Nissan Qashqai

Ts skrev att hen ville ha en ordentlig boogie. Svårt att hitta en sån med tjänstevikt på 600 kg
Med en ordentlig boogie tänker jag mig sadelkammare och lite finesser (ju mer finesser -ju mer vikt). Min har typ noll finesser men är en boogie. Använder den knappt längre och den ser jättemini ut bredvid den andra transporten som jag använder desto mer :p

Oavsett körkortsbehörighet eller högre totalvikter så får max släpvagnsvikt aldrig överskridas. Hur mycket behöver du kunna dra?
Har inte köpt något släp en. Börjar med bilen. Men en bra boogie och en stor häst.
Men... Jag kan inte alls sånt här. Dom bilarna jag har tittat på har inte haft dragkrok. Ändras maxvikten när dragkroken sätts på?

Nissan är en trevlig bil så den kan du absolut kolla närmare på om du gillar den :) Men köp någon som får dra mer. Kostar kanske runt en 4-5000kr att sätta in en dragkrok om inte bilen redan har en.
Men finns det någon Nissan som får dra mer? Slänger man ut närmare 250 000 på en bil så kan det ju vara värt att betala 5 000 för en dragkrok typ. Annars kan man sätta på den själv. Eller själv å själv... sambon kan.

Jag vill slå ett slag för Mitsubishi Pajero. Är inne på min tredje, riktiga slitvargar som inte knölar att dra tungt. Har därtill hög och lågväxel samt att man kan spärra diff. Välja 2 eller 4 hjulsdrift. Får dra 3500 kg. Obs på nya modellen gäller BE. På min förra kunde jag dra på B96.

Hade en QQ + 2 för några år sedan.
Diesel automat. Väldigt smidigt att dra med.
Var nog runt 2009/2010.
Körde boggie med totaltvikt på 1400.

Tittade på x-trail också. Hade högre maxvikt men sämre totalvikt tror jag det var än qashqaien.

Tittar du på nya t-trail och inte på gamla? Den nya är mer eller mindre som QQ+2 (fast mer kraftfull) och det skiljer inte mycket, typ 80 kg mindre i totalvikt för släp.

Jag får alltså dra 2080 kg med vår QQ+2 givet att jag hade haft utökat B. Inte för att den skulle orka det då mer än på plan mark, men det är en annan sak.

För att kunna föreslå bil behöver i alla fall jag veta vad du har för körkortsbehörighet? Har du bara B kommer du ha svårt att hitta en bra dragbil som får dra ett boggiesläp med stor häst i. Om jag var du skulle jag då snarare fundera på utökat B eller BE för att få ett ordentligt ekipage.

Hej på er!!
Jag är på jakt efter en bra dragbil. Någon som vet hur Nissan Qashqai är och hur mycket den får/kan dra?

Vi har nyss sålt vår qashqai efter att ha haft den i 2år (en 2015 modell). Nu vet jag att dieslaren är lite starkare, men denna hade svårt att utan extra vikt ta sig upp för vår garageuppfart och den backen är minimal. Jag skulle inte våga dra allt för mycket med den alls. Och väghållningen när det blåste lite var otroligt sladdrig, då bilen är ganska lätt och hög.
Men den är väldigt behaglig att köra i övrigt

Har en subaru forester diesel 09 och jisses vilken dragbil :love: Hyffsat låg skatt, går billigt när man inte drar, billig helförsäkring och den har som alla subaru fyrhjulsdrift! Får dra 2 ton på Be/utökad B och 1450 på B. Dessutom mycket trevlig att köra.

Tittade på x-trail också. Hade högre maxvikt men sämre totalvikt tror jag det var än qashqaien.
alltså totalvikterna är bara en pappersprodukt och säger egentligen ingenting om bilens dragkapacitet. Totalvikterna anger hur hög totalvikt ett släp får ha vid en viss körkortsbehörighet.
Exempel: på B-kort får du framföra ett fordon med högsta sammanlagda totalvikt 3500 kg. Om du då tar 3500 minus bilens totalvikt, då får du högsta totalvikt för släpet. Ju lägre totalvikt bilen har, desto högre får släpet ha.
Den enda siffran som säger något om bilens dragkapacitet är "Max släpvangsvikt" för oavsett vad "totalvikterna" säger får bilen inte dra ett släp som väger (faktiskt vikt, på våg, bruttovikt) mer än max släpvagnsvikt.

Skillnader i totalvikter beror på bilens egenvikt(tjänstevikt) och hur mycket av den sammanlagda totalvikten tillverkaren har valt att lägga på lastvikt i bilen och på dragvikt.

Jag kollade lite på Qashqai innan jag köpte min Ford och jag hittade ingen som fick dra något tyngre släp.

Hmm ... Jag trodde att totalvikt på släp också var vad den får dra. Vad innebär det i så fall?

Så här står det på vår bil på biluppgifter.se
LfGij4i_d.jpg

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: MissFideli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 533
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?