Nikon D90, objektiv osv.

Springsteen

Trådstartare
Jag har fått en Nikon D90 i julklapp, med ett 18-105 Nikkor objektiv.
Vilka inställningar använder man i den här kombinationen för att få bäst resultat vid fotografering i ridhus?

Har självklart planer på att gå en fotokurs, men lite snabbtips av er här på buke skulle inte skada att få innan kursen blir av :)

Sedan, jag har planer på att köpa ett till objektiv, vilket är bäst att köpa om man har planer
på att fota mycket i ridhus, mycket bilder på rörliga objekt - dvs hästar och andra djur ;)

Tacksam för svar :bow:

Sv: Nikon D90, objektiv osv.

Det beror på vilken ljusstyrka du har på objektivet? Om du (till exempel) har 3,5 eller liknande som största bländare så kommer du nog inte så långt. Ridhus brukar inte ha världens bästa belysning så ett objektiv med en känslighet på 1,8 är att rekommendera eftersom du behöver ha en relativt kort slutartid om du ska fota rörliga motiv. :) Nikon har ett eget objektiv, Nikkor 1,8, 85 mm (fast objektiv alltså) som nog skulle funka bra. :D

Iso 3200 minst, kanske ända upp till 6400.
Dumpa 18-105 objektivet, skaffa ett 50mm 1.8 och kör på f2.8 cirka.

Det beror på vilken ljusstyrka du har på objektivet? Om du (till exempel) har 3,5 eller liknande som största bländare så kommer du nog inte så långt. Ridhus brukar inte ha världens bästa belysning så ett objektiv med en känslighet på 1,8 är att rekommendera eftersom du behöver ha en relativt kort slutartid om du ska fota rörliga motiv. :) Nikon har ett eget objektiv, Nikkor 1,8, 85 mm (fast objektiv alltså) som nog skulle funka bra. :D

Jag har ett f/3.5-5.6G. Då kanske det är bäst att införskaffa ett som har 1,8 då!

Irenes; tack för tips :bow:

Baka_kun; Om jag släpar in dem i ridhuset så är jag nog inte välkommen tillbaka med min kamera ;) skulle nog skrämma hästarna.

Här är en av bilderna jag tagit i ridhus hitills. (Utan blixt såklart)
Tråkig skärpa osv. hela bilden är helt grynig. Visserligen så var bara några få lampor av belysningen tänd. Men ni tror att det kan bli bättre med ett 1,8?

Joshua.jpg

prova, om inte annat? en sak är iaf säker, blixtar vore värre.

Nja, faktiskt så reagerar min häst inte på blixt, det gör inte min kompis hästar heller, men de reagerar på att det står en kaffemugg på sargen.
Stora lampor= Ingen hit ;)

50 1.8D är skarp redan från f2.0 vilket är extremt bra. Något mjuk på f1.8 dock. Men för priset (runt 1300) så är det förmodligen det bästa objektivet du någonsin kommer att investera i. Varning för att det blir ett snordyrt objektiv då du kommer att tycka att allt annat utom ljusstark proffsoptik inte kommer att duga ;)

Varning för att det blir ett snordyrt objektiv då du kommer att tycka att allt annat utom ljusstark proffsoptik inte kommer att duga ;)

Det kan jag skriva under på!
Det är verkligen ett fantastiskt objektiv för pengarna.

Här är en av bilderna jag tagit i ridhus hitills. (Utan blixt såklart)
Tråkig skärpa osv. hela bilden är helt grynig. Visserligen så var bara några få lampor av belysningen tänd. Men ni tror att det kan bli bättre med ett 1,8?

Joshua.jpg

I det ridhuset är det ofta BRA ljus i. Se till att tända alla lampor och utnyttja den stunden som ljuset lyser in från takfönstren, det blir en riktigt läcker effekt då!

50/1,8 är inte så dyrt, det är en bra investering. Men då får du se till att vara nere i ridhuset på banan, annars blir det ju lite långt bort.

1300 är ju inte alls farligt, men tror ni att det räcker då, jag vill inte hamna för långt bort.
Jag tycker att det jag har nu nästan inte räcker till på så vis med, vi har ett stort ridhus :p

Om du inte tycker att 50mm räcker så kan du antingen välja:

1. Gå ett par steg närmare
2. Beskär bilderna i efterhand
3. Köp ett 85mm 1.8D för runt 3.5
4. Bli galen och sluta fotografera :rofl:

Nej men seriöst, du kan köpa en 85:a t.ex. eller gå närmare eller beskära bilden i efterhand. Du kan beskära rätt mycket och ändå räcker bildens storlek till det allra mesta. T.ex. går det att göra oändligt mycket med enbart 4 megapixlar, så du har enormt mycket att ta av så att säga när du beskär.

btw förstår jag inte varför inte Nikon kastar in 2X cropläget som fanns i D2X i D300 och D90. Det är ju enormt bekvämt för att få effekten av ännu längre brännvidd enkelt.

Kom också ihåg att när det gäller isohöjning så räcker det att höja tills du får en slutartid på runt 1/400 - 1/500 eller så för att frysa rörelser hyffsat.

Jag har ett 50/1,8 som jag älskar :love: Jag har det till min D80 och det är inga problem att fota i ridhuset. Man får vara lite rörlig om man vill se till att komma riktigt nära, men inte ens det är väldigt nödvändigt.

Liknande trådar

IT & mobiler Hejsan! Jag har nu haft min nikon d3200 i ca ett år, man fick 18-55 objektiv till men jag har nu tröttnat på det och vill gärna ha ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 483
Senast: Breaktown
·
IT & mobiler Jag behöver köpa ett nytt objektiv till min kamera. Jag kan inte speciellt mycket om foto, men lär mig hela tiden. Jag har som...
Svar
15
· Visningar
1 880
Senast: zassoo
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 847
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 och tillhörande kit objektiv 18-55. Jag söker nu ett bra zoomobjektiv som fungerar väl i utemiljöer. Tanken är...
Svar
9
· Visningar
2 286
Senast: Fozzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama