Nödbroms för feg matte - gagbett?

Jag tror hon kommer dels uppleva det för skarpt, dels att det kommer ge sånt tungtryck - inte hittat något med mullen mouth?

Joo, nog ska det väl finnas med mullenmouth. Snabb googling säger att det finns utomlands iallafall, nog borde det gå att hitta inom Sveriges gränser också.

Det är ju mycket mildare än ett pelham, helst om man inte fäster tygeln utan den får löpa fritt i ringen.

Jag tror hon kommer dels uppleva det för skarpt, dels att det kommer ge sånt tungtryck - inte hittat något med mullen mouth?

Jag tänkte också kimbelwick... Det är smidigt att ha två träns och kunna växla betsling på det sättet, om du ska ut och galoppera och behöver något litet extra. Men du känner ju hästen bäst.

Just utomhus med lite tempo och i snö/vinterkyla - då blir många hästar extra taggade. I manege kommer de ju liksom ingenstans ändå, men ute måste man ha fungerade stopp.

Jag tänkte också kimbelwick... Det är smidigt att ha två träns och kunna växla betsling på det sättet, om du ska ut och galoppera och behöver något litet extra. Men du känner ju hästen bäst.

Just utomhus med lite tempo och i snö/vinterkyla - då blir många hästar extra taggade. I manege kommer de ju liksom ingenstans ändå, men ute måste man ha fungerade stopp.

Vi rider bara ute just nu. På bana/ridhus skulle problemet inte ens finnas i min hjärna. Men enbart ute sen hon kom och lär vara enbart ute iaf en månad till

Joo, nog ska det väl finnas med mullenmouth. Snabb googling säger att det finns utomlands iallafall, nog borde det gå att hitta inom Sveriges gränser också.

Det är ju mycket mildare än ett pelham, helst om man inte fäster tygeln utan den får löpa fritt i ringen.

Man kan tycka det. Dock inte hittat om man inte är på tusenkronorsbettsnivå. Och det vill jag inte lägga på ett bett jag inte tror hon kommer att tycka om.

Min fråga om gag i första inlägget kvarstår btw, även om den lite hamnat i skymundan :)

Jag hade testat din idé om gag. Varför inte, funkar det så är det ju jättebra!

Jag brukar börja med ett smidigt pelham, slltid med dubbla tyglar för att kunna reglera själv hur mycket stången ska verka.
Men det hade du ju provat redan så då går det ju bort.

Jag hade testat din idé om gag. Varför inte, funkar det så är det ju jättebra!

Jag brukar börja med ett smidigt pelham, slltid med dubbla tyglar för att kunna reglera själv hur mycket stången ska verka.
Men det hade du ju provat redan så då går det ju bort.

Pelham med två tyglar är alltid mitt förstahandsval med. Brukat funka fint, men så kommer en sådan där som tycker annorlunda.

Att jag tvekar ang gag är nog mkt för att jag har noll egen erfarenhet. Avfört det som ett bett vars funktion jag inte vill ha. Men med dubbla tyglar blir det kanske inte så illa. Inbillar mig att man borde få en kännbar broms vid behov - men när den inte behövs full tränsbettsverkan som vanligt? Men vet inte om jag fattat rätt.

Ska prova mitt "sista förslag" jag har själv här idag. Lägga till ett hack (med egen tygel) till vanliga tränsbetslingen. Får vi se vad hon tycker.

Provade både ett tredelat (jag tycker eg inte om ledade stångbett men mer än en häst tycker annat än de borde) och ett oledat mullen mouth.

Hon har lite plats därinne, tjocka läppar, tjock tunga osv - så jag försöker se lite om hon vill ha tryck på tungan eller ej, tryck på lanerna eller ej osv.
Om du kan få tag på ett happy tounge från bomber att prova kan det passa en häst som är trång den finns även flera olika sidor.
Jag har haft många som funkat bra på det.

Jag gillar kimblewick, men man får ju rida det med tanke på vad det är, en hävstång. Ridning på "blank stång" så att säga - jag föredrar att rida de med mycket mycket lätt kontakt eller hängande tygel. Men det är en nödbroms som heter duga, du kan ta ledande tygeltag (köra one rein stop går bra) och du behöver bara ett tygelpar. Perfekt uterittbett :)!

De är inte vanliga med mullen mouth men köp ett vanligt från Hööks och returnera om fröken ogillar :).

Jag gillar kimblewick, men man får ju rida det med tanke på vad det är, en hävstång. Ridning på "blank stång" så att säga - jag föredrar att rida de med mycket mycket lätt kontakt eller hängande tygel. Men det är en nödbroms som heter duga, du kan ta ledande tygeltag (köra one rein stop går bra) och du behöver bara ett tygelpar. Perfekt uterittbett :)!

De är inte vanliga med mullen mouth men köp ett vanligt från Hööks och returnera om fröken ogillar :).

Hööks är spikrakt. Jag har mycket svårt att tro att hon kommer gilla det med ledning av vad hon ansåg om pelham. Men har ju köpt ett rakt tränsbett för att se vad hon övht tycker om rakt - hon kanske förvånar.
Det känns dock spontant som att kimblewick helt enkelt blir för skarpt. Jag vill ju om möjligt ha vanlig tränsbettseffekt tills den sekund jag vill ha nödbroms. Dvs det ska bara vara skarpare precis när det behövs.

Att jag tvekar ang gag är nog mkt för att jag har noll egen erfarenhet. Avfört det som ett bett vars funktion jag inte vill ha. Men med dubbla tyglar blir det kanske inte så illa. Inbillar mig att man borde få en kännbar broms vid behov - men när den inte behövs full tränsbettsverkan som vanligt? Men vet inte om jag fattat rätt.
.
Jag var också tveksam iom att jag inte gillar funktionen, men du har fattat rätt att när man inte använder den skarpa tygeln så är det som vilket tränsbett som helst. Det jag gillade mest var att jag behövde ta så lite i det, jag provade andra bett, men även där fick jag bli lite hård i handen för att han skulle lyssna, han var ju snorstark också. Med gaget behövdes bara en tillsägelse, sen kunde jag släppa den tygeln. Jag behövde till slut bara påminna om att den tygeln fanns till slut så skärpte han sig. Så även om jag ogillar bettet i sig funkade det kanon på honom. Sen hade jag inte fortsatt använda det om jag behövt ta i vid användning, men det behövdes aldrig. Så hellre en ganska mild tillrättavisning med gag, än en skarp tillrättavisning med stång. Däremellan är det som vilket tränsbett som helst. Jag lät den skarpa tygeln ligga löst och red inte aktivt på två tyglar så att säga.

Hööks är spikrakt. Jag har mycket svårt att tro att hon kommer gilla det med ledning av vad hon ansåg om pelham. Men har ju köpt ett rakt tränsbett för att se vad hon övht tycker om rakt - hon kanske förvånar.
Det känns dock spontant som att kimblewick helt enkelt blir för skarpt. Jag vill ju om möjligt ha vanlig tränsbettseffekt tills den sekund jag vill ha nödbroms. Dvs det ska bara vara skarpare precis när det behövs.

Ja då är nog nån form av dubbla tyglar bäst.

(jag har ett KW från Hööks med port så det har funnits förr iaf)

Vi kan nog stryka KW med port. Hon har jättelåg gom. (Kollade lite noggrannare idag).

Så, tjock tunga, tjocka "fläskiga" läppar och väldigt låg gom. Fantastiska förutsättningar.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 334
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 119
Senast: Jojo
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 457
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama