MissFideli

Trådstartare
Det verkar ju vara väldigt vanligt med njursvikt på katter. Då menar jag inte PKD, utan njursvikt som dyker upp utan egentlig orsak. En teori är ju att det beror på torrfodret och med det en kronisk uttorkning vilket ju inte låter helt osannolikt, men varför finns det egentligen ingen forskning på det?
Finns det nån statistik på njursvikt på katt öht? Menar då inte enbart raskatter utan både huskatter och raskatter ihop.
Hört av en veterinär att katter inte lider av den uttorkningen som torrfoder innebär, finns det forskning på det?

Nån som vet?

Sv: Njursvikt

Njurproblem på djur öht är väl ganska vanligt. En överbelastning av njurar beror väl ofta på dålig kost generellt?

Men finns det svart på vitt? Det går ju liksom inte ihop med att veterinärerna fortsätter rekomendera dålig kost? Dom borde ju ha fått nån info om det i så fall?
Jag tror också det, men tycker nån borde ha reagerat och tagit tag i det.

Generellt så tycker jag att veterinärer är ganska dåliga på allt som inte har direkt med sjukdomssymptom att göra. Få veterinärer är bra på kost, ännu färre för flera olika djurtyper. Vilket är synd för de allra flesta djurägare, speciellt mindre kunniga ser veterinärer som auktoriteter och litar på att de vet vad de pratar om om veterinärer kanske inte alltid är så ödmjuka som de borde.
Jag har blivit rekomenderad ett specialtorrfoder till min hona hos veterinär när jag kastrerade henne, just för kastrater. Har även blivit rekomenderad ett specialkraftfoder till en häst som fått magsår av att stå på klinik (när hästen egentligen borde hållas långt borta från kraftfoder och enbart leva på bra hö).

Jag tror lösningen är att djurägare börjar tänka själva. Vilken kost är djuret gjord för och vilken funktion fyller de olika organen i kroppen. Svårare än så tror jag inte att det är.

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 867
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama