NordisTravare foderstat

K

kroklista

Hej! Jag skulle behöva ha lite hjälp med en foderstat till min nordistravare.
Nu så får hon:

Morgon: 3 KG
Kväll: 5-7 KG
KORNKROSS
Morgon: 2 DL
Kväll: 5 DL
BETFOR
Morgon: 1 DL
Kväll: 3 DL

Det är väldigt svårt att bestämma hömängderna de får ute. Eftersom vi delar hagar i mitt stall med andra. På vintern kommer de dock gå med fri tillgång på hö.:p
Detta ´funkar hon väldigt bra på tempraments mässigt.
Då jag inte kan ge henne krafft elr havre. Hon blir väldigt lätt hispig o stirrig.
Men hon har börjat magra ur nått så otroligt. Och hon har inte mask elr matsmältningsproblem. Jag skulle behöva att hon lägger på sig.
Och jag rider henne 4-6 dagar i veckan i medelarbete.
Tanken är att vi ska kunna komma ut o tävla så småning om.
Men måste jag köpa till vitaminer?
För mitt hö är inte så grönt.
Sen så kan jag ju inte ge henne för mkt näring då kallblod/ponnyer lätt får fång. Och det vet jag för jag hadde en häst som vi var tvungen att ta bort tack vare det (nordis travare på 175).
Hon är väldigt liten i typen bara 153 cm i manken.
Och hon har alltid haft en smal kroppsform.
Men nu har det gått för långt o hon lägger inte på sig :(

Jättesnällt om ni kunde ge mig lite tips;)

Sv: NordisTravare foderstat

Det går inte att svara på om du inte vet analysen på höet. Men lusern kan man alltid ge en hel del av. Hästar behöver oftast inte vitaminer de kan tillverka många vitaminer själva och får i sig andra gnm fodret men då måste de få ett bra hö förstås. det går inte att se på ett hö vad det innehåller.

Näring är ett begrepp som kan betyda många olika saker, proteiner, mineraler, vitaminer, kolhydrater mm. Om hästar får fång pga ngt i fodret (vilket är den vanligaste fångorsaken) så beror det på att de får för mkt av vissa kolhydrater som socker, stärkelse eller fruktaner. Sedan är det viktigt att de inte är för feta.

Tipset är alltså att ta reda på höanalysen och se vad som fattas i foderstaten. Men till dess kan du ge henne lusern. Det finns flera olika företag som säljer olika lusernfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 856
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst på 8 år har alltid haft ganska så utstickande höftben, eller insjunken flank. Möjligtvis en kombination av båda. I alla fall så...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 694
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama