Ni uppfödare med erfarenhet.

jerseyko

Trådstartare
Är det vanligt att hanhunden visar noll intresse för tiken?

Vi har en tik som vart väldigt klurig i tidigare löp och även blödit väldigt lite. Vid 2 löp har vi försökt para henne men hon lät inte hanen komma i närheten. Prövade med 2 olika hanar.
Löpet efter lät vi henne vara och delade på henne och hanen hon går med.

Sambon tyckte hon såg svullen ut i helgen. I måndags kunde jag se lite blod. Idag är det mer och så de kan bli en liten fläck där hon sitter.
Hanen är inte ett dugg intresserad!
Är det normalt när man har hane och tiken går tillsammans 24/7?

Sv: Ni uppfödare med erfarenhet.

Nu är inte jag uppfödare men min förra hane var totalt ointresserad av tiken när hon började löpa. Det hindrade inte honom från att para henne vid ett obevakat ögonblick när jag trodde att hon hade slutat löpa… Den kloke och erfarne hanen vet när det är dags och behöver inte jaga upp sig långt i förväg.

Jag är inte heller uppfödare men har läst någonstans att det kan vara krångligare att para om de bor ihop.

Men framförallt- om tiken precis börjat löpa finns ju ingen anledning att han ska försöka redan nu. När har ni testat i tidigare löp? Har ni kollat (utstryk etc) så hon faktiskt har varit i höglöp?

Visste faktiskt inte att man kunde göra utstryk! Får ringa kliniken här och kolla om de kan hjälpa till med det, de borde väl göras ganska snart med tanke på att hon är inne på 10e dygnet nu.

Vi har testat från dygn 13 de två tidigare gångerna.

En toppenhane är ju de som inte bryr sig förrän det verkligen är dags.
En hane från min uppfödning som jag använt själv, bodde här när det var tid för parning.
Han är toppen att ha, man vet att parar han inte, inte är intresserad, ja då är inte tiken redo.
Han har full koll på det där.

Visste faktiskt inte att man kunde göra utstryk! Får ringa kliniken här och kolla om de kan hjälpa till med det, de borde väl göras ganska snart med tanke på att hon är inne på 10e dygnet nu.

Vi har testat från dygn 13 de två tidigare gångerna.

Har det inte blivit parning de andra gångerna?

Det är försej sant att han borde veta exakt när det är dags.
Men är van vid dom hanar som slutar äta och bara gråter under hela löpet och den här är som vanligt (vilket iof är väldigt skönt)

Belethien Tror inte en uppfödare kan göra så mycket, hur erfaren hon/han än är. Vill tiken inte ställa upp sej så vill hon inte och ska absolut inte tvingas.
Utan tar det sej inte den här gången så blir det utredning hos veterinären och kolla så allt står rätt till.

Hanen har betäckt förut, så där vet vi att sakerna fungerar som de ska. Senaste tiken en hängning på dygn 19, resulterade i 10 valpar.

Senast ändrad:

Tikar kan bli nervösa om deras ägare är med, hanar kan bli underlägsna. En van uppfödare kan handskas med sådant.

Man ska aldrig tvångspara en tik men nervösa handlers och ägare kan påverka hundarna negativt.

Våra hundar bor ute i hundgård, så de har flera timmar om dygnet "ensamtid" utan andra som stör. Varken hundar eller människor. Visserligen är vi oftast hemma dygnet runt men hundarna är inte "med oss" på de sättet.
De 2 tidigare parningsförsöken med olika hanar var inte vi med utan det har var ägaren till hanhundarna som skötte den biten.

Hanen vi har är "utsatt" för löptikar i princip dagligen innan han kom till oss, så förstår ju att han inte hetsar upp sej. Men trodde ändå han skulle visa tydligare intresse för "frugan" nu när hon löper. Men allt är som vanligt här hemma mellan dem.

Det finns tikar som inte låter sig paras öht o så finns det tikar som är extremt kräsna o ställer sig inte för någon hon inte valt själv.

Nu ställer hon upp sej och visar intresse för honom, han klapprar lite tänder och klättrar på henne.
Så det handlar nog bara om rätt tid nu, hon är mer sugen än vad han är och de har fått komma in för tiken går och tjurar på dom andra tikarna fast hon knappt ser dem.

Nu på morgonen har vi haft en lyckad parning :bump:

Bara att hålla tummarna nu att de blir valpar :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 055
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
2 477
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31