Ni som tvivlar på BackOnTrack

Zandrah

Trådstartare
Jag har faktiskt gjort ett litet experiment. :) Och skulle vilja dela med mig av detta....
(Trodde jag redan lagt in tråd om det men mitt minne kanske är dåligt....)

Jag har ju varit med om en liten incident för snart en månad sen, då jag blev omkullsprungen av en häst, och mitt knä åkte ur led. Jag hade ett knä som en fotboll och väldigt ont, men mestadels rörelsehindrad pga svullnaden.
Eftersom svullnaden var stor och gjorde mig superstel, så kom jag på den briljanta idéen att prova hästens backontrack-paddar under natten. :idea: Bökigt som sjutton, men jag tog dom där stora paddarna och lindade runt knät med en elastisk linda.
Döm om min förvåning, när jag efter bara första nattens användande var mindre stel än efter 2 timmar i soffan. (Man brukar vara fruktansvärt stel efter en natt och det brukar vara mkt svårt att ens komma ur sängen med en fotboll på knäet)
Efter första natten kändes knäet inte alls lika svullet trots att det var mindre än 24h efter olyckan. Och då ska tilläggas att detta hänt mig förut och det har tagit lång tid innan jag känt mig så här smidig.

Efter 4 nätters användande hade svullnaden och smärtan bliivt kraftigt reducerad. Jag KÄNDE verkligen att dom hjälpte. Det var en enorm känsla faktiskt. Nyttigt att veta att man har de på hästen av en anledning - och att den faktiskt fungerar.

Jag var varm, inte stel och kände mig fräsch i knäet på mornarna. Bättre än vad jag gjorde efter att till och med ha rört mig.
Nu när mitt knä är mycket bättre är jag ändå stel på mornarna när jag inte haft BoT på mig. Kanske vore nåt att skaffa sig och ha på varje natt. :idea: Tror faktiskt jag ska prova det för knäna. Nu tog jag ju bara en paniklösning som en kul grej. Man kan ju inte springa runt med benlindor virade runt knäet jämt. :angel:

Men, jag ville bara dela med mig om denna otroliga känsla, som jag faktiskt blev förvånad över!

Sv: Ni som tvivlar på BackOnTrack

ja det finns ju en massa BoT produkter utvecklade för människor, för vissa fungerar dem, för vissa inte.

jag har själv provat BoT paddar på mina handleder som ibland gör ont o de har funkat.
Så jag köpte även en tröja anpassaad för människa .. så jag kunde prova på axlarna oxå.
men de funkade inte.

Är hästpaddarna starkare ??!!

Att det finns produkter för människor, det vet jag. :)
Det var bara det att jag inte har några sådana, så då tog jag det jag hade.
Jag vet faktiskt inte om hästprodukterna är starkare? hmm...dom är ju större och tjockare iallfall, så kanske det är lite skillnad?

Kan man använda BoT även på akuta skador så som t.ex slag på sena, gaffelband o.s.v. Normalt sätt ska man ju kyla sådana skador i första skedet.:confused:

just därför jag funderade i de banorna.
eftersom de är tjockare är de säkert starkare oxå..
kör på hästsakerna :D

Tror att det hade funkat lika bra med en vanlig padd o linda- har inga exeptionellt goda erfarenheter av B o T.:crazy:

Kan man använda BoT även på akuta skador så som t.ex slag på sena, gaffelband o.s.v. Normalt sätt ska man ju kyla sådana skador i första skedet.:confused:

Det är just det jag också kom på i efterhand, även med min skada. Jag hade på is en kort stund bara. BoT-padden hade jag på ca 7-8 timmar efter incidenten.
Så ja - det verkar funka även då...

Tror att det hade funkat lika bra med en vanlig padd o linda- har inga exeptionellt goda erfarenheter av B o T.:crazy:

Svar: Nej.
Det funkar inte lika bra med vanlig linda. Det har jag provat många gånger. Mitt knä har som sagt råkat illa ut många gånger förut, och jag har provat diverse sätt att lindra. Att linda med "pad" och linda, eller enbart linda har långt ifrån samma effekt.

Om du pratar om hästar så bör du ju ha på något liniment innan du lindar för att få samma effekt.
(iaf något milt då, för att undvika blisterskador)

Hej!

Inte för att vara tråkig, men en person som tycker sej känna av en effekt (som du ju inte vet om den skulle skett utan BoT) är inte direkt ett bevis för att det funkar.

Ja, det blir varmt under BoT, det är liksom det den gör, den "speglar tillbaka" kroppsvärmen (dom där röda strålarna), men att säja att det funkar efter ett test, på en skada och utan att jämföra med likadan skada är inte att bevisa att det funkar, tyvärr..

Du har inte lyckats övertyga mej alls..

/ Lavinia, som gärna skulle prova handledsskydden, men har för smala handleder för minsta storleken.

Hej!

Inte för att vara tråkig, men en person som tycker sej känna av en effekt (som du ju inte vet om den skulle skett utan BoT) är inte direkt ett bevis för att det funkar.

Ja, det blir varmt under BoT, det är liksom det den gör, den "speglar tillbaka" kroppsvärmen (dom där röda strålarna), men att säja att det funkar efter ett test, på en skada och utan att jämföra med likadan skada är inte att bevisa att det funkar, tyvärr..

Du har inte lyckats övertyga mej alls..

/ Lavinia, som gärna skulle prova handledsskydden, men har för smala handleder för minsta storleken.

Öhh...nej men nu verkar du ju inte läst att jag faktiskt HAR provat utan, då jag råkat ut för denna typ av skada ett antal gånger, och då provat många olika saker.
Jag menar inte att alla ska gå på och tycka BoT är någon undergrej, jag ville som sagt dela med mig av mina erfarenheter.
De röda strålarna? Det är keramiktrådar som ökar blodcirkulationen. Det finns även mycket annat som ökar blodcirkulation och det skulle säkert också fungera, men nu menade jag inte att jämföra detta med något annat.
Och jag är inte ute efter att övertyga någon.
Så - vad menar du med att jag inte jämfört med samma skada?
Jag har haft samma skada många gånger och provat massor, tex kinesiska plåster, voltaren, diverse andra mediciner och preparat från läkare, lindor både med och utan skydd under mm mm mm.
DETTA var det som gett bäst effekt, och dessutom snabbast, trots att svullanden var större denna gång till och med. Så jag tycker inte du ska påstå att jag inte har något att jämföra med.

undrar om jag ska prova...:p jag har x antal förslitningsskador och annat. Fast är det inte ett problem då om man har ständiga inflammationer?

Är hästpaddarna starkare ??!!

Har jag svårt att tänka mig, min lillasyster körde på BoT fleecelinda i väntan på sitt BoT knäskydd (för människa) och hon kände mer av humanprodukterna!

Så de är väl som allt annat, individuellt ;)

undrar om jag ska prova...:p jag har x antal förslitningsskador och annat. Fast är det inte ett problem då om man har ständiga inflammationer?

BoT ska ju hjälpa mot inflammationer, men säkert fungerar det inte mot allt. Och svåra inflammationer bör ju behandlas.
Det som hände med mig, eller som händer när mitt knä hoppar sådär, är ju att det bildas inflammationer, eller blödningar. De brukar vanligtvis ta flera veckor, ibland månader innan det går ner.
Efter att 2 veckor hade gått så var svullnaden i princip nere denna gång.
Dock ÄR jag ju stel i knäna jämt annars, och jag känner verkligen att jag borde testa linda även nu på nätterna för att se om jag slipper stelheten. Men jag blir stel även på dagarna, då jag lätt blir kall om knäna. Lite knöligt att bylta på sig paddar då bara. :angel:

Prova kan man ju alltid om man har problem, i vissa fall kan det ju göra under , men som vissa säger här också så funkar väl allt olika bra på olika personer /hästar. :)
Jag lutar åt att prova knäskyddet för människor iaf, men alla de där produkterna är ju väldigt dyra.
Kanske ska sy om någon pad istället :idea:

Har jag svårt att tänka mig, min lillasyster körde på BoT fleecelinda i väntan på sitt BoT knäskydd (för människa) och hon kände mer av humanprodukterna!

Så de är väl som allt annat, individuellt ;)

Jag undrar om tjockleken kan ha någon betydelse?
Tänker på fleecelindor - de är ju ganska tunna. Tar du dock en BoT-pad så är den ju tjock, och har dessutom keramiska trådar på båda sidorna om padden. Det borde ge extra effekt än en enkel linda eller ett enkelt knäskydd tex.
En fleecelinda borde ge mindre effekt än en pad isåfall. :)

Jag lutar åt att prova knäskyddet för människor iaf, men alla de där produkterna är ju väldigt dyra.
Kanske ska sy om någon pad istället :idea:

Jag tycker inte de är dyra utan värda sitt pris jag gav 276 när jag köpte sist åt en kompis!

Sen håller jag med dig helt och fullt Bot är bäst:love:

Jag har alltid armbågs skyddet på min arm som jag har crps i håller på att avlida av smärta de minuter jag är utan när jag duschar:crazy:

Finns inget som jag hitills provat som ens kommer i närheten av att hjälpa så mycket.

Jag har provat div. magneter, blodsten och mediciner utan att märka skillnad.

Nu ska jag få sensoraldosa till vintern :bump::bump::bump: hoppas att det tar resten av smärtan:)

Jag tycker inte de är dyra utan värda sitt pris jag gav 276 när jag köpte sist åt en kompis!

Sen håller jag med dig helt och fullt Bot är bäst:love:

Jag har alltid armbågs skyddet på min arm som jag har crps i håller på att avlida av smärta de minuter jag är utan när jag duschar:crazy:

Finns inget som jag hitills provat som ens kommer i närheten av att hjälpa så mycket.

Jag har provat div. magneter, blodsten och mediciner utan att märka skillnad.

Nu ska jag få sensoraldosa till vintern :bump::bump::bump: hoppas att det tar resten av smärtan:)

Öhh:(nyfiken vad är sensoraldosa:confused: Har jätteproblem med en envis tennisarm&ont i axlar tror ni BoT skulle vara värt att prova (använder ju till mina pållar)!! Har fått en massa kortisonsprutor men de hjälper ju bara ett tag!! Finns det speciella till armbågar och axlar??

Här är ytterligare två som inte märker någon skillnad vid användande av BoT och andra värmeprodukter.

Inte heller hästarna märks någon skillnad (beroende på om man lindar med BoT-padd eller vanlig padd. Snygga, men dyra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka