är optimal.... Men som du säger 1000kg häst med nordsvenskens motor.... grattis... :eek:

Kanske är det samma tankar som ligger bakom många andra korsningar... Att det skall bli en optimal häst.... Sen att så inte är fallet... det är ju en helt annan sida av saken :cool:

Men med lite kunskap och intresse så kan man ju hitta både lättare ardenner och grövre nordisar ... Alltså borde finnas individer i båda raserna som passar utan att man behöver korsa. Om det inte är så att stoet råkar stå nära en ardennerhings och vice versa.... Och då är det ju inte någon annan tanke ändå bakom avel att man vill ha ett föl...
Sen skall denna avkomma säljas helst till någn som vet vad de ger sig in på. De flesta som vill ha en häst för körning köper nog rent ändå...

Alltså är detta med korsningar och korsningsavel faktiskt ett ansvar som ligger på både uppfödare och köpare....

Om ingen vill köpa korsningarna så kommer det heller inte att avlas fram några

Precis! :bow: Jag tycker att det är en sak om man måste korsa in något för att rasen håller på att dö ut. Om jag inte minns galet så är ardenner inkorsat i NSV för att klara rasen för många år sedan. Det är därför det finns grenar av NSV som är större och grövre. (men jag kan ha senilat lite, så ta det inte som en sanning, ska kolla upp det)
Så var det med russena med, det blev inkorsat med welch har jag för mig. Då är det uräktat, för rasens skull, men viktigt är då att man försöker att gå tillbaka till det orginella utseendemässigt.
 
Sv: Avel och etik/moral

KL

Jag har funderat mycket över detta, eftersom mitt sto inte är helt korrekt. Hon har fått 5 föl (ej i min ägo). De jag har sett har inte ärvt hennes defekter. Jag är ändå mycket tveksam. Hon är premerad med godkänt resultat.

Hur som helst. Jag känner till en större uppfödare, som sitter med i div föreningar och har seminverksamhet. Deras ston är sämre än mitt, inga föl (avkommor) har några större framgångar osv. Jämför jag mej med dem så skulle jag mycket väl kunna betäcka mitt sto... Men som TS frågar efter så tar det emot, jag betäcker ju inte för att någon annan betäcker sämre ston men jag tycker det är mycket förvånande att "proffs" arbetar med sämre ston???

Det är nog tyvärr enbart för att tjäna pengar..:mad:
Vad hade hon för poäng, vad var det dom slog ner på och vad var det för förtjänster hon hade?
 
Sv: Avel och etik/moral


Så här ser jag det.

Avel och etik/moral

Det finns inte. Folk är för okunniga och bryr sig inte om att ta reda på saker.

Jag exemplifierar från hundvärlden: en rottweiler är en mycket duglig/trevlig och användbar hund och har oftast en snäll och vänlig framtoning, under ytan finns dock STÅL vilket hålls tillbaka av rottweilerns långa stubin och betänksamhet, stålet kommer först fram vid riktigt kritisk situation.

Okunniga människor korsar nu rottweiler med exempelvis en ras med kort stubin o hög intensitet, ex schäfer och får då fram en intensiv hund med kort stubin o MYCKET STÅL, en livsfarlig hund.

Dessa blir ofta avlivade vid ca 1 års ålder när de uppnått en ansenlig vikt och börjat visa aggressivt/snarstucket betende mot både familj o andra människor.

Familjer som köpt dessa djur köper en gullig valp som de fäster sig vid o älskar och blir ofta helt överraskade av den växande hundens "tonårsbeteende" som kan vara ohanterbart.

Den här typen av "avel" går inte att reglera eftersom vi lever i ett rel fritt land o gör som vi vill. Vi kan inte ha "körkort" eller lagar för allt vi gör här i livet.

Vad betr viss hästavel gäller samma sak, man tager vad man haver o sen blir det som det blir. En häst kan ju leva längre än en hund och problemhästar finns det gott om enl vad man kan läsa på Buke. Folk som "gör" ett föl till sig själva kan ju aldrig räkna med att deras livssituation kommer att vara identisk under de närmsta 10-15 åren, ibl kan man bli tvungen att sälja.

I slutändan är det förmodligen dessa slumpmässigt avlade djur som blir lidande, alltså produkter som av en eller annan anledning inte passar in i de behov deras människor har.

Men - att reglera denna marknad går naturligtvis inte...

En RIKTIG uppfödare avlar enligt min mening för att få fram sunda o funktionsdugliga individer för sitt sammanhang, (hund eller häst) som ska kunna ha utsikter att få ett gott liv och kunna vara en glädjekälla för sina ägare

- och det verkar vara Ditt mål och därför anser jag Dig vara EN RIKTIG UPPFÖDARE.[/QUOTE]


Åh, tack! :o :bow:

Hundaveln och hästaveln skiljer sig inte mycket märker jag. Om bara folk kunde lära sig mera så skulle man kanske slippa dessa djur som inte är ok. Du är mycket klok, och bra skrivet! :bow:
 
Sv: Avel och etik/moral

En ardennerhingst väger oftast mellan 1000-1300 kg, så har den ett lynne som inte är riktigt önskat så och den är hos en seriös uppfödare eller hingsthållare, så blir den inte hingst länge.. Oftast märks det redan i unga år och dom inte kommer så långt.

Den kvalitetskontroll som finns är premieringar. Som treåringar bör dom visas på premiering för bedömning. Det går att visa även som föl, ettåringar och tvååringar. Men först som treåringar kan dom bli diplomston, om dom får över 40p. (Om jag inte minns helt fel så ska stoet göra körprov redan då som treåring för att få ut diplomet.) Stambokföring sker som fyra åring med (förhoppningsvis)föl vid sidan. Likaså ska stoet helst göra körprov vid 4års ålder, man får en premie från ackordshäststiftelsen vid godkänt gjort körprov.

Vid premiering så kan alltså ett sto bli kasserad för avel, men den kan få guld. En seriös uppfödare visar sina djur för en bedömning. Ett föl som fötts efter ett sto eller hingst som inte är stambokförd, kan inte stambokföras.. Så ska man kunna avla ordentligt och få något för hästen ska man premiera den.

Ursäkta om det blev virrigt.. :crazy: ;)

Jag är med :) Eftersom jag själv varit lite involverad i nordsvensken så är inte reglerna helt nya för mig...

(Dock har jag för mig att ardenner avlades in i nordsvensken då man önskade få upp större massa och tyngd. För att hästarna skulle orka dra större lass med virke. En avel som så småningom inte visade sig bli så bra som man från början trodde. Men den diskussionen är off topic så den kan vi ta i en annan tråd. ;) )

Problemet som jag ser det så är inte alla uppfödare seriösa. Inte hingsthållare heller...

Det finns ju hingstar, inom bla nordsvensken och ytterligare raser som är hur bra och hanterbara som helst. Fullt körbara/ridbara och klarar av att genomföra ett bruksprov när som helst. MEN deras avkommor får ett skarpt lynne och blir svårhanterliga för gemene man. Är man riktigt duktig så klarar man ut dem... men alla andra vanliga dödliga fixar inte de avkommorna. Ändå avlas det vidare på den/de hingstarna.
Vad händer med alla dessa avkommor? Slaktas? för att de inte har ett för rasen lämpligt lynne? Nej oftast inte... antingen valsar de runt bland inridare och tränare som problemhästar. Eller så göms de undan och glöms bort som sällskapshäst i någon hage någonstans. Och hur får en mindre insatt stoägare reda på att den hingsten inte nedärver bra lynne? Tyvärr inte alls för det mesta... Utan står där med en avkomma som de inte reder ut själva.

Detta förekommer i många raser.. skall inte säga att de finns hos ardenner men jag skulle inte bli förvånad om det var så.

Sen är det ju så att premiering av ston inte är en förutsättning för avel. Många som tar ett föl på sitt sto har inte stamboksföringen av avkomman som första mål. Är det första fölet så är det inte alls säkert att de har alla regler klart för sig. Alltså menar jag att det även inom rasaveln finns undermåliga avelsdjur... Ett rassto med stam kan vara sämre som avelsto än korsningstoet många gånger.
 
Sv: Avel och etik/moral

KL

Jag har funderat mycket över detta, eftersom mitt sto inte är helt korrekt. Hon har fått 5 föl (ej i min ägo). De jag har sett har inte ärvt hennes defekter. Jag är ändå mycket tveksam. Hon är premerad med godkänt resultat.

Då är frågan... Hur stora exteriöra avvikelser har ditt sto??
Är det väldigt stora eller betydelsefulla?
Eller är de av mindre betydelsefull art?

Faktum är att .. nästan alla ston har någon form av avvikelse från det exteriöra idealet. Ytterst få har en helt igenom perfekt häst. Inte heller de hingstar som står tillbuds har en helt igenom perfekt exteriör alla gånger. Utan frågan är hur stora exteriöra avvikelser man kan acceptera.

Vidare accepterar vissa rasföreningar hästar med större exteriöra avvikelser om de trots detta presterat bra. Skulle de exteriöra avvikelserna vara mindre arvbara bara för att hästen ifråga presterar?

Nästa fråga är om de går i arv... Det kan man inte veta förrän man provat. Så verkar det ju inte vara i fallet med ditt sto... Skall hon då tas ur aveln??? Om avkommorna inte är sämre än henne??
 
Sv: Avel och etik/moral

Jag är med :) Eftersom jag själv varit lite involverad i nordsvensken så är inte reglerna helt nya för mig...

(Dock har jag för mig att ardenner avlades in i nordsvensken då man önskade få upp större massa och tyngd. För att hästarna skulle orka dra större lass med virke. En avel som så småningom inte visade sig bli så bra som man från början trodde. Men den diskussionen är off topic så den kan vi ta i en annan tråd. ;) )

Problemet som jag ser det så är inte alla uppfödare seriösa. Inte hingsthållare heller...

Det finns ju hingstar, inom bla nordsvensken och ytterligare raser som är hur bra och hanterbara som helst. Fullt körbara/ridbara och klarar av att genomföra ett bruksprov när som helst. MEN deras avkommor får ett skarpt lynne och blir svårhanterliga för gemene man. Är man riktigt duktig så klarar man ut dem... men alla andra vanliga dödliga fixar inte de avkommorna. Ändå avlas det vidare på den/de hingstarna.
Vad händer med alla dessa avkommor? Slaktas? för att de inte har ett för rasen lämpligt lynne? Nej oftast inte... antingen valsar de runt bland inridare och tränare som problemhästar. Eller så göms de undan och glöms bort som sällskapshäst i någon hage någonstans. Och hur får en mindre insatt stoägare reda på att den hingsten inte nedärver bra lynne? Tyvärr inte alls för det mesta... Utan står där med en avkomma som de inte reder ut själva.

Detta förekommer i många raser.. skall inte säga att de finns hos ardenner men jag skulle inte bli förvånad om det var så.

Sen är det ju så att premiering av ston inte är en förutsättning för avel. Många som tar ett föl på sitt sto har inte stamboksföringen av avkomman som första mål. Är det första fölet så är det inte alls säkert att de har alla regler klart för sig. Alltså menar jag att det även inom rasaveln finns undermåliga avelsdjur... Ett rassto med stam kan vara sämre som avelsto än korsningstoet många gånger.


Om hingsten eller dess avkommor är skarp/a så tycker jag att det är oansvarligt att fortsätta aveln på dessa. Jag tror att många kan acceptera ett ganska skarpt lynne på mindre hästar. Hur många skulle acceptera det på en ardenner eller shire? Det syns ganska tydligt på shettisar, som kan vara ganska vassa, men folk rår på don, det gör man inte med en stooor häst. Tyvärr är det dessa avkommor som vandrar runt som du säger. En vän till mig har en sån.. Vi håller på och ska köra in honom på nytt, det går inte såå bra eftersom det är riktiga klåpare som haft honom.

Inom ardennern är det många som inte tänker på hovbroskförbeningen. Jag personligen vill gärna att hingsten har så lite hovbroskförbening som möjligt. Men tyvärr är inte utbudet av hingstar så stor och då får även dom som har grov hovbroskförbening vara med i aveln. Går det bara att få upp antalet hästar så går det att börja sålla. NSV har noll tolerans när det gäller hovbroskförbening. Det måste man sätta sig in i, vilket jag tycker är en självklarhet om man ska avla.

Absolut finns det rasrena ston som absolut inte ska vara i aveln. Det är därför jag tycker att det är viktigt med en ganska stor kunskap om stoet och dess förfädrar, och ska man ha ett sto att avla på så ska man hellre köpa något som är "ok". Om du förstår mig rätt, än ett sto som varit en gullig barnponny, men som barnen vuxit ur och då kan man ju ha den som avelssto. Eller för att barnen vill ha en större häst. Min ena märr är inte helt ok, pappan har inte gjort bruksprovet färdigt, det medför att hon inte får stambokföras, men eftersom hon har ren stam från 1890 och framåt, så får hennes avkomma stambokföras, tydligen. Jag ringde för att höra med registratorn, för säkerhets skull. Om det inte gått, utan jag var tvungen att vänta i 3 generationer, så hade jag nog inte tagit några föl. Men dilemmat var att denna stam finns bara i denna märr och hennes mamma, som inte kan bli dräktig längre.. Altså hänger hela stammen på just denna häst.. :crazy: Jag tar ett föl, och går det mot förmodan och föreningen ändrat sig så får jag väl vänta 3generationer innan.. :cool:

Samtidigt så borde ju stambokföringen locka lite eftersom hästen höjs i värde.

Gud, vad jag svamlar..:o
 
Sv: Avel och etik/moral

Om hingsten eller dess avkommor är skarp/a så tycker jag att det är oansvarligt att fortsätta aveln på dessa. Jag tror att många kan acceptera ett ganska skarpt lynne på mindre hästar. Hur många skulle acceptera det på en ardenner eller shire? Det syns ganska tydligt på shettisar, som kan vara ganska vassa, men folk rår på don, det gör man inte med en stooor häst. Tyvärr är det dessa avkommor som vandrar runt som du säger. En vän till mig har en sån.. Vi håller på och ska köra in honom på nytt, det går inte såå bra eftersom det är riktiga klåpare som haft honom.

Inom ardennern är det många som inte tänker på hovbroskförbeningen. Jag personligen vill gärna att hingsten har så lite hovbroskförbening som möjligt. Men tyvärr är inte utbudet av hingstar så stor och då får även dom som har grov hovbroskförbening vara med i aveln. Går det bara att få upp antalet hästar så går det att börja sålla. NSV har noll tolerans när det gäller hovbroskförbening. Det måste man sätta sig in i, vilket jag tycker är en självklarhet om man ska avla.

Absolut finns det rasrena ston som absolut inte ska vara i aveln. Det är därför jag tycker att det är viktigt med en ganska stor kunskap om stoet och dess förfädrar, och ska man ha ett sto att avla på så ska man hellre köpa något som är "ok". Om du förstår mig rätt, än ett sto som varit en gullig barnponny, men som barnen vuxit ur och då kan man ju ha den som avelssto. Eller för att barnen vill ha en större häst. Min ena märr är inte helt ok, pappan har inte gjort bruksprovet färdigt, det medför att hon inte får stambokföras, men eftersom hon har ren stam från 1890 och framåt, så får hennes avkomma stambokföras, tydligen. Jag ringde för att höra med registratorn, för säkerhets skull. Om det inte gått, utan jag var tvungen att vänta i 3 generationer, så hade jag nog inte tagit några föl. Men dilemmat var att denna stam finns bara i denna märr och hennes mamma, som inte kan bli dräktig längre.. Altså hänger hela stammen på just denna häst.. :crazy: Jag tar ett föl, och går det mot förmodan och föreningen ändrat sig så får jag väl vänta 3generationer innan.. :cool:

Samtidigt så borde ju stambokföringen locka lite eftersom hästen höjs i värde.

Gud, vad jag svamlar..:o

Halvbloden har idag problem med många hästar med skarpt lynne.. Det är sstooora hästar. Där har aveln i många år siktat på att få fram elithästar... Tyvärr klarar inte vanliga svenssonryttare av en häst med det tempramentet. Många som vill ha en häst idag av halvblodstyp vänder sig till korsningshästar med liknande egenskaper men som är mer lätthanterliga. Konstigt? Nä hellre betala 25 tusen för en vettig häst som jag klara av att hantera... än 125 tusen för en häst jag inte reder ut... Men den har kapacitet att gå svår hoppning!!!!

Shettland är skarp... men hur mångs shettisar står bara som sällskapshästar för att ägaren inte klarar ut att varken köra eller rida? Jag vet flera... men de får gå kvar som sällskap efter som de inte tar så stor plats.

Kanske dags för ardennerföreningen att titta på andra kallblodsraser utan hovbroskförbening för att få in blod utan detta anlag... Genomtänkt korsningsavel!!!...

Haflinger har ju köpt en nordsvenk hingst till hemlandet för att bredda avelsbasen... Den nordsvenka hingsten Udd....

Har själv haft ett nordissto som var den sista i sin stolinje... Henne sålde jag till Dalarna där de skulle återskapa/rädda den stostammen. Stammen härstammade därifrån. De letade upp mig och bönade och bad att få köpa. Själv är jag inte överdrivet avelsintresserad så jag tyckte hon passade bättre där.

När det gäller stamboksföringen... Så är raserna Nordsvensk brukshäst och Ardenner för lite populär för att stamboksföring skall spela någon större roll i prissättningen. Där stiger priset mer om hästen är ordentligt utbildad. I detta fallet om den är ordentligt inkörd...
Alltså tar någon med tex ett nordissto ett föl för att köra in och kanske sälja. Premiera och stambokföra??? Det intresset brukar komma sen.

Ja gisses jag svamlar jag också.....
 
Sv: Avel och etik/moral

Halvbloden har idag problem med många hästar med skarpt lynne.. Det är sstooora hästar. Där har aveln i många år siktat på att få fram elithästar... Tyvärr klarar inte vanliga svenssonryttare av en häst med det tempramentet. Många som vill ha en häst idag av halvblodstyp vänder sig till korsningshästar med liknande egenskaper men som är mer lätthanterliga. Konstigt? Nä hellre betala 25 tusen för en vettig häst som jag klara av att hantera... än 125 tusen för en häst jag inte reder ut... Men den har kapacitet att gå svår hoppning!!!!

Shettland är skarp... men hur mångs shettisar står bara som sällskapshästar för att ägaren inte klarar ut att varken köra eller rida? Jag vet flera... men de får gå kvar som sällskap efter som de inte tar så stor plats.

Kanske dags för ardennerföreningen att titta på andra kallblodsraser utan hovbroskförbening för att få in blod utan detta anlag... Genomtänkt korsningsavel!!!...

Haflinger har ju köpt en nordsvenk hingst till hemlandet för att bredda avelsbasen... Den nordsvenka hingsten Udd....

Har själv haft ett nordissto som var den sista i sin stolinje... Henne sålde jag till Dalarna där de skulle återskapa/rädda den stostammen. Stammen härstammade därifrån. De letade upp mig och bönade och bad att få köpa. Själv är jag inte överdrivet avelsintresserad så jag tyckte hon passade bättre där.

När det gäller stamboksföringen... Så är raserna Nordsvensk brukshäst och Ardenner för lite populär för att stamboksföring skall spela någon större roll i prissättningen. Där stiger priset mer om hästen är ordentligt utbildad. I detta fallet om den är ordentligt inkörd...
Alltså tar någon med tex ett nordissto ett föl för att köra in och kanske sälja. Premiera och stambokföra??? Det intresset brukar komma sen.

Ja gisses jag svamlar jag också.....

Visst är halvblodsaveln inget vidare. Men om man korsar in fullblod i halvbloden är dom inte fortfarande ok att regga som halvblod? Är inte så insatt i halvblodsaveln, men vet flera som har halvblodsavel och dom tar bla hingstar utifrån, med bra lynne och friska. Svenska har problem med lösabenbitar osv. Även där, varför avla på hästar som inte är ok?

Men om alla hellre skulle köpa korsningarna så minskar aveln med renrasiga, vad händer med aveln på dom? Minskar inte den då?

Shettisar är inte barnhästar, likaså var russena mycket poulära när jag var ung, men även dessa minskade pga deras egenheter.

Det jag skulle önska inom ardenneraveln är att hovbroskröntga även stona. I Belgien har ardennern fortfarande problem med hud och hovar, vilket är något som den "svenska" ardennern har gått framåt genom en selektiv avel. Därför är inte import inte alltid till godo för rasen, den belgiska ardennern är inte alls lik våran och inte alls samma krav på sundhet. Våra "svenska" är lika grova både fram och bak, medan belgarna har till stor del avlat för ett bra köttdjur fått stora bakar och smala fram, som en tårtbit. Så nu exporterar vi tillbaka hästar till dom..

Kul med Udd. Jag går en hovkurs hos en stor NSV uppfödare här, ska höra lite närmre med honom hur NSVföreningen gör med hovbrosk och deras avel.

Tyvärr har du rätt med körningen, aveln och prissättningen. Det skulle vara önskvärt om det skulle bli högre krav från rasföreningarnas sida om aveln. Nu går det bara att regga dom som korsningar. Ex ridponny.. Där har vi visst fått en ny ras som det kan vara precis vad som helst i och mer eller mindre se ut hur som helst. Visst kan en ridponny på sikt ha mycket stor möjlighet att komma bra till i tävlingar iom att man enbart kan avla på prestationshästar, då har man iofs ett syfte med aveln. Bara den motivet att man vill ha ett föl, för att stoet är gullig och snäll är inte något syfte, bara ett egenintresse. Eller att barnen har vuxit ur ponnystoet och vill ha en större häst.

Ska man bedriva avel, även om det bara är ett föl, så har man ansvaret gentemot det fölet att ha bra "föräldrar" till det. Så om man ska behöva sälja den, så hamnar den inte under "säljes under 10 000kr" Eller börjar vandra runt hos folk. Jag har fått för mig att om man betalar en liten större summa för ett djur så är man lite mer rädd om den. Likaså köparen ska börja ställa krav på säljaren om hästen och dess stam.

Kom på en sak som jag fått för mig.. Att man inte ska blanda varmt och kallt i en häst.. Ex ytterligheterna varmblod och kallblod.. Är det inte då man får sådana konstiga korsningar?

Mul filisoferar.. :o :D
 
Sv: Avel och etik/moral

Ähum. Irländarna blandar friskt kallblod och fullblod och får på det viset fram sina hunters som de bl a rider jakter med men som även visat sig vara mkt goda hopphästar.

En halvblodshingst i Sverige som visar sig har OECD (=lös benbitar) får inte verka i aveln, många röntgar även sina ston för att vara säkra på att de inte har lösa benbitar. Tyvärr, eller vad man ska säga, så tillåter bl a tyskarna lösa benbitar hos sina avelsdjur. Även inom travet är det mer regel än undantag att unghästarna opereras av den anledningen, men där kasseras ingen avelsmässigt. Risken för en avkomma med OECD när man korsar med varmblodstravare är hög och eftersom det är en ras som avlas på prestation före temperament så finns det många med vasst humör, de hanteras dock betydligt mer redan som unga än vad ridhästarna som regel görs och är därigenom enligt mig lättare att handskas med, generellt. Är det inte lite samma problem med shettisar? Det är mycket häst i en liten kropp och hanteras inte som en häst utan får uppföra sig lite hur som helst många ggr. Det är nog inget större fel på ponnyerna utan snarare deras ägare. För egen del så har temperamentet mycket hög prioritet, likväl som exteriören. En häst som inte håller eller går att hantera går bort helt!

Min granne lät slakta en mkt fin ardennerhingst eftersom den som 2-åring försökte med avsikt sparka sin ägare. Ett sånt temperament var inget de ville hantera dagligen så den åkte mer eller mindre samma dag. En av alla deras egna uppfödningar genom åren så det hade inget med felhantering att göra.

När det gäller ridponnyn så är inte alla raser godkända. Kan inte uttala mig om vilka som godkänns eftersom jag inte sysslar med ponnyer.
 
Sv: Avel och etik/moral

Ähum. Irländarna blandar friskt kallblod och fullblod och får på det viset fram sina hunters som de bl a rider jakter med men som även visat sig vara mkt goda hopphästar.

En halvblodshingst i Sverige som visar sig har OECD (=lös benbitar) får inte verka i aveln, många röntgar även sina ston för att vara säkra på att de inte har lösa benbitar. Tyvärr, eller vad man ska säga, så tillåter bl a tyskarna lösa benbitar hos sina avelsdjur. Även inom travet är det mer regel än undantag att unghästarna opereras av den anledningen, men där kasseras ingen avelsmässigt. Risken för en avkomma med OECD när man korsar med varmblodstravare är hög och eftersom det är en ras som avlas på prestation före temperament så finns det många med vasst humör, de hanteras dock betydligt mer redan som unga än vad ridhästarna som regel görs och är därigenom enligt mig lättare att handskas med, generellt. Är det inte lite samma problem med shettisar? Det är mycket häst i en liten kropp och hanteras inte som en häst utan får uppföra sig lite hur som helst många ggr. Det är nog inget större fel på ponnyerna utan snarare deras ägare. För egen del så har temperamentet mycket hög prioritet, likväl som exteriören. En häst som inte håller eller går att hantera går bort helt!

Min granne lät slakta en mkt fin ardennerhingst eftersom den som 2-åring försökte med avsikt sparka sin ägare. Ett sånt temperament var inget de ville hantera dagligen så den åkte mer eller mindre samma dag. En av alla deras egna uppfödningar genom åren så det hade inget med felhantering att göra.

När det gäller ridponnyn så är inte alla raser godkända. Kan inte uttala mig om vilka som godkänns eftersom jag inte sysslar med ponnyer.

Det var intressant! Dom korsningar jag mött mellan varmt och kallt är minst sagt knepiga.. Ex. min gammelponny.. Russ/halvblod/NF.. För att inte tala om hans mor.. Russ/halvblod..

Men om dom röntgas, varför har i stortsett alla halvblod OECD?

Varför inte göra sig av med alla hästar som inte passar i avlen? Som du säger.. Varför ska folk envisas att ta föl på hästar som inte har en ordentlig exteriör, eller temperament? Är det okunnighet även där?

Som uppfödare av en häst har man ett stooort ansvar. Tycker jag iaf! Både inom kunskap och hantering. Det är ju inte rätt mot djuret att sätta det till världen och sedan inte hantera den eller som ibland man ser här på Buke inte vet vad man ska ge den för mat..

Visst kan det peta fram individer som är mycket olämpliga. Men det kan även bli olämpligt med fel korsning eller hantering. Eller det kan räcka med fel hingst på fel sto, även om det är samma ras. Även där krävs det kunskap. Vilket tyvärr många inte varken vilja eller oraka skaffa sig..
 
Sv: Avel och etik/moral

Jag tror inte att i stort sett alla halvblod har OECD och jag tror inte heller att alla halvblod har problem med sin exteriör och/eller temperamentet. Jag tror istället att det tyvärr snarare är så att väldigt mycket kunskap har dött ut och att det blivit ett glapp mellan generationerna. Många som rider på ridskola kan egentligen inget om hästar annat än möjligen hur man får dem att gå på tygeln? När man läser många trådar här på buke så har folk problem med den dagliga hanteringen pga bristande kunskaper. Man skaffar häst för tidigt, har inte fått lära sig hur hästar fungerar, vad de behöver för att må bra och vad de kräver i omvårdnad och foder mm. Man är intresserad av att tävla och köper en häst med fin stam och kapacitet som man själv inte klarar av, alternativt köper en fd travare och slutar ta lektioner eller har svårt att få bra hjälp eftersom det inte är "fint nog" med varmblod.

Sen har man då sin ögonsten som blir till åren, jag har själv varit där, som man vill ta ett föl på för att man älskar henne mest i hela världen och vill ha någon efter. Alla bryr sig inte om att leta efter "rätt"" hingst eller att få hjälp med att se vad som är stoets svaga respektive starka sidor. Eftersom man ska ha hästen själv är det inte så noga med att hingsten är godkänd utan det viktigaste är att det är billigt och gärna i närheten, en kul färg väger många gånger mer än exteriör. Personligen tycker jag att om man avlar för sin egen skull är det ännu viktigare att hitta rätt hingst, eftersom det blivande fölet förhoppningsvis ska vara kvar i ägarens händer "alltid och aldrig säljas".

Sen när stoet är dräktigt är allt frid och fröjd innan fölet ska födas, vad gör man nu? Var ska man ha henne och vad gör man av dem sen, var ska man ha fölungen, hur hanterar man föl? Vad gör man när den gulliga, ulliga lilla saken inte är så gullig längre utan både sparkas och bits och inte vill bli ledd?

Majoriteten av de sk problemhästarna ser jag som felhanterade hästar med människoproblem. Visst ska man inte avla på dåligt temperament eller exteriöra avvikelser, men tyvärr så tror jag att antalet knepiga korsningar kommer att öka iom att hingstbesiktningstvånget togs bort. Grannens jättesnälla och snygga hingst på sitt eget jättesnälla sto blir säkert jättebra. :crazy:
 
Sv: Avel och etik/moral

Hoppar in här lite :D

Många av de raser som vi idag klassar som raser är ju nästan ett sammelsurium av raser... Alltså kan man egentligen inte kalla dem en ras utan korsningar. Ändå så ses det ned på korsningshästar av dem som avlar rent... Det är omoraliskt och etiskt fel att korsa hästraser..

Ridponny är ju en sådan produkt. Halvbloden lika så. Där figurerar ju ett flertal raser som är godkända att blanda in. Visserligen av liknande typ men dock... ex fullblod, arab, trakhener, hanoveranare, holsteiner osv..

Om jag betäcker mitt korsningsto u: okänd e: okänd reg i ASVH med en godkänd hingt.. och fortsätter att betäcka hennes stoavkommor med godkända hingstar i tre generationer så är de plötsligt "rena"... Då efter tre generationer så är det inte omoraliskt längre???

Sen hävdar jag med bestämdhet att hellre ta en avkomma efter ett sto som mitt... hon är exteriört korrekt... och har ett mycket trevligt temprament. Än att ta ett föl efter ett sto som visserligen har stam, men som tex har lösa benbitar, vasst temprament eller inte visat sig hålla för normal ridning... Eller fortsätta att använda en hingst vars avkommor gjort sig kända för att vara vassa, eller ha lösa benbitar eller vad det nu kan vara för defekt stoet eller hingsten nedärver till sina avkommor. Detta förekommer ju idag.... och är det bara rasavel så är det inte omoraliskt eller etiskt fel... Det resonemanget har jag svårt att hänga med i....

Se till att ta en hingst som kompletterar mitt sto.. exteriört och tempramentsmässigt. Utvärdera sedan om avkomman blev så bra som det var tänkt.... Om det visar sig att så var fallet... Avkomman är korrekt och trevlig och fungerar bra till det användningsområde som det var tänkt... Var ligger det omoraliska i det????
 
Sv: Avel och etik/moral

Jag förstår inte, var det en allmän fundering eller riktat till mig? :confused: Det finns öppna och det finns stängda stamböcker, i en del är det ok att avla in andra raser och i andra inte. Var gränsen går bestäms av respektive avelsförbund och handlar inte om moral eller omoral.
 
Sv: Avel och etik/moral

Jag förstår inte, var det en allmän fundering eller riktat till mig? :confused: Det finns öppna och det finns stängda stamböcker, i en del är det ok att avla in andra raser och i andra inte. Var gränsen går bestäms av respektive avelsförbund och handlar inte om moral eller omoral.

Det var en allmän fundering... alltså inte riktad till dig...
Utan mer ett inlägg i den allmäna debatten....

Vissa... framförallt "rasfolk" menar att det är etisk och moraliskt förkastligt att ägna sig åt korsningsavel... Trots att många raser defacto är korsningar...

Men att det inte är etiskt och omoraliskt förkastligt att avla på mindre goda individer så länge de är "rena i blodet".....
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: Blyger
·
Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och...
2
Svar
25
· Visningar
3 525
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 921
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp