frittan

Trådstartare
När tar ni ut veterinär? När gör ni det inte?

En häst var nick-halt eller vad man ska kalla det (nickar när man springer med hästen) för två dagar sedan men inte varm eller svullen.

För en dag sedan ett litet sår på ett framben, svullen och ljummen i benet på kvällen. På morgonen är benet som vanligt.

Denna dag: hästen nickhalt när man springer med den. Ingen värme, ingen svullnad i vare sig ben eller hovar.

Vad hade ni gjort? Avvaktat? Tänkbara teorier? Hästen i fråga har busat väldigt mycket i hagen med hagkompis, mycket rivstarter och tvärnitar. Dock inte de senaste 2 dagarna vad folk sett.

Kolla med veterinär? Kolla med ET? Avvakta? Ute/inne? Hur hade ni gjort? :bump:

Sv: nickhalt

Om jag vet varför hästen är halt och det inte är så allvarligt, typ sträckning, hovböld, lymfkänning, sultryck etc så åker jag inte iväg med hästen utan gör det jag kan hemma först. Blir det inte bättre åker jag.

Är hästen halt utan någon direkt anledning eller att jag tror att det kan vara allvarligt, typ sena, gaffelband, rejäl vrickning osv då åker jag till Strömsholm.

Jag tar inte ut veterinär för hältor, de har inte röntgenblick eller UL i fingrarna (har ingen som har med sånt ut heller) så då kan jag lika gärna göra bedömningen själv och sedan åka till klinik.

Om jag vet varför hästen är halt och det inte är så allvarligt, typ sträckning, hovböld, lymfkänning, sultryck etc så åker jag inte iväg med hästen utan gör det jag kan hemma först. Blir det inte bättre åker jag.

Är hästen halt utan någon direkt anledning eller att jag tror att det kan vara allvarligt, typ sena, gaffelband, rejäl vrickning osv då åker jag till Strömsholm.

Jag tar inte ut veterinär för hältor, de har inte röntgenblick eller UL i fingrarna (har ingen som har med sånt ut heller) så då kan jag lika gärna göra bedömningen själv och sedan åka till klinik.

Jag menade åker till klinik, formulerade mig lite fel :p

Hästen i fråga är nickhalt som sagt. Ingen värme eller svullnad i ngt ben. Ingen skillnad om hästen stått inne eller varit ute, varken bättre eller sämre alltså.

är inte gravt nickhalt men nickar i trav på rakt spår. i övrigt pigg och glad.

vad tror ni?

Nickhalt? Nickningen indikerar frambenshälta, hästen är alltså frambenshalt. Att frambenshältor skulle vara foderrelaterade generellt har jag mycket svårt att se.

Om hästen nickar är den halt.
Du får helt enkelt göra bedömningen själv..
kanske avvakta 2-3 dagar och se vad som händer och sen åka in? eller ta det säkra före det osäkra och åka in på en gång.

Hästen i fråga har problem bak med instabilitet i haser och vridmoment ena bakhoven efter nedsättning i marken. Kanske kan det vara diagonalt det spökar också då.

Håller hästen under uppsikt. Har själv en tendens att åka till klinik "för mycket" och fått åka hem med häst som inte alls behöver behandling :p så nu lugnar jag mig lite.

Har haft låsning i bogen också, kanske kan ha ett samband. Låsningen hittades för 2 v sen ungefär av IR-terapeut.

Jag hade genast kontaktat veterinär. Man behöver ju inte åka till klinik med allting, smärtstillande kan man få ändå.

Självklart kan vi spekulera i alla möjliga scenarion här, men det ts beskriver är en frambenshälta och det bör ju givetvis undersökas närmare, särskilt med tanke på att det tydligen finns betydligt mer i bagaget.

Ja som sagt med den bakgrunden hade jag också åkt direkt.

Det är aldrig onödigt att åka speciellt inte eftersom hästen är halt.

Eftersom du redan har avvaktat några dagar så hade jag ringt kliniken. Det brukar ofta ta några dagar innan man får komma in ändå när det inte är urakut och bättre då att kunna avboka tiden om hästen blir ohalt än att behöva vänta ännu längre med att behandla om hästen blir sämre.

Om min häst hade varit så halt att hon nickade så hade jag ringt ut min hästveterinär om jag ansåg att hon behövde smärtstillande och för att kunna åka annars hade jag åkt till klinik direkt. I ett fall ringde jag ut min hästveterinär eftersom jag var rädd för fraktur och ville ha en första undersökning och bedömning och ev. hjälp med att spjäla innan vidare transport till klinik. Misstänkter jag fång så hade jag inte åkt till klinik direkt eftersom transport riskerar att förvärra det hela i det akuta stadiet. Misstänker jag fång så är det min hästveterinär och min hovslagare jag kontaktar och ställer hästen på mjuk, djup bädd i boxen.

Eftersom du redan har avvaktat några dagar så hade jag ringt kliniken. Det brukar ofta ta några dagar innan man får komma in ändå när det inte är urakut och bättre då att kunna avboka tiden om hästen blir ohalt än att behöva vänta ännu längre med att behandla om hästen blir sämre.

Om min häst hade varit så halt att hon nickade så hade jag ringt ut min hästveterinär om jag ansåg att hon behövde smärtstillande och för att kunna åka annars hade jag åkt till klinik direkt. I ett fall ringde jag ut min hästveterinär eftersom jag var rädd för fraktur och ville ha en första undersökning och bedömning och ev. hjälp med att spjäla innan vidare transport till klinik. Misstänkter jag fång så hade jag inte åkt till klinik direkt eftersom transport riskerar att förvärra det hela i det akuta stadiet. Misstänker jag fång så är det min hästveterinär och min hovslagare jag kontaktar och ställer hästen på mjuk, djup bädd i boxen.
J

hästen har ej besvärats av bakbenen . Det noterades dock på treårs. Verkar ej ha ont. Springer gärna och med lätthet. Kan hovböld yttra sig så här? Hade häst i grannstall med typ samma symptom för ngra månader sen och det var en hovböld.

Nickhalt? Har aldrig hört ngn säga det, nickar hästen är den halt, punkt.
Ta hästen till klinik.

Jag tar bara ut veterinär vid akuta "sårproblem" eller ev. gaskolik om ni förstår hur jag menar. Är det hältutredning åker jag in till klinik, det känns på något vis tryggare. När det är sår eller något annat så tycker jag det är bra att få ut en veterinär som kan bedöma läget och ev. forsla en vidare. Skillnad på problem och problem.
Tills man fått ev. kliniktid hade jag inte ridit men låtit hästen vara ute som vanligt, dels för att jag inte skulle känna mig som en usling mot hästen som rider om den har ont och dels för att inte typ "maskera" problemet, den kanske blir bra på vila eller i alla fall bättre och så finns inga symptom när man kommer in.

Men det är jag det.

Då vet du oxå att hästen har ont o behöver vård.

Ja, och jag var inte ute efter påhopp. jag var lite nyfiken hur ni andra gjorde. kliniktid är bokad redan innan denna tråd skapades.

men jag borde väl ha förstått vid det här laget att buke handlar om att trycka ner varandra i botten och sedan spotta lite. man kan ge råd med bra ton, behöver inte vara denna hårda trista stämning. har länge försvarat buke om att det är glatt och så, men nu håller jag med de som tycker stämningen på buke är trist.

hejhopp.

Fast hur ska vi som läser veta vad du gjort eller inte? :confused:
Hade väl varit bättre att antingen förklara hela historien eller ställa det som en hypotetisk fråga?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 786
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka