Nivå i LA

malinsky

Trådstartare
Jag sitter och tittar på LA:3.. programmet ser lite småkul ut, men min undran är hur mkt har man att "lalla" med i övergångarna. Inridning i galopp tex. Är det "tillåtet" med ngr steg i trav/skritt? Hur mkt avdrag blir det?

Vad jag är ute efter är hur noga de är med precisa övergångar i LA. Om jag får 2 travsteg och två skritt tex, är det "okej" eller hur brukar det bedömmas?

Sv: Nivå i LA

Tja, övergångar är ju ganska avslöjande.:angel:
Om din galoppökning är bra men övergång och avbrott till trav inte är det kommer det att stå "bra längning men för tidigt avbrott" Betyg 5
I en inridning i galopp är det viktigt att det ej är vingligt, till halten i LA kan man få godkänt på ett par små travsteg innan men inte mer.
Viktigt också att halten är jämn.
Gör du minsta miss så blir det en 5:a. Gör du grova missar 3-4. Gör du riktigt bra ifrån dig en 6:a och gör du så bra att du hjular när du kommer ut från banan =7:a.
Dressyr är petigt.:p
Mvh Malin

Inridning i galopp och till halt är det ok med ett par (obs 2-3 inte 10) steg i mellanliggande gångart och du kan ändå få ett godkänt betyg på rörelsen om inridningen i sig är rak och halten likaså. Satsar du på debut i LA direkt? ;)

hahaha, oh, nej... det är långt dit. Men sist jag red så gick han stadigt (öhh, bytte inte) i förvända då jag red serpentiner i galopp, samt att skänkelvikningen funkar riktigt bra i trav. Däremot så har vi ju problem med övergångarna, och det är ju där svårigheten kommer in, inte i själva rörelserna i LA:3 iaf.

Jag har skitsvårt med att få till bra avbrott (läs= alla blir pannkaka) just från galopp, men vi övar :o så därav min nyfikenhet.

Säg bara till då du är redo så får du rida upp det för mig som en programträning så dömer jag som jag skulle gjort på en lokal! ;)

det e ju många som rider unghästar i det programet.
Jag tycker om det:) Det e ett kul program och ett av de lättare LA programen då det inte finns ryggning el bakdelsvändning :idea:

Du har fått en del svar redan så jag kommenterar annat istället.....jag tycker faktist att la programmen är lättare då det händer mera....lättare att rida aktivt.
Det svåraste är faktist att förflytta sig längs fyrkanten bra...lätt att man bara "åker" häst.

Det är inte dumt att gå upp i la bara övergångarna sitter som sagt :)

tja, det beror helt på vad det är för domare. En del blir helt till sig av hästar som går ihopkrullade med huvudet mellan frambenen :smirk: tex. finns många avarter.
Men det är en fördel om hästen är eftergiven på tygeln (eller "går i form" som en del skulle uttrycka det) om man vill få hyfsat med poäng iaf i LA.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka