Ni som utför akupunktur mm....

A

acrazyone

var sitter punkten som stimmulerar immunförsvaret? Kan inte hitta den i mina papper.:mad:

Sv: Ni som utför akupunktur mm....

okej. :p
den viktigaste för just immuinförsvaret är LI.11, den ligger längst upp på utsidan av frambenet. om du tänker att du delar benet i tre så ligger den på slutet av den första tredjedelen.

sen finns det många andra punkter som är stärkande och harmoniserande. vilka man ska använda beror på vilken sjukdom/svaghet hästen har.

Finns det någon bra hemsida/bok där man kan läsa mer om de olika punkterna? Mina häften är från slutet av 80-talet och varken särskillt tydliga eller ingående....

det finns en som heter veterinary acupuncture, där finns bilder och vid vilka sjukdomar punkterna ska användas, men den har inte namn+nr på punkterna och verkar inte följa meridianerna... den riktar sig nog mest mot veterinärer utan någon särskild kunskap om akupunktur, men det är en väldigt bra bok för hästägare, som kan använda akupressur istället, då den är så enkel.

are thoresen ska ha kommit med nån ny bok nu som ska vara bra, har dock inte sett den själv. den är dyr, nästan 1000 kr..

sen finns det ju väldigt många bra böcker om akupunktur på människor, och med det och en hästmodell kommer man långt. punkterna är ju samma, det är bara lokaliseringen som är olik. :)

Ok, tack för dina svar!

Är skitkass på engelska, så vill ha material på svenska. Ska kolla upp den där nya boken. Har googlat en del men hittar inte nåt direkt..

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
6 843
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka