Nivå på häst?

Piffpuffen

Trådstartare
Om man är nybörjare inom western (men har mycket hästvana/annan ridvana sedan innan) vad ska man köpa för häst?

Låter som en knäpp fråga men det handlar om vilken prisnivå man ska lägga sig på.
Finns ju hästar från 25.000 upp till flera hundra tusen (och mera).
Vi vill ha en bra läromästare som ska funka på kossor och även kunna tävlas på.
Men det känns ju "bortkastat" att köpa sig en halvmiljoners tävlingshäst där vi ändå inte kan ta tillvara kapaciteten.

Så ni som är mera kunniga inom detta än mig, vad får man för pengarna?

Sv: Nivå på häst?

Hejsan,

det där är ju så olika beronde på stam, ålder, kön osv. Om ni köper en häst i 150.000:- klassen så kan ni få en VÄLDIGT bra häst. Ni kan få en alldeles fungerande bra häst i 100.000:- klassen också. Nu är det väl utbudet som kan vara problemet. Ska ni köpa häst i Sverige eller tex Tyskland spelar ju också in. Vill ni ha en läromästare så som även är tävlingsbar på kor så blir det ju lite högre priser.

Har ni någon som kan hjälpa er att titta efter häst? Det är ju mycket värt. Ett tips kan vara att vända sig till en tränare inom den gren ni vill tävla och be den personen hjälpa er vidare.

Mvh
/S

Senast ändrad av en moderator:

Vi kan tänka oss att åka en bit ner i Europa för att hitta en pålle vi trivs med.

Är inte aktuellt än men man vill ju kunna planera lite.
Kontakt med tränare blir det också, eftersom man inte kan ett sk*t om dessa pållar.

Du verkar veta ganska väl vad du vill ha ändå och det är ju bra. Bli inte helt förblindad av första bästa häst bara. Har man inte ridit så många bra quarters så är det risk att man tycker de är helt underbart lättridna. Gå verkligen in för att testa att hästen verkligen följer dig och att du inte behöver så värst mycket hjälper för att styra osv. Har du en tränare som kan rekomendera folk och hästar så är det toppen, men i slutändan så är ju beslutet ditt.

Som sagt pröva några olika och ställ dem mot varandra :)

Lycka till!
/S

Ja testa en del olika ska vi göra.
Måste lära mig att rida western först. Har gjort det EN gång, så det är verkligen nytt. Men med lite träning ska det funka det med:)

Du får en trevlig, välriden och AQHA-tävlad QH som duger utmärkt som läromästare för en hundring.

Skall du bara tävla på WRAS och lite lägre nivåer så får du en trevlig och välriden häst för ca 50.

En som kan kor däremot är värre. Har man en bra kohäst vill man inte skiljas från den. Dom är lixom inte till salu...

//Waern

En som kan kor däremot är värre. Har man en bra kohäst vill man inte skiljas från den. Dom är lixom inte till salu...

//Waern

Då blir det värre;)
Hur hittar man en sån?
Fast det finns ju kossehästar till salu, men är dessa inget bra?!

Finns det här i Sverige?
Tävlade på kor? Med bra resultat?

//Waern

Finns det här i Sverige?
Tävlade på kor? Med bra resultat?

//Waern

Det vette f*n?!:confused:

Jag är ju nybörjare på området men enligt annonserna ska det vara både en och två pållar som ska funka på kossor. Men dessa är väl inte dom mest meriterade.

Vad göra då?
Köp föl med "kostam" ?

Det vette f*n?!:confused:

Jag är ju nybörjare på området men enligt annonserna ska det vara både en och två pållar som ska funka på kossor. Men dessa är väl inte dom mest meriterade.

Vad göra då?
Köp föl med "kostam" ?

Kan ju absolut vara ett alternativ om du har kontakt med en bra tränare som kan hjälpa till med utbildningen!

:)

Har du någon möjlighet att få rida på en utbildad westernhäst under tiden så du kommer in i westerntänket och förstår hur en westernhäst skall ridas/utbildas så är det ännu bättre!

Tål att tänkas på.
Vi håller på och lär oss just nu och kommer ju fortsätta med det, rider för tränare alltså. Så det kanske blir en bra kombination, förutom att man vill ha en "ridfärdig" häst nu.

Haha, så bra då.... ;)
Jag tjuvlyssnade nämligen lite på ert samtal i onsdags morse... :angel:

Hahaha:D

Det är trevligt när folk är pratsamma. Jag brukar själv prata så folk får örsprång;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat