noll bjudning hemmåt

aramis

Trådstartare
Jag har ett lite udda problem. Jag har i alla fall aldrig stött på det tidigare. Min lilla 2-åring går med mig på promenad för hand ute ett par gånger i veckan. Det går oftast mycket bra. Hon är pigg och småbusig men håller sig på mattan när vi går från stallet. Sen håller hon ett bra tempo tills vi vänder hemmåt, då går luften ur henne. Ibland bara så att det går lååångsamt. Men nu sista gångerna så har hon börjat med att inte vilja gå alls.

Det är inte det att hon är trött, vi kan vara ute längre tid när vi går en vända runt (och slipper vända samma väg hem så att säga) och då går det bra.

Igår tex gick vi upp till en gruspaddock, gick över några bommar och lite svängar fram och tillbaka för att se att hon verkligen följde mig och koncentrerade sig. Det gick jättebra.
Gick ut från paddocken och skulle gå hemmåt, kom några meter sen stannade hon och ville inte följa med mig hem. Fick smacka, truga och lirka för att få med henne några meter till sen samma sak igen.

Slutade med att jag fick gå små små serpentiner över vägen hemmåt för att hon skulle följa med utan att stanna. Då gick det bra.

Är det fler som har kusar/unghästar? som beter sig så här? Jag är så klart glad över att hon tycker det är så kul att "jobba". Jag lär ju inte heller behöva oroa mig över att hon kommer att vända hem i 110km/h när jag rider henne sen. :angel: Men det vore trevligt om jag fick henne att bjuda lite mer frammåt även på hemvägen.
Tips någon?

Sv: noll bjudning hemmåt

Min Majsa är så där, mer när hon var yngre faktiskt. Jag fick gå av emellanåt o gå in i skogen o trixa mig hemåt. En islänning jag hade var likadan, han gick ju på ändå men man kände att han ville fortsätta bort. Dom är väl nyfikna o vill se mer område kanske?
Det enda jag gjort med Majsa är att gå in i skogen o göra nåt hemåt sas..

Ja, jag antar att det inte är den vanligaste reaktionen när man vänder hemmåt. (50 som tittat och en som svarat)
Men att gå in i skogen och trixa sig hemmåt är ju en ide. Det gäller bara att ha något ställe där man kommer fram okey också. ;)

Att "ringla" sig fram över vägen kommer inte gå så länge till, rätt som det är så fryser det ju på och då vill jag ju inte ut på isbanan och fåna mig. (det var redan nu ordentligt halt på vissa ställen:crazy:)

Vad säger ni som har lite mer unghästvana, vilket är bästa sättet att handla då hon inte vill gå hemmåt?

*smacka på ordentligt ett par gånger, kommer hon inte så sluta smacka och vänta ut henne tills hon själv vill gå åt rätt håll?

*driv (bakom henne)med alla medel tills hon går hemmåt. (vilket i så fall betyder kroppsspråk, mycket röst, och tvingande av piskanvändning.)

*stå framför henne och kalla på henne, kommer hon inte så lägg tryck i grimman tills hon går frammåt igen.

*smacka på henne och visa henne vägen hem, kommer hon inte flytta henne åt sidan, runt och backa något steg och runt igen, visa henne frammåt igen. Kommer hon inte så börja om igen tills hon följer med åt det håll jag vill.

Det två sista har jag provat och ja, jag har ju fått hem henne och hon har gett sig efter ett tag.

Att bara vänta ut henne känns inte helt rätt, och gud vet hur länge man skulle få stå då. ;)
Att driva på ordentligt biter liksom inte på henne, hon skiter totalt i pisken och att verkligen rappa till henne för att få en reaktion frammåt känns inte så kul. (hon lyssnar jättefint på små hjälper båder drivande och minskande och halt annars, så hon VET vad de betyder.)

Min 2 åring vill inte heller gå hem. Bort från stallet så skrittar hon så fort det bara går och gärna trava lite också så matte får springa. Jag har dock ingen direkt lösning, vi brukar komma hem till slut även om det går väldigt långsamt. Det bästa är nog om man har en slinga så man inte behöver vända helst med ett par alternativa stigar kanske. Men det är ju inte lättaste att åstadkomma alltid

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 683
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat