Nivå på ras SM?

Sv: Nivå på ras SM?

Vad är det då för fel på mitt ursprungsförslag om att ha tre klasser med varierande svårhetsgrad och kalla det för vad som hellst egentligen, guld silver brons. Stora mellan lilla ja,, vilket som? För att locka dit deltagare? För rider mab dressyren kanske man passar på att visa på championatet osv...

Vad är tabu? För att jag önskade en diskussion om vilken nivå ett SM bör ligga på på en dressyravlad hästras? Inget är ju hemligt, jag bara önskade åsikter ifrån de utanför just den här rasföreningen. Vi diskuterade ju redan på Facebook, så det går ju inte att ta bort under tiden jag frågar på buke.

Tydligen är det döds förbud på att avslöja rasen .?
Löjligt och naivt som sagt . Totalt absurt .

Men oavsett att det finns folk som tycker negativa saker om rasen i sig, så finns det nog en och annan som inte tycker att man kan rida dressyr på varken en fjording eller arab heller;). PRE som ras harså pass bra dressyrkvaliteer att den absolut kan ha en sm-klass på msv-nivå. Det ÄR ju skillnad rasmässigt med lämplighet för dressyr, men i det spannet ligger väl ändå PREn högt skulle jag tycka:).

Det är väl iof irrelevant som frågan nu utvecklat sig och det tydligen högst infekterade ämnet som mer verkar handla om att folk inte får skriva på sociala media vad de vill ;)

Ja det var ju som svar på att anledningen att rasens identitet skulle vara hemslig för att folk skulle ha negativa åsikter om den.

Men det här med att diskussion skulle kontrolleras om var den skulle få lov att föras kan vara bland det dummaste jag hört taas om...

det jag inte förstår är att dom två som kom in med såkallade rättelser och sen hintade om ras så är den ena moderator i den gruppen och en är mycket aktiv där ?
Om dessa inte hade skrivit det dom skrev så fanns det ingen hint alls om vilken grupp eller ras det var frågan om ?

Tja, jag räknade ut det och jag är sällan på Dressyr och läser och är över huvud taget inte inne i hästvärlden över huvud taget nuförtiden...

Tydligen är det döds förbud på att avslöja rasen .?
Löjligt och naivt som sagt . Totalt absurt .

Tja, det var ju också en tolkning... Om jag ber om något, har jag då inte tillåtelse att bli sur när det första som händer är att en medlem ur Facebook gruppen direkt avslöjar rasen? Rätta mig om jag har fel men jag visste inte att man kunde googla fram tråden från en stängd Facebook grupp.

Då lär du bli sur i FB tråden så kan ni tjafsa där eller på pm . Torde kännas givet .

Nej man kan inte googla en stängd FB grupp . Det har jag aldrig skrivit . Jag har skrivit att det är naivt att tro att sociala media skulle dikteras . Och naivt att tro att bukefalos inte känner eller kan googla medlemmar .

Senast ändrad:

Eller hur, om dressyrfolk tycker illa om PRE, vad tycker de då om araber???? De duger ju bara till utställning och att flänga runt i skogen. :grin: (det tycker inte jag, men åsikten är vanlig)

Ändå går deras SM i msv b4....

Då blir det ganska fånigt att en ras som marknadsförs som den ultimata dressyrhästen skall ha en SM vinnare som bara går lätt klass.

Då lär du bli sur i FB tråden så kan ni tjafsa där eller på pm . Torde kännas givet .

Nej man kan inte googla en stängd FB grupp . Det har jag aldrig skrivit . Jag har skrivit att det är naivt att tro att sociala media skulle dikteras . Och naivt att tro att bukefalos inte känner eller kan googla medlemmar .

Ja det är jag ju och gör redan. :p

Och ja, jag har förstått att du tycker det är naivt. Något annat?

Så jag ska skälla på dig istället? ;)

Nu har ju tråden spårat ur från sitt ursprung och vi kan väll alla sluta tjata om vems fel det är och varför och anledningar till ditten eller datten. Jag har försökt förklara hur jag tänkte och hur mycket ni än argumenterar om det var vettigt eller inte så kommer jag inte att ändra mig.

Om någon fler har åsikter kring nivå på SM så är jag fortfarande intresserad av att läsa dem.

Fast seriöst ? Du har ngt krig med ngra andra som öht inte har här att göra . Lägg ner tråden och lös era konflikter utanför buke istället . Det blir ju bara värre att hålla på här ?

Jag ville inte kriga med någon från början. Varför ska jag inte kunna få ställa frågan på buke bara för att vi är oense i gruppen?

Eller hur, om dressyrfolk tycker illa om PRE, vad tycker de då om araber???? De duger ju bara till utställning och att flänga runt i skogen. :grin: (det tycker inte jag, men åsikten är vanlig)

Ändå går deras SM i msv b4....

Då blir det ganska fånigt att en ras som marknadsförs som den ultimata dressyrhästen skall ha en SM vinnare som bara går lätt klass.

Håller med dig!

Borde finnas många ekipage på högre nivå då den lanseras som en mkt bra dressyrhäst.
Tycker absolut det ska gå i lägst MSV.

Under arab SM tror jag de också har hoppklasser och olika westernklasser vet inte om där är körning också? Araben är en väldigt mångsidig ras.

Men jisses ? Varför frågar du mig eller ngn här öht ? Har inget jag skrivit eller ngn annan gått fram ?

Jag frågar ju för att jag uppenbarligen är intresserad av att veta vad ni tycker. Ska jag nöja mig med de svaren jag fått menar du?

Det stämmer, dom har SM i övriga grenar. Tyvärr verkar det som om hoppklassen blir inställd iår dock. (lite osäker där dock)

Så jag ska skälla på dig istället? ;)

Det är i allra högsta grad ingen som ska skällas på. Ditt påhopp på LL var dock i allra högsta grad väldigt dumt och onödigt.

JAG har hela tiden tyckt att vilken ras det handlar om är väldigt relevant i frågan. Det är som sagt skillnad på vad man kan kräva av en ras avlad för körning/distans/utställning och en ras som faktiskt är avlad för just dressyrridning.

Det är i allra högsta grad ingen som ska skällas på. Ditt påhopp på LL var dock i allra högsta grad väldigt dumt och onödigt.

JAG har hela tiden tyckt att vilken ras det handlar om är väldigt relevant i frågan. Det är som sagt skillnad på vad man kan kräva av en ras avlad för körning/distans/utställning och en ras som faktiskt är avlad för just dressyrridning.

Håller med dig.

Det är relevant att veta vilken ras det handlar om, för att ha någon åsikt. "storhäst" kan ju vara nästan vad som helst. Oldenburgare, frieser, KWPN, eller vad som helst. Varför inte nordsvensk (OK, jag läste också att hästen är avlad mot dressyr men ändå). Eller vbl-travare.

För PRE tycker jag definitivt MSV. Om inte annat så för att de flesta som skaffar PRE verkar vara dressyrintresserade.
Om vi åter jämför med fjording: de flesta som köper fjording är inte dressyr-intresserade. De är nog inte direkt hopp-inriktade heller utan mer allround med hobbyridning i skogen, på vägarna och så lite dressyr och något skutt men inte så ambitiösa att klättra i dressyrklasserna (något fördomsfullt). Då är det rimligt med en lägre SM-klass än för en dressyr-typad ras.

Men eftersom LL varit delaktig i diskussionen på Facebook och redan från början visste ras och inte gissade sig fram så anser jag att jag att mitt påhopp var rättvist.

Jag skrev ju i första inlägget att det handlade om en dressyravlad storhästras.

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 310
Senast: hamilton1
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 524
Senast: Farle
·
N
Dressyr Har ett 3årigt shiresto i stallet som jag funderar på om det kommer gå att träna/tävla lätta klasser (kanske till LA) i dressyr? De är...
Svar
5
· Visningar
1 666
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur