Nissan Qashqai

@grevabostallet

Trådstartare
Hej på er!!
Jag är på jakt efter en bra dragbil. Någon som vet hur Nissan Qashqai är och hur mycket den får/kan dra?

Du måste kolla på reg numret. De bilarna får dra olika mycket fast det är samma märke. Är det en ny eller beg du är ute efter?
Tittar på en "ny". Demobil om jag inte misstar mig. Har kollat på reg.nr. Vet inte hur man lägger in en bild här från telefonen. Men 1200 kg max släpvagnsvikt men betydligt högre totalvikter.
Men är det en bra dragbil överlag?

De lite äldre får dra mer än de nyare (vet inte hur de allra nyaste har det) , har dock bara b-kort så har ingen koll på vad man får dra med bättre kort. Den (min) är för övrigt ingen jättevass dragbil men ska du inte dra några större tyngder så är den fullt godkänd. Min 2-hjulsdrivna 141 hk bensin drar 1400 på b-kort, med 600 kg häst i boggietransport går det lite trögt i uppförsbacke och jag skulle nog inte ge mig ut i vinterväglag, men en lätt enkelaxlad släpkärra med en ganska rejäl lass brädor känns inte

De lite äldre får dra mer än de nyare (vet inte hur de allra nyaste har det) , har dock bara b-kort så har ingen koll på vad man får dra med bättre kort. Den (min) är för övrigt ingen jättevass dragbil men ska du inte dra några större tyngder så är den fullt godkänd. Min 2-hjulsdrivna 141 hk bensin drar 1400 på b-kort, med 600 kg häst i boggietransport går det lite trögt i uppförsbacke och jag skulle nog inte ge mig ut i vinterväglag, men en lätt enkelaxlad släpkärra med en ganska rejäl lass brädor känns inte
Jag får väl prata med försäljaren. Men boogie-släp blir det garanterat. Och jag ska ju köra häst i den så det måste den klara.

Jag har aldrig kört häst med annan bil så har inget att jämföra med. Väldigt trevlig bil till vardags iallafall!

Håller med!!

Jag drar inte med min Qashqai+2 (den får inte dra så mycket med b-kort) så jag kan inte svara på frågor kring det. Men jag kan säga att det är den bästa bilen jag haft. Jag älskar den! Har en diesel från 2013. Pigg och glad!

Tittar på en "ny". Demobil om jag inte misstar mig. Har kollat på reg.nr. Vet inte hur man lägger in en bild här från telefonen. Men 1200 kg max släpvagnsvikt men betydligt högre totalvikter.
Överlag är det en bra dragbil tycker jag. Men 1200 kg i Max släpvagnsvikt är väldigt lite. Det har jag på Toyotan och det enda jag får dra med den är en äldre vv med bara en häst i. Så om du ska dra ofta eller har större häst skulle jag satsa på någon som får dra mer.

Oavsett körkortsbehörighet eller högre totalvikter så får max släpvagnsvikt aldrig överskridas. Hur mycket behöver du kunna dra?

Golf drar 1600 kg med vissa alternativ, alltrack drar 2000 och bör klara rätt bra vikt på B. audi A3 drar 1400 kg på B. X1 2000 men 1300 på B. Tiguan 2000 kg. Oklart B-vikt.

Värmlandsvagnen marknadsför sig som ett av de lättaste släpen, väger 677 kg el nåt sånt i boogie.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
997
Senast: MissFideli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 575
Senast: Derivata
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 533
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?