NM i Valla

Sv: NM i Valla

tant agda skrev:
hon blev utesluten/utgick enligt resultatet på www.falttavlan.se
ja hon utgick... vet inte varför.. saktade av och stannade framför ett hinder.. jag stod och väntade vid nästa för att ta nån bra bild men tji fick jag.. iofs stoppade de mitt i hennes ritt pga. att en häst fastnade mitt i ett hinder och ryttaren fick åka ambulans.
kanske tappade rytmen..

Senast ändrad av en moderator:

Aha, skönt att fio inte blev skadad eller något. Jag såg henne rida ut, och sedan kom strulet med stoppade ritter. När jag fick höra att någon åkt iväg med ambulansen blev jag orolig att det hänt vår Buke-stjärna något. :(
Jaja, jag hejar på Gällerdal imorgon.

lingonben skrev:
Aha, skönt att fio inte blev skadad eller något. Jag såg henne rida ut, och sedan kom strulet med stoppade ritter. När jag fick höra att någon åkt iväg med ambulansen blev jag orolig att det hänt vår Buke-stjärna något. :(
Jaja, jag hejar på Gällerdal imorgon.
hejjade på henne på framridningen men hon såg så koncentrerad ut..
elelr så undrade hon vaddet var för en idiot som hejjade *skrattar*

Fio är alltid laddad före start, ta det inte personligt. :)

Men det var fasligt många som försvann i terrängen i alla klasser! Var det svårt?

LenaH skrev:
Fio är alltid laddad före start, ta det inte personligt. :)

Men det var fasligt många som försvann i terrängen i alla klasser! Var det svårt?

vågade inte störa heller..

har noll koll på fälttävlan kan jag säga.. nån annan borde svara på det.. allt som sitter fast är svårt tycker jag.
vet inte vad som är "normalt" i 2* var det iaf 26 hinder

Magnus_J skrev:
ja hon utgick... vet inte varför.. saktade av och stannade framför ett hinder.. jag stod och väntade vid nästa för att ta nån bra bild men tji fick jag.. iofs stoppade de mitt i hennes ritt pga. att en häst fastnade mitt i ett hinder och ryttaren fick åka ambulans.
kanske tappade rytmen..

Vet du vilken häst/ryttare det var som fastnade i hindret?

Oki, hemma igen! Jag missar ju hoppningen idag, eftersom jag var "tvungen" att åka hem på fest igår kväll.

Den * terrängen var ganska tuff, många uteslutna vilket det iofs var i alla klasser. I ponnyklassen blev fler än hälften uteslutna. :crazy: Den som egentligen ställde till mest besvär var ju den ** terrängen, där domarna/banbyggaren bestämde sig för att ta bort hinder 20 a och b (c och d fick va kvar) EFTER att 3 av de 4 första ryttarna hade vägrat ut sig/haft stopp på a eller b hindret. Anna sa att hindret, eller rättare sagt avståndet mellan hindren, va av alldeles för hög svårighetsgrad för den här klassen. Jag såg inte hindret själv (för långt från stallarna :smirk: ), men det var någon stor, gles oxer som va a eller b tror jag. Så hur som helst, mååånga uteslutna och 9 av ca 50 utan tidsfel, och mycket strul om hur man skulle göra för de som blev uteslutna/hade stopp på det hindret innan de tog bort det. Vet inte hur de löste det för de andra, men Anna fick pengarna tillbaka för sin start.
Anna fick ett väldigt dåligt språng på det hindret och utgick med Response. Lord Calvert (Whiskey :love: ) ligger på 7e plats inför hoppningen idag, efter nolla i terrrängen med 2 tidsfel.

Misstänkte att det var knepigt, det är rätt tydligt när man tittar på resultatet. Av de som ligger i topp är det ju bara rutinerat folk med meriter från minst ***.

Jo, jag råkade stå bredvid en av funktionärerna när de stoppade fortsatta starter och strök delar av 20. Det var mycket upprörda röster på radion iallafall. Var det inte någon häst som tog sönder delar av hindret också, så att det var därför det slutligen plockades bort? Det ryktet hörde jag iaf, var aldrig nära där och kollade tyvärr.

Fast resultatmässigt är det ju bra utslag på banan.

27st felfria på hinder och 9st under tiden i ** klass. Det tycker jag är normalt speciellt eftersom den är internationell. Och de som hade tidsfel låg mellan 2 och 16 tidsfel och de som hade ett stopp hade allt från 5 till 26 tidsfel!!

Man skall ju inte åka till en CIC** och tro att den är lätt precis.

De ** internationella jag varit på motsvarar gott och väl nästan nationell *** i sverige.

I den * var ju hela 45 st felfria och 39st under tiden, där var det inte speciellt mycket tidsfel heller på de som inte gick på tiden.

Resultatmässigt tycker jag nog att det ser helt normalt ut i båda klasserna och de ekipage som brukar vara felfria var det och de som brukar ha fel hade det nu med :smirk:

Det enda man kan reagera på är ju dock ponnyklassen, där var det alldeles för mkt fel dvs uteslutna.

15 av 25 ponny var ute.Flera trillade av i studsen vid vattnet. Alldeles tokigt byggt för ponnier.Smalt in sen öppnar sig ett stort vatten med kullar runt omkring med flera hundra människor.Knappt någon publik runt banan men där stod ju alla.Hästarna såg inte andra stocken flera hoppade första sen tittade på allt folk och hann inte se den andra.Stocken bakom var lägre än den första. lite tokigt när både Norge och Danmark blev utan lag redan på lördagen.
Grattis till Hannes Melin och Mustang som tog NM guld idag .Louise Svensson Jähde silver och Frida Andersén brons.Fyra kom Moa Sigvardsson och femma Maria Bredberg sexa Terese Svensson och Katitzie!! Laget tog självklart också guld grattis

Jag kollade på hela CIC* och mer än halva CIC**
Såg ju alltså inga ponnysar men tyckte att den banan verkade svår. De hoppade ju flera hinder som CIC* hoppade.
Det hände ju många olyckor vilket var tråkigt. Själv fick jag en superbra fotoserie på Sophie Albertson-Optik på hinder 6 i CIC* som var en spets. Tur att de inte gjorde illa sig. Hästen travade dock iväg i rask takt mot ponnyhindren och CIC**-hindren men stannade efter ett tag när det kom folk och motade.
Fick också bilder på Anna Hassö-Krumme på samma hinder när hon rev en flagga.
Hinder 20 var en rund bank med hinder efter. Kollade lite på det i CIC* men såg ingen hoppa det i CIC** så jag vet inte hur det skulle hoppas då. För i CIC* var den inget problem så det måste varit fler hinder/något annat hinder som ingick i CIC** Jag tror att det var ett smalt hinder uppe på banken som skulle hoppas i CIC** men är inte säker...
För övrigt så brände jag mig rejält på armarna :( Trodde inte det skulle vara lika soligt och varmt som förra året...

*knapplån*

Håller på med lite blandade bilder.. Ska ladda upp bara

camelot skrev:
Själv fick jag en superbra fotoserie på Sophie Albertson-Optik på hinder 6 i CIC* som var en spets. Tur att de inte gjorde illa sig. Hästen travade dock iväg i rask takt mot ponnyhindren och CIC**-hindren men stannade efter ett tag när det kom folk och motade.

Då var det extra starkt jobbat av henne att rida upp sig så med andra hästen efter en avfallning ute och höga dressyrpoäng. Ni är modiga ni fälttävlansryttare :) Visa gärna bilder!

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Unafraid
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V