Ni som tvivlar på BackOnTrack

Sv: Ni som tvivlar på BackOnTrack

Mjo, fast varför HAR hästen dålig blodcirkulation?
Att den står inne mycket köper jag, om den gör det vill säga, annars kan det ju finnas orsaker även till sådant. BoT kan säkert lindra för hästen och hjälpa till lite med läkningen av skador som sitter just där man lindar, det är mest det där med att man faktiskt tar bort symptomen och då kan lura sig själv att allt är frid och fröjd som jag oroar mig. Inte så till den grad att man undviker vet. om det behövs, det tror jag inte är så vanligt, men att man liksom tror att hästen blivit bättre överlag för att ett symptom är borta.

Att linda någon gång ibland i förebyggande syfte tror jag är jättebra, särskilt för hästar som står inne mycket. Eller att man har ett BoT-täcke på ibland under vintertid när det är lätt att de blir spända av att de fryser (tror det är vanligare med spänningar på hästar i Sverige än i varmare länder.?). Och jag tycker som sagt inte att BoT är DÅLIGT, tvärtom skulle jag gärna ha råd att köpa hela kitet bara för att dalta med kusen! ;) men jag är fortfarande skeptisk, och tycker att man till viss del ska vara det eftersom det som sagt kan ta bort symptom utan att egentligen rätta till något.
Men rent överlag tycker jag det är "rätt" av hästägare att faktiskt lägga lite extra energi på hästens välbefinnande, oavsett om det hjälper eller ej. För jag tror att både häst och ägare/skötare mår bättre av det i längden mot om man bara ser och konstaterar och inte gör något åt saker och ting. Även om det är "lite" och kanske bara ger ägaren placeboeffekt :angel: men så får man som sagt såklart skilja på vad man faktiskt MÅSTE få åtgärdat för hästens hälsas skull och då MÅSTE veta att man får resultat av till skillnad från när man bara vill göra något lite extra för hästen.

För- och nackdelar. Som med det mesta! ;)

Senast ändrad:

Mjo, fast varför HAR hästen dålig blodcirkulation?

Dålig blodcirkulation kan hästar ha, precis som människor, utan någon direkt anledning. Jag har själv det, vilket gör att jag blir lätt kall på en del ställen. Och det behöver inte "bero" på något. Inte enligt läkare iaf....:o
Mina hästar går ute dygnet runt, men en av de var väldigt svullen i början efter varje natt han stod på box. Helt enkelt för han HAR dålig cirkulation och inte rörde sig då. Då hjälpte BoT till. Nu går han ute och rör sig, och har inga problem med det.
Lite rörelse - dålig cirkulation. As simple as that. Ibland behöver saker inte ha någon orsak.

Hej igen!

Bara för aatt du skrev denna tråd har jag börjat känna att jag vill testa dessa BoT på pållan.. Jag är ju inte övertygad om att det funkar, å andra sidan.. Det vore ju nice att bli av med gallorna.. Fast dom försvinner ju iochförsej även med vanlig lindning, så då blir det väldigt dyrt med BoT.

Funderar vidare. Hoppas du får fortsatt bra resultat av dina BoT, även om jag inte är övertygad. Allt som funkar är ju på nåt vis bra:-). Så länge det inte skadar.

/ Lavinia

Dålig blodcirkulation kan hästar ha, precis som människor, utan någon direkt anledning. Jag har själv det, vilket gör att jag blir lätt kall på en del ställen. Och det behöver inte "bero" på något. Inte enligt läkare iaf....:o
Mina hästar går ute dygnet runt, men en av de var väldigt svullen i början efter varje natt han stod på box. Helt enkelt för han HAR dålig cirkulation och inte rörde sig då. Då hjälpte BoT till. Nu går han ute och rör sig, och har inga problem med det.
Lite rörelse - dålig cirkulation. As simple as that. Ibland behöver saker inte ha någon orsak.

Ja, att man kan få dålig cirkulation av att stå stilla i en box länge tvivlar jag inte på. Men så finns det ju hästar med bra cirkulation trots att de står inne mycket? Tror inte riktigt det går att jämföra med människor eftersom vi i allmänhet inte direkt rör oss mycket och dessutom frivilligt drar i oss en massa gifter :angel:
Jag är övertygad om att allt har en orsak, sen är det såklart inte säkert att det är något som går att hitta och åtgärda.
En häst jag har hand om nu verkar ha riktigt dålig blodcirkulation (extremt kall i kotor och hela nederdelen av nosryggen, dock inte gallig, men den är barfota vilket man tycker borde göra att blodcirkulationen blir BÄTTRE), och den har inte varit så tidigare, åtminstone inte i den graden. Då börjar man undra varför blodcirkuationen är så kass.

Hej igen!

Bara för aatt du skrev denna tråd har jag börjat känna att jag vill testa dessa BoT på pållan.. Jag är ju inte övertygad om att det funkar, å andra sidan.. Det vore ju nice att bli av med gallorna.. Fast dom försvinner ju iochförsej även med vanlig lindning, så då blir det väldigt dyrt med BoT.

Funderar vidare. Hoppas du får fortsatt bra resultat av dina BoT, även om jag inte är övertygad. Allt som funkar är ju på nåt vis bra:-). Så länge det inte skadar.

/ Lavinia

Ja, BoT är ju tyvärr ganska dyrt, även om de håller, men inget man köper på sig bara så där.
Du får tala om sen om du provar, och vad du får för resultat! :)

Ja, att man kan få dålig cirkulation av att stå stilla i en box länge tvivlar jag inte på. Men så finns det ju hästar med bra cirkulation trots att de står inne mycket? Tror inte riktigt det går att jämföra med människor eftersom vi i allmänhet inte direkt rör oss mycket och dessutom frivilligt drar i oss en massa gifter :angel:
Jag är övertygad om att allt har en orsak, sen är det såklart inte säkert att det är något som går att hitta och åtgärda.
En häst jag har hand om nu verkar ha riktigt dålig blodcirkulation (extremt kall i kotor och hela nederdelen av nosryggen, dock inte gallig, men den är barfota vilket man tycker borde göra att blodcirkulationen blir BÄTTRE), och den har inte varit så tidigare, åtminstone inte i den graden. Då börjar man undra varför blodcirkuationen är så kass.

Ja, den hästen jag syftar på är behandlad från top till tå, men han har helt enkelt dålig blodcirkulation. Så våra åsikter går lite isär där men....annars brukar ju det mesta ha en orsak. Rörelse är ändå bästa sättet att bota dålig cirkulation på såklart. :)

Precis, alltid bättre att försöka behandla något så naturligt som möjligt snarare än med konstgjorda hjälpmedel :p nu är förstås BoT inte särskilt konstgjort eftersom värme är ganska naturligt, men om de blir stela eller får taskig blodcirkulation av att stå stilla mycket känns det logiska att se till att de får röra sig mer i första hand. Om det inte räcker eller går, ja då tar man nästa utväg. (Sen skadar det såklart inte att göra både och.)

Men jo, dålig blodcirkulation beror alltid på NÅGOT, ingenting i kroppen sker av en slump! :p sen om det är något som går eller ens bör åtgärdas, det är som sagt en annan femma. Det är ju inte precis som att "min häst kissar mycket, men det beror inte på något" för NÅGOT beror det ju på, att den dricker mycket om inte annat! ;)

Dålig blodcirkulation är egentligen ett dåligt exempel på min poäng, att man bör försöka ordna grundorsaken hellre än att rätta till symptomen, för det är väl sällan något så akut att man känner att det behöver rättas till.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår

Hästrelaterat

Tillbaka