Ni uppfödare, vad har ni för utbildning?

Annie_92

Trådstartare
Skulle vara intressant att veta hur ni fått den kunskap som ni har idag inom hästuppfödning, unghästskolning och allt vad det innebär. Gick ni hästinriktning på gymnasium/högskola eller har ni gått på kurser? Eller finns det andra alternativ att ta?

//Annie

Sv: Ni uppfödare, vad har ni för utbildning?

Jag har gått hästhållning på gymnasiet och en 40veckors påbyggnadsutbildning efter det. Jag har jobbat i ett stall med uppfödning och även haft mina hästar uppstallade där och hjälpt till i nästan tio år.

Jag har också läst djursjukvårdarutbildningen på SLU.

Men mest har jag nog lärt mig av att vara nyfiken!

Ingen utbildning alls annat än praktisk sådan genom flera års arbete (ridit unghästar(tävlingshästar/hingstar) på hingststation i Tyskland. Ska däremot gå avelskursen på SLU nu i vinter och det ska bli mycket intressant!

Har man sunt förnuft och mycket hästvana kan man lära sig väldigt mycket av att läsa. Boken Unghästar tycker jag är fantastiskt bra, samma sätt så finns det mycket böcker om uppfödning.

Sen inte minst här på Buke, det finns många som tror sig veta allt och inte vet ett skit, men också många som sitter på otrolig kunskap och erfarenhet och som delar med sig av det på ett fantastiskt sätt!

En högskoleexamen i Datorteknik, ett ödmjukt sinne, massor av sunt förnuft och ett genuint intresse.

Carina på Silver Arabians

*nyfiken* Avelskursen, vad är det?

Själv så har jag gått hästinriktning på gymnasiet och även sommarjobbat på ett stuteri i 5 år.

*knapplån*

har ingen utbildning när det gäller hästar utan bara ett genuint intresse, har ridit sedan tidig ålder, haft många egna hästar, tävlat på lätt nivå, tränat desto högre.. Har gått lite småkurser här och var för att lära mig mer om allt (hovvårdskurs, foderkurs, banbyggarkurs, säkerhetskurs, avelsföreläsning etc).. Avelsintresset har kommit de senaste åren (men jag har alltid varit intresserad av stamtavlor etc), försöker att lära mig så mkt som det går hela tiden. 3-års på våren och kvalitets på hösten är något som jag alltid åker på! Och även fölvisningarna! Mina kusiner födde upp varmblod tidigare så jag har länge varit i närheten av fölningar etc..

Ska oxå gå avelskursen på SLU och det hoppas jag ska bli både roligt och nyttigt!

Här på buke och även på ett annat forum (vet ej om man får länka, men det går att googla på avel och forum :angel: ) finns det massor av folk som sitter inne med mkt kunskap. Läsa böcker är en annan väg att gå eller att prata med de kunniga gamla rävarna som finns inom alla raser tror jag.. de som har hållt på med avell i måååååååånga år! :)

Verkligen jättekul att läsa alla era svar!:laugh:
Ger mig lite hopp när vissa även skriver att ni inte gått häst på gymnasium eller ens högskola, eftersom jag just nu går på gymnasium, men har inte valt hästhållning där.
Trots det så drömmer jag om att i framtiden kunna ha en mindre uppfödning och som sagt, så var det precis vad jag behövde få höra, att det går att även ta andra vägar, med kurser och annat... Tack!:bow:

En högskoleexamen i Datorteknik, ett ödmjukt sinne, massor av sunt förnuft och ett genuint intresse.

Har en fråga som ni andra med stuteri gärna också kan få svara på, men är det så att ni får den inkomst ni behöver på eran uppfödning, eller måste ni ha ett annat jobb bredvid?
//Annie

Har en fråga som ni andra med stuteri gärna också kan få svara på, men är det så att ni får den inkomst ni behöver på eran uppfödning, eller måste ni ha ett annat jobb bredvid?
//Annie
Nej, det får jag inte. Inte än, i alla fall. Frågan är om det någonsin går. Jag täcker upp underskottet i hästverksamheten med lite konsultintäkter för egen del. Resten av tiden är jag lyxhustru... :D

Jag har ingen formell avelsutbildning, utan har lärt mig allmän hästkunskap på många sätt genom åren. Hovslagarutbildningen var ju inte så avelsinriktade heller...
Har jobbat hos en unghästutbldare och där fått en bra grund i hur man utbildar unga hästar.

//Annie
Jag har inget stort stuteri utan får 1-3 föl/år ungefär. Och nej, jag får inte in några pengar alls på mitt stuteri, det går BARA back än så länge....

Jag undrar snarast om det är NÅGON här som har några nettoinkomster från sin hästuppfödning? Det är möjligen hingsthållare till hingstar som får många ston som får in lite kulor att leva på.

Jag har ingen ren häst utbildning. Men jag har ridit och tävlat i knappt 40 år, de senaste åren, närmare bestämt sedan 2001 har jag inte ridit efter en svår operation.
Jag har under min aktiva tävlingsliv, har haft turen och fått lära mig mkt om avel genom min instruktör som avlade.
Dessutom har jag varit i två omgångar i Usa och både tränat och fått gå vid sidan om en mkt duktig uppfödare.
Även i Tyskland där jag har arbetat med unghästar och utbildning hos mkt duktig man som var europa champion.
I Tyskland har jag även tagit del i unghäst hanterings kurser, samt arbete utav unghästar på töm.

Liknande trådar

Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 062
Senast: Rosett
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
243
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 782
Senast: astronaut
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka