Nödig nuuuuuu!

svea

Trådstartare
OK, släng fram era bästa tips på hur man får en häst att kissa när man t ex är på tävling.

Sv: Nödig nuuuuuu!

Min häst kissar om jag har ordentligt med spån i transporten, men inte om jag inte har spån på golvet.
Skulle hellre vilja att hon kissar ute i gräset, men det går icke. Pryda sto :p

Inte för jag brukar tävla, men min häst gillar att pissa på större gräsplättar och fält(favoriten):p

I mitt stall fanns en häst som ägaren alltid kissade av innan sadling.
Hon blev så spänd att rida annars.
Trodde inte mina ögon när jag såg det första gången, ägaren står med sadeln i boxdörren och säger 'kisskiss, kisskiss' tills hästen ställer sig och kissar.
Kan tillägga att det tog inte många minuter innan hon fick resultat.
Du får skapa betingad reflex genom att alltid ha ett kodord när hon gör det spontant, tillslut kopplar de ihop det med behovet.

Om hästen är spänd på tävling så brukar den inte ha ro att kissa, så det brukar gå bäst antingen om den har stått och slappnat av, eller efter ridning är min erfarenhet. Att gå runt med hästen i högt gräs är det som verkar funka bäst, eller vissa föredrar ordentligt med spån i transporten. Men ibland så vill hästen inte kissa, men är kissnödig, och man har en spänd häst att försöka visa upp på dressyrtävling...
Min häst gillar tyvärr inte att kissa ute överhuvudtaget, den håller sig normalt alltid tills den kommer in i boxen, 9 gånger av 10 som jag tar in den så kissar den.

MAN LÄR HÄSTEN ATT KISSA I HINK PÅ KOMMANDO HEMMA.
sEN ÄR DET INGA PROBLEM BORTA HELLER:rofl:

MAN LÄR HÄSTEN ATT KISSA I HINK PÅ KOMMANDO HEMMA.
sEN ÄR DET INGA PROBLEM BORTA HELLER:rofl:

Vad har du för kommando?:angel::rofl:

Hade en fjording som alltid kissade i hink, började sedan med mina travare. Vilket funkade, men det gick per automatik när de kom in.

Men ena hingsten som skulle lämna urinprov för doping efter vinst, startade i ett come-back löp, sista löpet för dagen, tog tid på sig.

1 timme höll han sig, tror ni att personalen vart lite smått irriterad på väntan.:rofl:

Det var kranar, slangar, mm men icke, tyckte synd om honom att behöva kissa inför publik. Inte lätt.:crazy:

Det var just för att min val. vägrade att kissa i släpet o jag fick " valla" honom hur länge som helst för att han skulle kissa.

Inte kul att tävla med en häst som går med benen i kors:D

Sen vet man på ett ung. när de brukar kissa.

började med en visselton i komb. -Kissa! en morot i belöning.

Det tar emot lite i början, men nu kissar de utan morot.

De kissar alltid efter träning- innan vi åker hem. Viktigt dock att det är på samma "kisställe" -tydligen.

Problemet är bara att de ofta brukar synka kisseriet- hinner inte fram till den andra i tid.

De kissar oxå oftast när jag kommer o ska hämta dem i hagen.

ROLIGT!!!!! Synka kisseriet, har du tänkt på Kommisarie gadgets armar kanske:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Val. är så duktig numera att han går ut o kissar, medans stoet mkt ogärna kissar ute om det blåser eller inte finns gräs som stoppar skvättet.
Så då vet man. så fort hon kommer in- kissdags.
rätt praktiskt oxå iom att hon kissar stora mängder.
Slipper mocka så mkt.:banana:

mitt sto har kissat en gång i släpet för att jag hade bråttom- 10 l. kiss rann ut på vägbanan:angel:

Är lite av proffs på området då jag under ett par års tid jobbade i dopingstallet för trav och galophästar...
*Knöhögt med halm är det viktigaste.
*ett shhh ljud, lågt och ofta upprepat.
*Tryck in fingararna försiktigt i muskelbullen ovanför armbågsleden.
*Rinnande vatten i närheten
*Sätt in på ströet direkt efter ansträngning då är de är som kissvilligast då.

EFTER ansträngning är det inga som helst problem att få honom att kissa. Nu är det ju FÖRE som jag måste få honom att kissa, för att han ska prestera bra!

Får se om jag hinner lasta honom mellan momenten i kvalites för att se om han vill kissa i transporten, men schemat är tight så jag betvivlar det.

Knähögt gräs, eller att strö ut lite halm på marken är mitt tips.

Inte för att vi tävlar, men när man har fått in min häst i transporten, då kissar hon alltid.

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
547
Senast: CarEr
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
681
Senast: Smultron
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 630
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka