Nordic färskfoder?

Sv: Nordic färskfoder?

Men "ingår", det ingår väl ändå inga kvalster i vanligt hundfoder?!
De måste ju komma in i fodertunnan på nåt sätt. Från mig eller från hunden?

Nej, de finns inte där när du köper säcken men i o m att du öppnar den så hamnar de där genom att de finns överallt i våra hem. De förökar sig och avger avföring.

Men ändå, "överallt", att jag har dem i sängen vet jag. Jag kan anta att de finns några i fleecejackan jag har på mig just nu. Men skulle de liksom cirkulera i luften då eller?
Eller är det när jag lutar mig över säcken?

"Ingår" var kanske ett dåligt ordval från mig, vilka av kvalstren som trivs i torrfoder skulle passa bättre. Har ingen aning hur kommer dit :confused:
Men en del finns kanske redan från början, eller kommer i när man öppnar säcken och har den i förrådet öppen osv.

Men enligt min veterinär så skulle det funka att ha torrfodersäcken i en tunna och vara noga att stänga den med tex klädnypor och mellan varje säck diska ur tunnan med klorin. Och jag gjorde så när vi skulle kolla foderallergi då jag använde ett allergitorrfoder. Nu var han inte allergisk mot foder så när våra åtta veckor gått med det fodret så bytte jag tillbaka till Bravo färskfoder igen.

De finns nästan överallt, sängen och soffan där trivs kvalstrerna jättebra men kvalster finns även i mattorna, dammtussarna och säkert på golvet när det är dammigt, förrådskvalstren trivs i förråden där det är fuktigt mm. Var mjölkvalstren bor vet jag inte och vill nog inte veta heller. Hundarnas bäddar trivs de också i, en galonförsedd bädd som man torkar ur varje dag trivs de inte lika bra i. De bor på många ställen där människan bor.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har en liten fundering kring Nordic. Jag körde med det fodret förr och hämtade det i en låda längs vägkanten efter att det var beställt och betalt. Nu har jag planer på att börja ge det igen men jag förstår nada av deras turlistor. Går det bara att köpa hos återförsäljare numera eller? Brukar de lägga på mycket på priset?

Fiffi1;14211128Men en del finns kanske redan från början skrev:
Alla hundmatsproducenter som levererar till sverige måste ha ett program för skadedjursbekämpning. Skulle de komma fram att någon levererar foder med kvalster skulle den producenten ligga tämligen risigt till. (källa från jordbruksverket)

Så jag är lite inne på din linje, ett lock eller en klämma borde räcka långt.
De partikelförflyttar sig ju inte. :)

Använder Nordic färskfoder och tycker att det är kanon :bow:

Samma här. Skulle bli ganska dyrt att enbart fodra med det här hemma då min lokala butik mest säljer små förpackningar men jag ger ju torrfoder också. Är helnöjd, även min mellanfarbror som är kräsen äter det (han är annars en mkt underlig hund som helst alltid äter torrfoder och inget annat what so ever).

*kl*

Jag har en liten fundering kring Nordic. Jag körde med det fodret förr och hämtade det i en låda längs vägkanten efter att det var beställt och betalt. Nu har jag planer på att börja ge det igen men jag förstår nada av deras turlistor. Går det bara att köpa hos återförsäljare numera eller? Brukar de lägga på mycket på priset?

När Hannibal fick Nordic Sp+, så köpte jag från djuraffären, och betalade 400kr för 16x1 kg's korvar. Enligt Nordics hemsida så kostar en sån låda 375;- så dom hade bara lagt på 25kr. Dom återförsäljarna som finns med bland turlistorna borde nog inte ta mer än så.

*fniss*
menar du att du tycker att jag ska läsa frågan ordentligt innan jag svarar??:D

Min ena hund har vi precis kontaterat kvalsterallergi på. Veterinären berättade att det efter bara tre dagar finns kvalster i fodersäcken och varje gång man öppnar den så ökas kvalstrena på så att hålla den stängd med hjälp av klämmor eller i tunna hjälper inte. Min äter Nordic redan innan allergiutredingen. Hon får Nordic Sp +. Ett mycket bra foder. Hon hade problem med magen innan jag bytte och fick hon diarré var tredje vecka. Sedan bytet för ett drygt halvår sedan har hon varit perfekt i magen. Lätt att utfodra är det med hamburgarna också. Hon väger 32 kg och får 3 st 200 grammare/dag.

Jag har även fått rådet att köpa ett kvalsterallergilakan till hundsängen. Man ska även undvika att ha mattor och andra luddiga material på golvet. Rekommendationen är att hunden inte sover i din säng.

Jag har köpt en dammsugare med HEPA-filter (tvättbart) samt att jag våttorkar golven oftare nu.

Hunden bör duschas och schamponeras så ofta du kan. Med specialschampo som köps hos veterinären så är det ingen risk för att huden blir uttorkad. Jag blåser henne nästan torr med en fön efter. Ett väldigt jobb med en långhårig hund. Men vad gör man inte för älsklingen?

Nu ska vi sätta igång med sprutor som ska göra henne mer tolerant mot kvalster. Jag hoppas att det ska hjälpa så att vi slipper cortison.

Berin, vad använder du för schampo till din hund?

*KL*

Pratade med veterinären idag igen ang hennes allergi och den veterinären ansåg att det lilla kvalster som finns i fodret skulle inte ha någon större inverkan på min hund.
Så om det var enda anledningen till varför jag skulle byta foder så tyckte hon inte att det behövdes.
Så vi får se. Har inte bestämt hur jag ska göra än:D

Liknande trådar

Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 266
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 567
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 240
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min pojkväns föräldrar har börjat ge sin hund glutenfritt foder och finner det positivt. Även jag äter glutenfritt så gott jag kan och...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka