Nissan Qashqai

Vad beror skillnaderna i maxvikt på? Så jag vet vad jag ska fråga efter när jag pratar med säljaren.
Men han borde väl veta vad jag är ute efter när jag säger att jag vill dra hästsläp?

1. Vad har du för körkort? B? B96? BE?

2. Tänker du utöka din körkortsbehörighet inom väldigt snar framtid för att få dra ett tyngre släp?

Detta avgör lite vad du behöver för bil, och släp.

Generellt så kan man med de flesta mellanklassbilar dra ett släp på 1200-1500 kg men inte mer, på vanligt B-kort.

Generellt sett väger en enkel boogiekärra ca 670-850 kg.

Generellt sett väger en normalstor häst 600 kg.

Hypotes: du väljer en dragbil som får dra 1200kg och ett släp som väger 700 kg/totalvikt 1200 kg - du kan dra 500 kg häst inkl utrustning. Dvs en ponny med sadel, en bal strö o lite till.

Du väljer en dragbil som får dra 1500 kg på B-kort och ett släp som väger 700 kg/totalvikt 1500 kg - det ger dig möjlighet att lasta 800 kg.

Du väljer att utöka ditt körkort till B96 eller BE, och får då plötsligt dra 2000 kg med din bil. Ditt släp får dra 1200 kg/väger 700 kg. Du får fortfarande bara lasta 500 kg häst.
Men plötsligt byter du släp till ett som väger 700 kg/får dra 2000 kg... och vips får du lasta 1300 kg och ett halvt tivoli i släpet.

Det gäller att OPTIMERA dragvikterna efter dina aktuella behov för nu och i närtid.

JAG skulle ha valt en bil som får dra så nära brytgränsen för B-kort som möjligt, dvs runt 1500 kg, och sen kunna välja ett släp som matchar den vikten bilen får dra.

När jag har letat bil har jag lånat regnr från salubilar på Blocket och kört dem mot transportstyrelsens fordonskoll, där jag tittat på
-förbrukning (stora motorer drar mycket mer soppa, små motorer får dra mindre och saknar kraft)
- max släpvagnsvikt
- max vad bilen får dra på B resp B96.

Dragkroken kan eftermonteras närsomhelst, det tar oftast inte mer än nån timme, de flesta verkstäder kan göra detta och den behöver inte längre efterbesiktas - bara att haka på släpet och köra. Har själv bekostat krokmontering/förhandlat om i priset på de flesta av de bilar jag ägt.

T ex, tar några exempel från Blocket...

Nissan Qashqai 2012
140 hk, 1,6 L motor
Maxvikt B-kort 1392 kg
Maxvikt utökat B-kort 2142 kg
Max släpvagnsvikt 1400 kg.

Oavsett körkort så får bilen ej dra mer än 1400 kg. Har du bara B-kort räkna på 1392 kg

Ifor HB 403 enhästars 2009
Totalvikt 1390 kg
Lastvikt 623 kg.

Det kan gå, Beroende på hur mycket hästen väger. Viktmåttband? Klinikvåg? Lastbilsvåg? Du måste ha marginal.

@Philosophia Det verkar saknas uppgift om "Max släpvagnsvikt" på din bil. Märkligt?
Så här ser det ut på min.
kuga2_zpsdtbc5bin.jpg

Hmm ... Jag trodde att totalvikt på släp också var vad den får dra. Vad innebär det i så fall?

Det går inte att utläsa vad din bil faktiskt får dra där. Kolla via transportstyrelsen.

Det där med totalvikt på släpet blir mest en skrivbordsprodukt. På B-kort får bilens och släpets totalvikt bli max 3500 (2170+1330) och på B96 4250 (2170+2080). Dessutom måste bilen vara tillräckligt stark för detta. Din bil skulle jag tro får dra max 1400 kg eller liknande faktiskt vikt oavsett körkort.

Det är inte helt enkelt detta med släpvagnsvikter.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: MissFideli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 533
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar