nog blir man trött.....

lovehorses

Trådstartare
Jag har min häst i ett stall med tre andra tjejer, det är 5 hästar.
(jag har berättat om det tidigare:smirk: )
Nu är det så att ena tjejen vet inte hur det är att ha häst, jag håller på att bli galen.
Vi har ju så att vi tar hästarna var tredje helg då sköter vi allt, matning 3 ggr om dagen och mockning. Hon tjejen som jag snackar om, hon tänker inte fara till stallet 3 gånger om dagen för att ge dem mat. hon har ca 1 mil till stallet. :mad:
Så då måste vi som egentligen ska slippa hästarna denna helg ge dem mat....:eek:
Hon är rädd för min häst i hagen. Min häst är vet när någon är rädd eller änslig, då utnytjar hon det till max. Nu tänker inte tjejen gå in mer i hagen....vilket betyder att det blir svårt att ge dem mat....
måsta få skriva av mig. man blir så trött det har hänt massor på bara dessa vintermånader....

Sv: nog blir man trött.....

lovehorses skrev:
Vi har ju så att vi tar hästarna var tredje helg då sköter vi allt, matning 3 ggr om dagen och mockning. Hon tjejen som jag snackar om, hon tänker inte fara till stallet 3 gånger om dagen för att ge dem mat. hon har ca 1 mil till stallet. :mad:
Så då måste vi som egentligen ska slippa hästarna denna helg ge dem mat....:eek:

då får ni väl sätta hårt mot hårt och strunta i hennes häst de helger hon inte ska ha stallet.
om hon inte vill fodra som överrenskommet ens sitt eget djur 3 ggr/dag så ska hon uppenbarligen inte stå i kollektiv stall, än mindre ha häst.
dra hårt mot hårt om det inte hjälper att prata med henne, så rättar hon sig eller flyttar. ibland är det senaste det bästa när allt har skitit sig så fundamentalt som det verkar i ditt fall.

Har man skötsel, rullande som ni så MÅSTE mna ju ställa upp på det.
Vi hade 10 hästar i vårt förra stall men jag hade 2 st, stallägaren 2, stallägarens dotter 2 st och de övriga hade var sin. Vi fick ett pass var (utsläpp/insläpp) måndag till fredag och rullande schema på helgen. Så var 10:de helg och (var 5: e för oss med 2 hästar). En del av hästarna var halvblod på 160-170 och en del var shetlandsponny, gotlandsruss, welsh mm. Vilket innebar att när ponnytjejerna hade SIN helg så fick deras föräldrar vara med dom för att klara av de stora hästarna. Så tycker jag att den i ditt stall också borde göra (nu vet jag inte ålder på henne) låt hon ta med en förälder/sambo/kompis edyl för har man sin häst i ett kollektiv så måste man räkna med att sköta andras hästar, annars flyttar man till ett eget stall eller så ett med helinackordering.

Lycka till!

Jag skulle ha sagt åt henne att om hon inte vill ta på sig sitt ansvar så får hon flytta till ett stall där fodringar och annat ingår i stallhyran. Det måste ju vara lika för alla som står där. Lika bra att säga ifrån på en gång, för rätt som det är så är det nåt annat viktigt hon inte har lust att göra och ni får göra det åt henne.
Lycka till.

Varför inte dela upp helgerna då? Där jag hade min häst var det fem hästar och fem hästägare. Det enda stallägaren gjorde var att lunchfodra på vardagarna och kvällsfodra alla dagar. Vi delade upp det så att vi hade ett utsläpp/morgonfodring var en fast vardag per vecka. Vi hade även intag en fast vardag per vecka. Det var sällan som nån inte var där på eftermiddagen/vällen och tog in sin egen häst, utan det var mer som en säkerhet så att ingen häst skulle bli kvar ute.

På helgerna gjorde vi likadant. Efter rullande schema hade vi antingen morgonfodring/utsläpp eller intag eftermiddag. Den som var där mitt på dagen lunchfodrade och det funkade för det mesta. Jag bodde 2 mil från stallet och jag hade inte heller gillat att behöva åka dit flera gånger på dagen. Alla andra bodde max några km därifrån, men anpassade sig efter mig. Ni är ju bara tre st och borde väl kunna komma överens...

En mil är väl inget. Här finns inte något stall närmare än tre mil.

Har man den typ av kollektiv i stallet måste alla få det att funka det går inte att en inte vill eller vågar då står man i fel stall jag tycker precis som tidigare inläggare att ni inte tar hand om hennes häst utan sköter ert så kan hon åka till stallet varje helg istället då.

Vi har ett liknande problem i vårt stall, där en av hästägarna helt enkelt vägrar hjälpa till så mycket som vi kräver av henne. Det har varit livliga diskusioner i stallet, och det resulterade i att hon får sköta sina hästar själv.

Alla måste vara med och dela, annars får man klara sej själv. Vi har 18 hästar att ta hand om och då jag inte är helt van vid hantering tar jag hjälp av en släkting som "rundsmörjes" med fika och goda middagar. Vi har det faktiskt jättekul de här helgerna som ju förståss inte blir lika ofta som om man bara är fem att dela på det.

Men det är väl inte meningen att någon skall vara rädd för en häst och vara tvungen att utföra något med denna häst då :confused:

Förstår vad du menar, men har sett motsatsen också! Ett kollektivstall dit det flyttar in en rent elak häst. Trots att flera personer blev utsatta för skador flyttades inte hästen! Det står ju sällan med i ett kontrakt att hästen "inte får vara elak/dum/opålitlig" ;)

Kan ni inte föreslå en ändring av avtalet? Att hon kan "köpa bort" sina helger? För hur ska det gå om din häst blir skadad och hon inte klarar av att göra ngt för att hon är rädd?

Är själv rädd för en del hundar och hästar, oavsett vad ägarna säger. Ja, en häst kan känna att man är rädd men utnyttjar den det då är det en farlig häst! :eek:

lovehorses skrev:
Jag har min häst i ett stall med tre andra tjejer, det är 5 hästar.
(jag har berättat om det tidigare:smirk: )
Nu är det så att ena tjejen vet inte hur det är att ha häst, jag håller på att bli galen.
Hon är rädd för min häst i hagen. Min häst är vet när någon är rädd eller änslig, då utnytjar hon det till max. Nu tänker inte tjejen gå in mer i hagen....vilket betyder att det blir svårt att ge dem mat....
måsta få skriva av mig. man blir så trött det har hänt massor på bara dessa vintermånader....

Byta stall kankse om det går?:confused:

tack för alla fina svar, det satte igång de grå...:smirk:
Stallägaren har funderat på att personen skull få full service och betala mera och jag skulle få mindre om jag hjälper till mera.:love:

Angående hästen så är den inte farlig på det sättet, hon har aldrig gjort något mot mig eller någon annan, så hästen utnyttjar det. men personen i fråga är rädd/osäker på alla hästar som är lite nervösa eller har egen vilja.

Personen i fråga är 20+ hon borde veta. hon brukar ha sin man med sig å hjälpa till.

PÅ vardagarna har vi så att en tar morgonen och jag tar eftermiddagashöet och (som vi har gjort upp tillsammans) tar kvällen och mockar.

mera funderigar och kommentarer?

Låter bra! Skönt att saker kan lösa sig ibland :) även i stall ;)

Förstår vad du menar, men har sett motsatsen också! Ett kollektivstall dit det flyttar in en rent elak häst. Trots att flera personer blev utsatta för skador flyttades inte hästen! Det står ju sällan med i ett kontrakt att hästen "inte får vara elak/dum/opålitlig" ;)

En elak häst???????!!!!!!!
Åter till diskussionen är det människan som har problem med "problemhästen", eller är det "problemhästen" som har problem med människan?!

Jag kan dock förstå att man är rädd för hästar. Men är man så oerfaren så är det bättre att be någon om hjälp. Det blir ju jobbigt (och farligt) att hålla på med hästar om man inte riktigt kan hantera dem.

Senast ändrad:

Nu kan ni inte kräva av henne att hon ska hantera en häst som ni vet är krånglig eller speciell, när hon är rädd.Jag vägrar att hantera knepiga hästar i stall jag kommer till, jag har inget intresse av att bli skadad eller utmana ödet å just därför skaffar jag själv inga knepiga hästar, blir otroligt lack på människor som ska tvinga andra att ta hand om deras knepiga hästar, det kan de göra själv så ingen annan riskerar att råka illa ut.
MEN har hon stalljouren en hel dag så ska hon dit, mer än så är det inte.Däremot kan hon faktiskt begära att slippa hantera din häst om hon är rädd för den.Då får du skicka ut en skötare/människa som är van vid din häst de ggr den ska hanteras så kan hästägaren ta hand om de andra hästarna.

chrysler skrev:
Jag vägrar att hantera knepiga hästar i stall jag kommer till, jag har inget intresse av att bli skadad eller utmana ödet å just därför skaffar jag själv inga knepiga hästar, blir otroligt lack på människor som ska tvinga andra att ta hand om deras knepiga hästar, det kan de göra själv så ingen annan riskerar att råka illa ut.

Tänk om "en del" skulle leva som man lär?!:angel:

I vårat stall släpps hästarna ut på morronen och får morgon och lunch hör av stallägaren på vardagarna. Alla mockar och fodrar på kvällen åt sina egna hästar. Och på helgerna har vi delat upp dagarna.

Så att en tar utsläppet på lördag, en annan tar lunchfodringen, och en tredje tar insläppet på kvällen och likadant på söndan fast i en annan ordning så att den som hade utsläpp på lördan får sova på söndan. Alla har samma sak varje helg, får man lite rutin på det.

Fungerar skit bra. Behöver man bara åka ut en gång per dag på helgerna.... Tycker jag är jätte bra, för jag vill gärna mocka åt min egen häst, så det blir gjort på det sättet jag vill ha det. :smirk:

En häst som TILL MAX utnyttjar någon som är rädd/ängslig.. ugh obehagligt, en sån skulle inte jag heller ta i.:eek:

Jag tror jag måste lite formulera mig bättre....
Det med hantering av hästen är att ge den mat, står ute dygnet runt. så hon behöver inte göra annart på det viset.

Det kanske var jag som hade skrivit lite galet....

Det verkar ju som om ni kan lösa det där med den extra matningen. Att hon är rädd för din häst, och då inte vill gå in till den, är ju svårt att komma runt. Skulle det hjälpa om ni var två stycken ett tag, så att hon hade någon med sig när hon ska in i hagen? Eller går det att lösa fodringen utifrån hagen på något vis, så att hon inte behöver gå in? För oavsett vad du tycker om anledningen till hennes rädsla så måste du antingen respektera den, eller på ett vänligt sätt hjälpa henne att komma över den.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar