Nordkoreas hot

Sv: Nordkoreas hot

jag tror inte att en eventuell konflikt blir ett medvetet val från ledningen, varken i syd eller nord. däremot stiger risken ju fler militärer som blir inblandade. en nervös pilot eller en skraj artellerist kan få brasan att ta sig förbaskat fort...

Det beror nog på vilket av hoten. Kapaciteten är ganska liten. Att det blir mindre skärmytslingar med Sydkorea, visst. Därutöver tror jag sannolikheten för annat är mycket låg, det är inte alls av intresse såsom andra regioner för världens stormakter.

Liksom, vad grundar sig konflikten i? Vad handlar det om?

Precis som i Europa så delades det tidigare japanska Korea i en del åt segrare Sovjetunionen och en del åt segrare USA. Däremot drog man sig snabbt ur efter en snabb demokratisering och trodde att Korea skulle fungera, men både Nord och Syd hävdade sin överlägsenhet och det gick illa.

Och sedan blev det Koreakriget med amerikansk inblandning och sedan dess finns ingen fred tecknad.

Det var en kort bakgrund.

Ja så långt är jag med, men varför blossar det här upp nu? Vad har utlöst detta nu?

Låter lite som en axelryckning. Det är alltså ingen utlösande händelse som gnidit igång maskineriet, bara det traditionella revirpinkandet? (svälten lär ju inte åtgärdas genom att starta krig, liksom..)

Låter lite som en axelryckning. Det är alltså ingen utlösande händelse som gnidit igång maskineriet, bara det traditionella revirpinkandet? (svälten lär ju inte åtgärdas genom att starta krig, liksom..)

USA markerade närvaro med lite bombplan men det anser jag nog tillhör det traditionella revirpinkandet.

Svälten kan åtgärdas genom att hota med krig och kärnvapen. Det har hänt förr att man efter aggression gärna satt sig ned vid förhandlingsbordet och förhandlat till sig ekonomiska fördelar och livsmedelshjälp genom att man lovar att återigen tagga ned sin kärnvapensatsning. Så det skulle kunna vara samma taktik igen, för att höja nivån, så att man kan sänka den igen mot eftergifter från omvärlden.

Eftergifterna från omvärlden kräver väl eftergifter även för nordkorea, och där verkar det ju vara bomvägg?

Eftergifterna från omvärlden kräver väl eftergifter även för nordkorea, och där verkar det ju vara bomvägg?

Eftergifterna blir ju att dra tillbaka hoten de kommit med den senaste veckan och de utökningar av kärnvapensatsningen som de aviserat denna vecka.

Därför måste man hota, för att ha något att eftergifta.....

Jag tror att FN har en hel del önskemål ang mänskliga rättigheter som nog framförs vid förhandlingsbordet.

Hur stor tror ni risken egentligen är för att dom gör slag i saken?

Risk vill jag inte sia om men jag finner inte en upptrappning osannolik och jag tycker det här är rätt obehagligt.

Resonemanget bakom mitt obehag delar jag med Wilhelm Agrell, citat:

"– Man säger att Nordkorea kommer inte att vidta aggressiva militära åtgärder nu, för man kan bara förlora på detta själv.
Men det bygger på att man applicerar en allmängiltig logik på en part som man inte vet vad den är".

http://www.dn.se/nyheter/varlden/expert-laget-pa-koreahalvon-farligare-an-manga-tror

Jag tror att det är Kina som har något i görningen,(i Afrika)och ber nord- Korea att skapa fokus på sig.
Sedan tar de den lille fete i örat, och framstår som en fredsbevarande stormakt,till västvärdens stora beundran,och alla är nöjda.

Att Kina har ekonomiska intressen i Afrika är väl ingen hemlighet men vad skulle de ha i "görningen" ngt militärt?
PL

Kina har inget intresse av att Nordkorea drar igång ett krig. En stor anledning är att Kina är den nya ekonomiska marknaden. Det går bra för dem. De har mycket att förlora på ett krig. Kina har ett avtal med Nordkorea om att ställa upp för dem i händelse av en militär konflikt, det här vill kineserna förstås undvika.

Nordkorea har dessutom en allierad i Iran som definitivt har en del otalt med USA. Både Nordkorea och Iran är kärnvapennationer, även om Iran blivit det rätt nyligen. Varje år genomför USA militärövningar tillsammans med Sydkorea, vilket såklart retar Nordkorea.

För västvärldens del så kan en kärnvapenkonflikt slå mycket hårt, framförallt ekonomiskt, men också då väldigt mycket teknik (IT-komponenter, telefoner m.m.) tillverkas i och säljs från Sydkorea.

Vid en konflikt så blir även Japan drabbat och dem har ju redan fått vara med om atombombningar tidigare...

Även Kuba (Fidel Castro) har hostat till i frågan och försökt lugna Nordkorea, liksom Kina. Det finns väl egentligen ingenting som har drivit igång något direkt utom att pojken har fått ärva "tronen", och nu vill spänna musklerna precis som hans far gjorde när han tog över. Det som är oroande är Nordkoreas paranoia för omvärlden som nu nått osunda höjder.

/V

Behöver inte vara militärt,men jag misstänker att de håller på att ta över stora naturtillgångar i Afrika.
Kinas romans med Afrika handlar om energisäkerhet, det vill säga att tillförsäkra den kinesiska industrin den olja och de råvaror som krävs för fortsatt hög ekonomisk tillväxt, Cirka 30 000 kinesiska medborgare arbetar inom olje- och byggsektorerna i Sudan och Sydsudan.
Där är inte lugna gatan precis.
36000 kineser evakuerades ur Libyen när Gaddafi störtades.

Kina har inget intresse av låta Nordkorea dra igång ett krig,men intresset ligger väl snarare att var de som avstyr ett.
Nordkorea gör som Kina säger,liksom Tibet,och snart många länder i Afrika.

Liknande trådar

Samhälle Då behöver du nog se till oss en gång till för vi klarar inte detta uppdraget. LVM var vi bra på, men vi suger på LVU. Personal kommer...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: Rosett
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
659
Senast: Caoimhe
·
Samhälle Varför anser du att det är viktigt att följa nyheter? Vad tänker du att folk som inte följer nyheter missar? Jag slutade med nyheter... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 341
Senast: Milosari
·
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31