Nödbroms för feg matte - gagbett?

Det låter ju som en lydnadsfråga om hon bara är hård ibland/när hon blir het. Min erfarenhet är att en i grunden känslig häst som blir het och stark och även sticker bara blir mer upphetsad och svår av ett skarpt bett pga att det gör ont i munnen.

Har haft mycket större framgång med massa lydnadsträning ffa upprepade halter än att betsla upp. :)

Om du känner att du måste ha något för att våga rida henne så satsa på något som har en snäll mundel och enbart känns om det behövs. Det idealiska är något med två tyglar. Gillar inte delade stångbett eg men om hon inte fixar raka så kanske tredelat pelham kunde fungera? Med slak stångtygel som aldrig inverkar förutom om hon vill dra i väg. Då har du nästan som vanligt tränsbett men med inbyggd nödbroms.

Bettbank var smart! Det har funnits i UK länge, men var bökigt med frakt osv. Hoppas du hittar något. :)

Det låter ju som en lydnadsfråga om hon bara är hård ibland/när hon blir het. Min erfarenhet är att en i grunden känslig häst som blir het och stark och även sticker bara blir mer upphetsad och svår av ett skarpt bett pga att det gör ont i munnen.

Har haft mycket större framgång med massa lydnadsträning ffa upprepade halter än att betsla upp. :)

Om du känner att du måste ha något för att våga rida henne så satsa på något som har en snäll mundel och enbart känns om det behövs. Det idealiska är något med två tyglar. Gillar inte delade stångbett eg men om hon inte fixar raka så kanske tredelat pelham kunde fungera? Med slak stångtygel som aldrig inverkar förutom om hon vill dra i väg. Då har du nästan som vanligt tränsbett men med inbyggd nödbroms.

Bettbank var smart! Det har funnits i UK länge, men var bökigt med frakt osv. Hoppas du hittar något. :)

Absolut är det en lydnadsfråga, det är det ju alltid =) Men det är ju bra om man kan rasta djuret tills man jobbat på det. Sen är jag helt ärligt inte säker på att hon nånsin kommer bli en "tränsbettshäst i alla lägen". Hon är 12 år, och hon kan vara utmärkt känslig när hon vill vara det. När hon inte vill vara det så tja då kan hon både ligga tungt i handen, gapa och strunta i vad man säger som sagt. Och i viss mån kommer det nog alltid finnas kvar, även om det förhoppningsvis blir bättre.

Hon avskydde tredelat pelham. Jag tror allt med hävstäng eg går bort, hon tycker det blir för skarpt helt enkelt. På tredelade pelhamet så sålänge jag red på bara övre tygeln så var hon som på vanligt tredelat, men så fort jag tog i "stångtygeln" så blev det pannkaka.

Rakt pelham samt kimblewick blev mest bajs. Alltså det gick att bromsa/stanna, men det var som det enda som gick. Och det var rätt ryckigt (typ ta i bettet och hästen nitar).

Än så det som fungerar bäst är som sagt ett tredelat smalt bridongbett (10 mm smalt). Funkar finemang så länge hon inte blir alltför glad i hatten, då får jag ta rejält för att få minsta respons och hon både kan ignorera, gapa (så långt nosgrimman tillåter) och slå upp huvudet. Får ta mer än jag tycker känns bekvämt med ett så smalt bett, även om det är hon som väljer att det ska bli så. Men hon får gå på det tills jag fått hem gag och peewee. Har ett tredelat baucher och ett waterford ligger, men de är ju tjockare än bridongen och jag tror jag kör på bridongen en stund och ser hur det blir på sikt. Hon tycker om den, antagligen för den tar så liten plats i munnen och hon kan svälja osv. (Med kimblewick så rann det saliv ur munnen på henne redan på stallgången, gick antagligen inte alls att svälja. Med normaltjockt tredelat så skummar och slabbar hon en del. Med bridongen så blir det "läppstift" och det är det.

Nu blir väl detta värsta stalker-varningen och ber så hemskt mycket om ursäkt för det men..
Din häst är väl fullblod, fux och sto va? Tror jag "känner till" henne, kom jag på nu ( :eek:) Kan absolut inte uttala mig så, men iaf på hennes fd. medryttares bilder så reds hon på ett vanligt tränsbett. Både ute, vid hoppning osv. Det verkar till synes ha gått jättebra! Så kanske värt att prova? :)

Nu blir väl detta värsta stalker-varningen och ber så hemskt mycket om ursäkt för det men..
Din häst är väl fullblod, fux och sto va? Tror jag "känner till" henne, kom jag på nu ( :eek:) Kan absolut inte uttala mig så, men iaf på hennes fd. medryttares bilder så reds hon på ett vanligt tränsbett. Både ute, vid hoppning osv. Det verkar till synes ha gått jättebra! Så kanske värt att prova? :)

Jag tror att "pansarfuxen" skulle bli väldigt glad åt att bli kallad fullblod ;P Men jag är högst tveksam att det ens finns en droppe fullblod i henne =)

Fux och sto är hon dock =)

12779213_936184976477476_353417034783006538_o.jpg

Nej aldrig hört om faktiskt?

Wilkien kan användas på två sätt, tyglarna kan löpa i stora ringen för minimal effekt, eller i den lilla för en gageffekt. Enkelt att byta tygelläge så jag behåller oftast bettet på tränset även när nödbromsen inte behövs. Jag har Neue Schules som har funkat väldigt bra. De är väldigt poppis här i UK bland eventing-folket.

Wilkien kan användas på två sätt, tyglarna kan löpa i stora ringen för minimal effekt, eller i den lilla för en gageffekt. Enkelt att byta tygelläge så jag behåller oftast bettet på tränset även när nödbromsen inte behövs. Jag har Neue Schules som har funkat väldigt bra. De är väldigt poppis här i UK bland eventing-folket.
Ser ut som ett lite snällare gag :), trevligt med att det inte kan bli lika kraftig rotation i munnen med det som de hemska pessoa gagen med flera ringar.
Men personligen så hade jag satt en kinkedja på även det. Nödbroms vill man ju kunna ta ordentligt i om/ när man får panik. Och alla typer av gag har ju inget som stoppar dom tills man dragit upp dem i käken på hästen.

Jag tror att "pansarfuxen" skulle bli väldigt glad åt att bli kallad fullblod ;P Men jag är högst tveksam att det ens finns en droppe fullblod i henne =)

Fux och sto är hon dock =)

Apropå fullblod ( för, så är ju min hjärna inställd nuförtiden ;) )
Har du funderat på ringbett eller Nortonbett/grimma?
Det vi använder på småstarka hästar är ju främst ringbett, de ska nog gå att få tredelade också.
Norton/ bettlyftare har iaf vi använt på de som pullar lite ordentligare.
De är iofs inte alls stång/hisslösningar, men fungerar väl på en taggad häst tillsammans med en följsam hand.
Har du testat ditt micklem med baucher?

Nyfiken på hur det går! Har du provat gag bettet?
Jag är precis som du, rider mycket dressyr på min häst och är en räddhare när jag rider ut.
Hon är snäll men kan bli stark och jag vill också ha en nödbroms.
Har inte provat rakt bett, och tror att hon kan bita sig fast i det..
Och inte graman, för mycket att hålla ordning på!
Också sugen på att prova gag med två tyglar..

Fler tips tack!

Nyfiken på hur det går! Har du provat gag bettet?
Jag är precis som du, rider mycket dressyr på min häst och är en räddhare när jag rider ut.
Hon är snäll men kan bli stark och jag vill också ha en nödbroms.
Har inte provat rakt bett, och tror att hon kan bita sig fast i det..
Och inte graman, för mycket att hålla ordning på!
Också sugen på att prova gag med två tyglar..

Fler tips tack!

Nej säljaren har varit så seg att skicka det så det har inte kommit än :(

Letar själv till Herr Häst, men har inte hittat något tyvärr :(
Hojtar givetvis till om jag ser något!
Riktigt smala bett överhuvudtaget verkar svårt. Hittat några 12 mm och ett 10 mm, men det haglar inte direkt av dem.

Har beställt ett baucher där själva munspelens sidor (dvs inte mittdelen men resten) var lite mer "platt" istället för runt. Borde ge lite mer plats. Är
Inte platt-platt men lite mer platt/format än runt. 13 mm.

(Vill du se bild sök på three horses baucher. Du får upp det tredelade som en av första träffarna)

Idag kom gagbettet i brevlådan - och jag har hittat ett beg smalt tredelat baucher. Plötsligt händer det ;)

Jag har alltid varit skeptisk mot gag. Red en häst för typ tio år sedan som gick med gag. Extremt framtung och mkt i handen.
Men provade ett inför jaktsäsongen förra året då vi året innan gick på babypelham och det blev för skarpt.
Funkade kanon. Har det även hemma när jag rider ut emellanåt och har sällskap med mig ut där jag vet att jag kan behöva ha en nödbroms (hästen brukar mest galoppera på stället resten av turen efter första galoppen). Rider henne på vanligt tredelat annars.

Om ni letar smala bett tipsar jag igen om Bombers. De finns ner till 8 mm.

Jo, de är lite dyra att köpa bara för att prova dock. Men om/när man hittat något som funkar går det ju bra specialbeställa. Men lite dyrt att pröva sig fram med tyvärr. Och de smala finns sällan att hyra heller då de flesta inte vill ha smala :(

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 334
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama