Eukaryot
Trådstartare
Smörjer man sin cykelkedja "fel" och är cyklist så tror jag man får höra det med.
Vad gäller foder ser jag med förfäran tillbaka till den tid då kraftfoder var det som räknades som foder. Hö var liksom inte så viktigt och absolut inte vad det innehöll utan det var kraftfoder som var det viktiga. Jag är så tacksam för att fler och fler börjar få upp ögonen för hur viktigt det är att analysera sitt grovcfoder och komplettera utifrån det även om det är väldigt långt kvar innan det är allmän kunskap hos alla hästägare.
Jag brukar fråga de som ser det som något hemskt att mina hästar är ute 16 timmar/dygn om de själva hade tyckt att det vore kul om de var instängda i sovrummet x-antal timmar/dygn och inte kunde ta sig ut därifrån själva. Det ger vissa lite perspektiv, andra förstår inte ändå men det brukar vara de som helst inte är ute själva alls.
Sanningen är att alltför många som har häst inte heller förstår det här med att hästar mår bättre ute. Många tycker att 6-7 timmar i hagen är mycket och fullt tillräckligt. Sorgligt är vad det är.
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.
Jag svarade på frågan om varför det är vanligare att få kommentarer om sin hästhållning än om annat. Många upplever att det är så, och det tror jag beror på att folk anser att de har rätt att kommentera "fel" som de anser drabbar en annan levande varelser än om det bara "drabbar" tex en cykel.
Lite OT, men... Detta med att det är så mycket bättre nu när fler analyserar sitt grovfoder tvivlar jag lite på faktiskt. Välfärdssjukdomarna hos häst är väl vanligare nu än någonsin? Tycker att många kategoriskt delar in hästägare i en bra och en dålig grupp baserat på om de ger sin häst analyserat grovfoder eller inte. Sen spelar det ingen roll om hästen ser lagom fet ut och i bra skick i övrigt... Det tyder på okunskap om något, att man stirrar sig blind på analysen istället för att se hur hästen ser ut.
Senast ändrad av en moderator: