Nöjeskörning..

W

walkyria

Hej.
Min häst är ju då inkörd efter att ha gått på travet.
Problemet är då att jag inte kan köra

Jag har en kompis som brukar hjälpa mig att köra men känner mig för feg för att våga fara ut själv ännu.

Vad ska man tänka på när man kör???
ALLA tips emottages!

Vilket bett bör man köra på?
Min häst är lyhörd men kan bli lite stark när man kör, svårt att få halt och så.

Jag har en vanlig enkel bröstsele. Duger det?
På en vanlig bröstsele hamnar väl skacklarna längre ner än på ex en travsele???
Hur långa bör tömmarna vara och i vilket material?

Min vagn är använd till travsele tidigare och till bröstsele nu, blir därför lite trångt mellan skacklarna för mina tjocka häst.
Hur mkt kan man "böjja ut dem"?



Är töm & tygelfattningen densamma?
 
Sv: Nöjeskörning..

Kanske du kan få åka till någon som kör, eller att du tar hem någon som du bjuder på kaffe o bullar mot att dem tittar igenom utrustning, mått, anpasning och lär dig köra? Körfolket brukar vara schyssta folk!
Bestäm dig för vad du vill ha ut av körningen, ska hästen gå i form, vara lyhörd, kunna gå på volten, klara trafik o allt annat som kan dyka upp? eller vill du bara köra rakt fram i trav o skritt för att växla lite mellan ridningen?
Det kan gå fort att skola om en travare till körhäst, jag hade själv en och tävlade körning med!

Tömfattningen är olika.

Försök att hitta en DUKTIG kusk, kanske inte en travkusk? som kan visa dig allt som har med körning att göra. Du är mycket klok som inte ger dig ut själv.
 
Sv: Nöjeskörning..

Men snigel... Vad har hänt??:eek: :eek: Du är ju inte hjärtlös va kul!!!:angel: Vadå hitta en duktig kusk men inte en travkusk? Kan du förklara det? Dom kör ju ganska mycket mer än en vanlig nöjes körare lixom..
 
Senast ändrad:
Sv: Nöjeskörning..

Jag, hjärtlös? :D

Ärlig skulle jag nog uttrycka det.

Har du sett en travkusk köra, så vet du vad jag menar. Vi har ju haft denna diskussionen innan :)
allvarligt:
Trav skiljer sig för mycket från hobby /skolkörning för att låta en sån visa hur man kör. Jag skulle gärna vilja se en catchdriver visa en volt, med rätt ställning i nacken, på yttertömmen, och korrekt piskföring haha.. :)

Ska hästen tävla trav är det väl strunt samma, då räcker det ju med ""trav, snabbare trav och duscha av hästen Kunskap"" :) Muahahaha...hjärtlösa Jenny!
 
Sv: Nöjeskörning..

Vad ska man tänka på när man kör???
Oj, här vet jag inte riktigt vad man ska svara..tänka på..hmm, nä det får jag nog tänka lite på svaret..:angel:

Vilket bett bör man köra på?
Inom körningen precis som inom ridningen så ska man eftersträva att köra på ett så milt bett som möjligt

Min häst är lyhörd men kan bli lite stark när man kör, svårt att få halt och så.
Detta är ett sådant fall där jag som vanligtvis inte förespråkar tömkörning när hästen är inkörd..att du ska återgå till tömkörningen och öva in röstkommandon.
Jobba med rösten. Få din häst lyhörd.
Jobba med rösten i ALL hantering så har du så mycket gratis även inom körningen.

Ta tex det vanliga ptrooo när hästen ska göra halt.
Först ptrooo:ar du och ger samtidigt "kommandot" halt med tömmen.
Fresta nu inte på din häst att stå stilla i början utan så fort du märker att den lyssnar både på tömmen och rösten så går du över stegvis till att bara säga ptroo.
Vad gör din häst då?
Saktar den av skritten och faktiskt stannar?

Du kan ju välja vilka ord du vill men vill du förbereda hästen att göra halt..så kan du tex säga "Saaa-akta.." (den går ner från trav till skritt eller från snabb skritt till långsammare tempo) och sen ptrooo.

Att öva stillastående är A och O tycker jag när det gäller körhästar.
Även där övar du i all daglig kontakt.
Och var konsekvent.
Har du sagt ptroo (tex att den inte får gå ut genom boxdörren fastän foderhinken står framför) så är det det som gäller.
ALLTID!

Jag hade alltså tömkört min häst till mer "lydnad" innan jag funderade på ett skarpare bett.
Men med min kallblodstravare så gick det inte att hoppa över hans motion i flera dagar..
Så honom övade jag både tömkörning och röstkommando med..samtidigt som jag satte på honom ett lite skarpare bett när vi körde och givetvis använde och övade röstkommandona då med.

Efter ett tag så kunde jag återgå till det raka läderbettet och han var mycket mycket lättare att få ner i tempo och att göra halt med!


Jag har en vanlig enkel bröstsele. Duger det?
Njea..jag gillar inte dom selarna..men jag anser inte heller att det är djurplågeri att köra med dom någon gång då och då.

På en vanlig bröstsele hamnar väl skacklarna längre ner än på ex en travsele???
Där har du bl a svaret på varför jag inte gillar selen. Skaklarna hamnar alldeles för lågt och skaklarna åker fram o tillbaka på ett sätt som gör att framåtstupa jag blir åsjuk och det känns obekvämt både för mig och hästen..

Hur långa bör tömmarna vara och i vilket material?
Kör du inte i skogen så tycker jag att lädertömmar är ett måste.
Det finns dom som kör med nylon och tycker det går alldeles utmärkt och det gör det säkert också.
Men jag tycker inte det blir någon tyngd i nylontömmarna..de fladdrar t o m i vinden tycker jag:p
Längden på tömmarna varierar ju men jag vill ha dom så pass långa att jag kan sätta mig på dom + en bit till.

Min vagn är använd till travsele tidigare och till bröstsele nu, blir därför lite trångt mellan skacklarna för mina tjocka häst.
Det är ju jättesvårt att svara på innan man har sett vagnen och hästen.
Men rent generellt så hamnar ju skaklarna, precis som du själv skrev, längre ner på hästen där den också är som tjockast.

Hur mkt kan man "böjja ut dem"?
Jag tycker inte du ska ge dig på att böja ut och dona.
Risken blir att skaklarna blir ojämna och sneda.
Men varför inte välja en annan sele..tex travselen (finns billiga beg) som rockarden har används till innan..i stället för att lägga ner tid på att försöka anpassa ROCKARDEN till selen..

Jag brukar inte svara i sådana här trådar för jag har så himla svårt att finna rätt ord.
Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt.

Så det här låter säkert helt svamligt men jag hoppas du förstår kontentan av det jag FÖRSÖKER få fram i alla fall!:D
 
Sv: Nöjeskörning..

Men snigel... Vad har hänt??:eek: :eek: Du är ju inte hjärtlös va kul!!!:angel: Vadå hitta en duktig kusk men inte en travkusk? Kan du förklara det? Dom kör ju ganska mycket mer än en vanlig nöjes körare lixom..


En travkusk kör inte alls på samma sätt som en "vanlig" kusk och har inte alls samma känsla, där ska det bara gå så fort som möjligt rakt fram (ska väl inte dra alla öven en kam men...). Hitta någon som har hållt på mycket med "vanlig" körning, kanske varit ute och tävlat lite och som vet vad som krävs för att få en säker körhäst (som många travhästar inte är även om dom tävlat mycket).
 
Sv: Nöjeskörning..

fick inte med hälften..dator snabbare än min hjärna ,,
 
Senast ändrad:
Sv: Nöjeskörning..

Det var därför Jag skre inom parantes: "ska väl inte dra alla över en kam".

Jag vet att alla inte är sådana, men det går inte att förneka att det är många...
 
Sv: Nöjeskörning..

När ska jag sluta häpna och börja rycka på axlarna åt den enorma okunnighet som finns ang. travet..:crazy: ;)

Nä..jag ids inte ens svara..

Ställer bara en fråga om du klarar av att precisionsköra med ekipage framför dig, bakom dig och utanför dig i 60-70 km/tim?..:angel:
 
Sv: Nöjeskörning..

Det gör jag säkert inte, har aldrig provat. Jag säger inte att det är något fel på deras precision, bara att MÅNGA travtränare inte har samma "krav" (missförstå mig rätt) på sina hästar och ska man därför börja med körning kanske det är bättre att ta hjälp av någon som sysslat mycket med "vanlig" körning. (Vet inte hur jag ska förklara mig bättre utan att det blir en hel roman :) )

Skriver utifrån mina egna erfarenheter av travtränare, säger inte att det inte finns bra tränare där oxå, har bara inte träffat någon (för mitt ändamål med körningen).
 
Senast ändrad:
Sv: Nöjeskörning..

Näe, man ska inte dra alla över en kam..
Själv har jag en travhäst (är Btränare) samt en brukshäst, men jag tycker inte att man tex. bör köra hästarna som om det brann under fötterna ut ur stallet, eller hoppa på i farten osv osv. Mina hästar kan stå stilla, lydnad och precision, lyhörda på komando m.m.

Men jag kan även förstå travtränarnas tidspressade schema, och sedan kan jag se och förstå hur "vanligt" körfolk upplever sättet att hantera och köra hästarna på, men faktum är ju att de hästarna är väldigt lydiga - på andra saker om ni förstår hur jag menar!
De är till 90% stensäkra i trafiken och är oerhört miljötränade på ljud och liv och rörelse. De kan uppföra sig i stallet och bland andra hästar.
Det finn en för och nackdel med allt - tänk på det;)
 
Sv: Nöjeskörning..

Jag är den första att hålla med, och får jag välja en favoritras så blir det varmblodiga travare för det måste vara den trevligaste hästen, ofta med dåliga förutsättningar, man kan ha. Den ställer upp alltid, fixar situationer, kan lära sig allt om man ger den en chans. Det är inte alltför otroligt att jag skaffar en travare till, något franskt, amatöruppväxt, med lååång man och kraft i steget.

Jag skulle bli jätteglad om jag som körintresserad hittade en av dina hästar, som står still, kan selas på varsomhelst och fått både uppvärmning, rykt och kärlek :)
 
Sv: Nöjeskörning..

Vad ska man tänka på när man kör???
Oj, här vet jag inte riktigt vad man ska svara..tänka på..hmm, nä det får jag nog tänka lite på svaret..:angel:

Vilket bett bör man köra på?
Inom körningen precis som inom ridningen så ska man eftersträva att köra på ett så milt bett som möjligt

Min häst är lyhörd men kan bli lite stark när man kör, svårt att få halt och så.
Detta är ett sådant fall där jag som vanligtvis inte förespråkar tömkörning när hästen är inkörd..att du ska återgå till tömkörningen och öva in röstkommandon.
Jobba med rösten. Få din häst lyhörd.
Jobba med rösten i ALL hantering så har du så mycket gratis även inom körningen.

Ta tex det vanliga ptrooo när hästen ska göra halt.
Först ptrooo:ar du och ger samtidigt "kommandot" halt med tömmen.
Fresta nu inte på din häst att stå stilla i början utan så fort du märker att den lyssnar både på tömmen och rösten så går du över stegvis till att bara säga ptroo.
Vad gör din häst då?
Saktar den av skritten och faktiskt stannar?

Du kan ju välja vilka ord du vill men vill du förbereda hästen att göra halt..så kan du tex säga "Saaa-akta.." (den går ner från trav till skritt eller från snabb skritt till långsammare tempo) och sen ptrooo.

Att öva stillastående är A och O tycker jag när det gäller körhästar.
Även där övar du i all daglig kontakt.
Och var konsekvent.
Har du sagt ptroo (tex att den inte får gå ut genom boxdörren fastän foderhinken står framför) så är det det som gäller.
ALLTID!

Jag hade alltså tömkört min häst till mer "lydnad" innan jag funderade på ett skarpare bett.
Men med min kallblodstravare så gick det inte att hoppa över hans motion i flera dagar..
Så honom övade jag både tömkörning och röstkommando med..samtidigt som jag satte på honom ett lite skarpare bett när vi körde och givetvis använde och övade röstkommandona då med.

Efter ett tag så kunde jag återgå till det raka läderbettet och han var mycket mycket lättare att få ner i tempo och att göra halt med!


Jag har en vanlig enkel bröstsele. Duger det?
Njea..jag gillar inte dom selarna..men jag anser inte heller att det är djurplågeri att köra med dom någon gång då och då.

På en vanlig bröstsele hamnar väl skacklarna längre ner än på ex en travsele???
Där har du bl a svaret på varför jag inte gillar selen. Skaklarna hamnar alldeles för lågt och skaklarna åker fram o tillbaka på ett sätt som gör att framåtstupa jag blir åsjuk och det känns obekvämt både för mig och hästen..

Hur långa bör tömmarna vara och i vilket material?
Kör du inte i skogen så tycker jag att lädertömmar är ett måste.
Det finns dom som kör med nylon och tycker det går alldeles utmärkt och det gör det säkert också.
Men jag tycker inte det blir någon tyngd i nylontömmarna..de fladdrar t o m i vinden tycker jag:p
Längden på tömmarna varierar ju men jag vill ha dom så pass långa att jag kan sätta mig på dom + en bit till.

Min vagn är använd till travsele tidigare och till bröstsele nu, blir därför lite trångt mellan skacklarna för mina tjocka häst.
Det är ju jättesvårt att svara på innan man har sett vagnen och hästen.
Men rent generellt så hamnar ju skaklarna, precis som du själv skrev, längre ner på hästen där den också är som tjockast.

Hur mkt kan man "böjja ut dem"?
Jag tycker inte du ska ge dig på att böja ut och dona.
Risken blir att skaklarna blir ojämna och sneda.
Men varför inte välja en annan sele..tex travselen (finns billiga beg) som rockarden har används till innan..i stället för att lägga ner tid på att försöka anpassa ROCKARDEN till selen..

Jag brukar inte svara i sådana här trådar för jag har så himla svårt att finna rätt ord.
Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt.

Så det här låter säkert helt svamligt men jag hoppas du förstår kontentan av det jag FÖRSÖKER få fram i alla fall!:D

Tack för ett jätteinformativt svar =)
 

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 872
Senast: Cambrie
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 826
Senast: gadriel
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp