Nöjeskörning

W

walkyria

Hej.
Min häst är ju då inkörd efter att ha gått på travet.
Problemet är då att jag inte kan köra:angel:

Jag har en kompis som brukar hjälpa mig att köra men känner mig för feg för att våga fara ut själv ännu.

Vad ska man tänka på när man kör???
ALLA tips emottages!

Vilket bett bör man köra på?
Min häst är lyhörd men kan bli lite stark när man kör, svårt att få halt och så.

Jag har en vanlig enkel bröstsele. Duger det?
På en vanlig bröstsele hamnar väl skacklarna längre ner än på ex en travsele???
Hur långa bör tömmarna vara och i vilket material?

Min vagn är använd till travsele tidigare och till bröstsele nu, blir därför lite trångt mellan skacklarna för mina tjocka:angel: häst.
Hur mkt kan man "böjja ut dem"?



Är töm & tygelfattningen densamma?
 
Sv: Nöjeskörning

Hej.

Jag har en vanlig enkel bröstsele. Duger det?
På en vanlig bröstsele hamnar väl skacklarna längre ner än på ex en travsele???
Hur långa bör tömmarna vara och i vilket material?

Vad menar du med en vanlig enkel bröstsele.. Är bröstan fast i däckeln eller sitter den löst??? Draglinor? Baksele? Dubbla gjordar??? Det är saker som en bröstsele bör ha...
 
Sv: Nöjeskörning

Vad menar du med en vanlig enkel bröstsele.. Är bröstan fast i däckeln eller sitter den löst??? Draglinor? Baksele? Dubbla gjordar??? Det är saker som en bröstsele bör ha...

Ja alltså en vanligt bröstsele, jag köpte den av en kompis som fritidskört sin travare i den.

Brösta sitter fast i däcklet.
Den har dubbla gjordar & svanskappa givetvis.

Draglinor och baksele är det ej.

Har fungerat bra att köra med både för min kompis & för oss dom gånger vi kört.
Är det ngt fel på en sådan sele?
 
Sv: Nöjeskörning

Kul att höra att fler än jag är rena nybörjare, håller på att köra in min häst och hon sköter sig fint men jag...... vet inte något. Kör med hjälp och lånad utrustning - har inte kört själv någon gång. Men ska göra det imorgon.

OK detta var kanske bara svammel men jag kommer följa denna tråd för att kunna snappa upp lite bra råd.
 
Sv: Nöjeskörning

Jag säger skitsele om den... Den är inte bra... Gå in på körsidan och sök på ordet skitsele så får du upp många trådar... Equilex säljer bra billiga selar...
 
Sv: Nöjeskörning

Hej! Ta hjälp första gångerna med nån som har kört travhästar förut. Det duger bra med bröstsele, fast de passar bättre till rockard. Om du har nån svängel på din vagn, så köp till draglinor, finns billigt på Börjes i Tingsryd. Draglinorna ska hästen dra med! De fästes i ringarna på sidorna av selen och på svängeln, som sitter på vagnen. Skaklarna fäster du i ringarna på sidorna, med tillhörande remmar, (de som följde med selen). Du kan köra utan draglinor också, men det kan resultera i att hästen inte drar korrekt, och belastar sej fel. Det kan bli en skakigare tur utan linor också, hela vagnen ruskar omkring i takt med hästens rörelser. Men ska man köra lite då o då, så behövs inga draglinor.
En baksele är också bra, om du ska köra mycket i nerförsbackar. Den gör att hästen kan bromsa vagnen korrekt.

Ett pessoabett skulle jag rekommendera, om du är osäker på att få stopp på ekipaget, om det kan bli hett ibland!

Jag håller tömmarna som när jag rider, ibland håller jag enhandsfattning. Flera fattningar finns, men det är upp till en själv, vad man tycker fungerar bäst.
Jag körde med slagjord i början, det är inte så kul att få en hästfot i vagnen, eller över skakeln. Om du kan, så ta reda på hur hästen var att köra, när den var aktiv, om den hade tendens till att resa sej, eller att slå (sparka bakut). Om man vet om hur hästen var, kan man gardera sej mot onödiga olyckor.

Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon körkunnig "travnisse", till att börja med, så att du vet hur hästen är, och känner att du har kontroll över vad som händer. Lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nöjeskörning

Mina tömmar är så pass långa att jag kan gå bakom vagnen och tömköra hästen. (det ska man inte göra) Det var bara en illustration av hur långa tömmar jag har. Jag har vanliga vävribbtömmar. Man kan ha reptömmar (typ grimskaftrep) eller lädertömmar, beroende på av hur mycket pengar man är gjord av.
 
Sv: Nöjeskörning

Är det ngt fel på en sådan sele?

Problemet med en sån sele är att hästen får SKAV... Dessa skitselar säljs bara för att det finns "folk" som köper dem... Säljarna vet att det är inga bra selar, men de säljer tyvärr...
 
Sv: Nöjeskörning

Hej.
Min häst är ju då inkörd efter att ha gått på travet.
Problemet är då att jag inte kan köra:angel:

Jag har en kompis som brukar hjälpa mig att köra men känner mig för feg för att våga fara ut själv ännu.

Vad ska man tänka på när man kör???
ALLA tips emottages!

Vilket bett bör man köra på?
Min häst är lyhörd men kan bli lite stark när man kör, svårt att få halt och så.

Jag har en vanlig enkel bröstsele. Duger det?
På en vanlig bröstsele hamnar väl skacklarna längre ner än på ex en travsele???
Hur långa bör tömmarna vara och i vilket material?

Min vagn är använd till travsele tidigare och till bröstsele nu, blir därför lite trångt mellan skacklarna för mina tjocka:angel: häst.
Hur mkt kan man "böjja ut dem"?



Är töm & tygelfattningen densamma?

Hej!
Vad kul att du har börjat köra! Jag kör min gamla nordsvenska travare. Han står i ett tävlingstall för travhästar så jag lånar ju "lyx" utrustning utav dom. :P Men din utrustning tycker jag verkar helt okej!

När jag kör min häst så har jag ett vanligt huvudlag med snällt travbett. Men man kan ju välja ett smalare sådant eller andra skarpare travbett som t.ex. Crescendo bett.

Börja med att köra på vägar som det inte kör så mycket bilar på. Och sen bara skritta. Och sen kan du testa med att trava korta sträckor. Ta det lugnt bara och njut! :)

//Erika
 
Sv: Nöjeskörning

Jag säger skitsele om den... Den är inte bra... Gå in på körsidan och sök på ordet skitsele så får du upp många trådar... Equilex säljer bra billiga selar...

Det är ju alltid trevligt att få svar, men det vore ju trevligt med liet mer informativa inlägg......
 
Sv: Nöjeskörning

Hej! Ta hjälp första gångerna med nån som har kört travhästar förut. Det duger bra med bröstsele, fast de passar bättre till rockard. Om du har nån svängel på din vagn, så köp till draglinor.

Tack för ditt svar, nej det är en vanlig rockard, ingen svängel.

Ett pessoabett skulle jag rekommendera, om du är osäker på att få stopp på ekipaget, om det kan bli hett ibland! Han blir inte het direkt, lite stark ibland bara. Kan man köra på ett pessoa?

Jag håller tömmarna som när jag rider, ibland håller jag enhandsfattning. Flera fattningar finns, men det är upp till en själv, vad man tycker fungerar bäst.
Jag körde med slagjord i början, det är inte så kul att få en hästfot i vagnen, eller över skakeln.

Jag vet att han är körd med slaggjord hela tiden "utifall att", men förra ägaren sade att han aldrig slagit med dem. Och han har aldrig slagit hitills...

Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon körkunnig "travnisse", till att börja med, så att du vet hur hästen är, och känner att du har kontroll över vad som händer. Lycka till

Som sagt törs inte fara ut själv ännu :)
Men jag tränar när min kompis är med mig.

Tänkte bara höra om mer tips osv =)
 
Sv: Nöjeskörning

Problemet med en sån sele är att hästen får SKAV... Dessa skitselar säljs bara för att det finns "folk" som köper dem... Säljarna vet att det är inga bra selar, men de säljer tyvärr...

Ok, vart kommer skavet?

Har "ludd" på bröstan , halsremmen och däckeln.

Vad rekommenderar du för sele??? Och var hittar man dem?
 
Sv: Nöjeskörning

Det är ju alltid trevligt att få svar, men det vore ju trevligt med liet mer informativa inlägg......

Har du varit inne på körsidan och sökt på skitsele??? Testa det, det finns bra förklaringar där...
 
Sv: Nöjeskörning



Tack för dom superfina länkarna...

Hmm nu blir då min fundering,
Det stod att en travsele kan fungera fint. Men finns det olika travselar (mer än att det är olika fästen Qh, rem osv?)

Min häst är ju då "f.d travare" och har haft sådan sele tidigare.
Uppfattade det som att dom iallafall är bätte än s.k bröstselar???

Min häst ska ju bara ja än sål länge dra en rockard för två personer....
 
Sv: Nöjeskörning

Travselar kan jag ingeting om... Jag har haft hjälp av kunnigt körfolk så jag har sluppit undan både skitselar och travselar.. Tack och lov... Jag har blivit skrämd av både det ena och det andra...
 
Sv: Nöjeskörning

Problemet med en sån sele är att hästen får SKAV... Dessa skitselar säljs bara för att det finns "folk" som köper dem... Säljarna vet att det är inga bra selar, men de säljer tyvärr...

Jag kör min häst varannan dag, och har så gjort i nåt år, och än har han dock inte fått nåt skav. Det kanske beror på hur tjockpälsad hästen är, och hur skavkänslig den är. Det finns underlägg och lurv, som man kan sätta på, om man är rädd för skavsår. Sen är det ju viktigt att man håller grejorna rena. Gammalt svett o hår, gör ju att hästen lättare får skavsår.
Visst, det bästa är ju en travsele eller en loksele, men det beror ju på vilka resurser man har. Ska man köra lite då o då, så tycker jag att en bröstsele duger, och den är inte så komplicerad att klä på.;)
 
Sv: Nöjeskörning

Så här är det, på en "skitsele" så sitter delarna ihop i dragringen. Bröstan sågar eller så dras däckeln framåt/bakåt i stegen. Sitter däckelgjorden hårt sågar bröstan, sitter den löst glider däckeln och gjorden skaver...

Man måste kompletera denna skit och bygga om den för att få det bra... Det kostar mer och tar längre tid att få det bra än de billiga bra selarna som fakitst finns... Det finns bra billiga selar man kan använda...

På en vanlig bröstsele så sitter inte bröstan fast i däckeln utan bara löper genom slejfar, då påverkas inte däckeln av att bogarna rör sig vilket de gör i varje steg hästen tar. Hästen drar med draglinorna, bogarna rör sig men däckeln ligger still...

Skulle du köpa en billig sadel, som hästen får ont av, trots att du bara skall använda den ibland??? Skulle du köpa skor till dig själv som du får ont i fötterna av, bara för att de är billiga??? Jag skulle iaf inte göra det...
 

Liknande trådar

Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 826
Senast: gadriel
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 838
W
Körning Hej. Min häst är ju då inkörd efter att ha gått på travet. Problemet är då att jag inte kan köra Jag har en kompis som brukar...
Svar
12
· Visningar
1 209
Senast: walkyria
·
T
Körning Nu har jag äntligen blivit lovad att få hjälp att börja köra min ponny! Han är "grund-inkörd" utav uppfödaren men inte körd på ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 543
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp