Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

S

Sasse_

Vill höra lite olika tankar och funderingar här angående bettsling av westernhäst som tävlas!

Mina frågor är...:

* Varför finns det så väldigt mycket skarpa bett (som inte skulle vara godkända inom traditionell ridning) som man får tävla western på?

* Varför vill man betsla sin häst med skarpare och skarpare bett?

* Varför är man tvungen att rida på stång om man vill tävla på en handsfattning?

Min uppfattning går lite stick i stäv med just det här med bettsling inom western... För mig är det ultimata egentligen att inte ha något i hästens mun... Det är ju inte bettet man rider med utan sin kropp i form av vikt, skänkel och sits hjälper! Eller?!?!

Men man lär ju rätta sig efter regelboken trots allt... så är på jakt efter en snäll stång :angel:

Ni får gärna slänga in tips och råd och bilder... letar efter ett stång bett utan rörliga delar med låg port, så enkelt och okomplicerat som möjligt... men får gärna för den sakens skull ha riktigt snygga/"dekorativa" skänklar (el. tips om försäljare m. bra bett får ni gärna PM:a mig)... :angel: (Ska tillägga har tävlat lite på en Billy-Allen stång och konstaterat att fasta skänklar vill vi istället ha!) :bow::bow::bow:

Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Om du vill rida på stång eller ej är helt upp till dig själv, så länge du håller dig under B-nivå på WRAS-tävling!

Varför man vill rida på skarpare bett? Joo, som jag ser det är det för att kunna använda mindre och finare tygelhjälper. När du rider på stång på en hand så måste du använda dig av vikt och sits i mycket högre grad än om du rider med två händer på tränsbett.

Varför enhandsfattning på stång? För att det fungerar bäst så. Enhandsfattning på tränsbett fungerar kanske för en del, men stången är utformad för att användas på en hand. Detta gäller inte bara i westernridning, titta på den "akademiska ridkonsten", t.ex.

Jag rider på olika sorters bett, från repgrimma till stång. Min häst är lydig på vilket som helst, men man märker en viss skillnad när man använder stången mot t.ex. sidepull eller tränsbett, det behövs mycket mindre med stången samt att stången i sig ställer högre krav på henne. Har hittills inte tävlat på stång, men den dagen kanske kommer i en avlägsen framtid!

Jag säger som många andra: Ett bett blir inte skarpare än vad man gör det till. Det finns hur många olika varianter av stångbett som hällst, så man måste inte välja en skarp stång.

Man måste rida en häst över 6 år på stång på högre nivå, för att visa att hästen är tillräkligt utbildad för att kunna ridas på stångbett. En outbildad häst kan inte bära en stång ordentligt. Varför man rider på en hand är ju dels som Ginne sa, att det är lämpligast så. Men även för att den andra handen i rancharbetet behövs för att bära, kasta lasso, öppna grindar osv. Allt i western har en grundtanke, och alla övningar utgår från Rancharbete!

Jag har testat massor av olika stångbett, och Liona trivs bäst på det vi rider med nu, en ledad stång med port. Att det är skarpare än ett tränsbett tillåter mig att rida med mycket små hjälper, och behöver bara lyfta handen lite grann för att få kontakt med munnen. Hävstångseffekten är också magisk på just min häst. Hon går mycket bättre med hävstång än utan.

* Varför finns det så väldigt mycket skarpa bett (som inte skulle vara godkända inom traditionell ridning) som man får tävla western på?
Trots att det finns så många olika modeller är det reglerat i regelboken hur bettet får vara beskaffat för att få tävlas på.

* Varför vill man betsla sin häst med skarpare och skarpare bett?
Det har, som Ginne säger, med utbildningsnivån att göra. Precis samma som att du måste rida vissa dressyrklasser med kandar t.ex. Målet är ju att det inte ska behöva tas i stången alls, tygeln hänger men när det behövs räcker det ofta med att man lyfter tygeln något.

* Varför är man tvungen att rida på stång om man vill tävla på en handsfattning?
Regelboken föreskriver det. Det finns fantastiska ryttare där ute som t.ex. under Freestyle Reining visar sin häst helt utan huvudlag. Dock blir då formen något högre och hästen lite flackare vilket inte är optimalt.

Ett vanligt tränsbett kan vara nog så skarpt så man ska inte stirra sig blind på att det finns hävstångseffekt på stångbetten. Även sidepull är mycket skarpt om hästen inte lärt sig gå med det samt att ryttaren vet vad den har att jobba med.

När det gäller enhandsfattning så är tränsbettet inte gjort för att fundera med en hand eftersom en funktion tränsbettet har är det ledande tygeltag, och det går inte att göra på en hand. På en ung häst är ledande tygeltag ett måste skulle jag vilja påstå, för att bl.a. få hästen att förstå hur den ska göra när den ska svänga.

Därför att stångbettet är anpassat för detta ridsätt, man bör inte rida med enhandsfattning på tränsbett (bettet vrider sig). Enhandsfattning = stång, tvåhandsfattning = tränsbett :).

Tränsbett, bettet vrider sig? Que?

Funktionen på de två delade "stång" betten som är mycket vanliga inom western är ju den samma som på ett vanligt tränsbett (/snaffle) bara att det finns skänklar som gör att western folk kallar det för stång, även om det inom många andra områden inom ridningen inte skulle uppfattas som en stång, så är ju föreskrifterna här inom western att enhandsfattning gäller på tävling även på dessa bett!!!

hmm... alltså jag är med på det mesta ni säger, men jag är ändå lite emot den skarpa betslingen!

Jag tycker att man först ska kunna manövrera sin häst med enbart sits och skänkel hjälper... alltså minst kunna rida sin häst på en handsfattning på vanligt tränsbett, innan man slänger in skarpare och skarpare bett!

Men får lite känslan av att det ofta görs tvärt om... först stång, sen lära sig rida på en hand!??!

Får lite känslan av att ni kanske inte riktigt var med på vad jag menade?!? Men alltså hästen ska ju kunna gå på what ever i huvudlag och betsling innan man börjar rida på stång, anser jag... I alla fall jag är av den uppfattning att du ska ju inte behöva byta upp dig och upp dig till skarpare och skarpare bett för att kunna manövrera din häst på 1 hand... Men tror det i en del fall förekommer?!?!

Eller? Vad har ni för uppfattning?

Jag har inte samma erfarenhet som du. Det har inte varit tal om stångbett förrän hästen är utbildad korrekt med vanligt bett först.

Att ett delat stångbett är stabilare än ett vanligt bett beror bl.a. på skänklarna och curben. Ett tygeltag ger inte samma signal i munnen då det går via skänklarna på en stång och direkt i ringen på vanligt bett. Sen rids hästen på lösa tyglar (väldigt lätt kontakt) och endast när den tappar formen påminner man lite genom att lyfta handen lite om den av någon anledning inte svarar på skänkeln. Alltså, det är inget kavande i tyglarna hela tiden.

Jag ser det inte som skarpt då man inte använder det i det syftet. Då är en okänslig hand med vanligt bett långt mer skarpt...Sen finns det alltid människor som gör fel och använder utrustning fel men de är på intet sätt normgivande i sammanhanget och är inget som enbart sker i western.

Får man rida på billy allen stång på tävling? måste inte skänklarna vara fasta???

Tja... kolla hur många bett det finns i engelskvärlden. Och hur många du får tävla på i dressyr?
Tränsbett eller kandarstång efter en viss nivå.

Samma i western bara det att det gäller alla grenar.

Engelsk hoppning är bettsling valfri konstigt nog. Har sett mycket konstiga bett....

Vad man använder hemma är ju också valfritt både för engelskryttare och westernryttare.
Idén är nog på tävling att på en viss nivå förväntas du vara så duktig att du kan rida din häst på stång och därmed en hand och neckreining.
Sångbettet är utformat för att ridas på en hand och använda små hjälper från sittsen, benen och hela din kropp istället för i tyglarna.

Tycker den lägre nivån på tävlingar innom wras är bra att man får välja om man vill rida på stång eller tränsbett även om hästen egentligen är "för gammal". Det gör ju också att man inte behöver åka till högre tävling och känna att man gör bort sig....

:)

Visst ska hästen först kunna gå perfekt på tränsbett eller whatever. Men att rida med en hand på tränsbett, det går jag inte med på. Tränsbettet och stång- eller egentligen skänkelbettet har helt olika funktion. Att rida på en hand handlar inte enbart om att använda neckreining. Som min tränare förklarade det så ska handen endast visa hästen i vilken form den ska gå, resten gör du med säte, vikt och skänklar. Och det blir svårt att visa hästen formen på en hand på tränsbett, där anser jag att det behövs två händer.

det är handen som gör bettet. Stången ger bara en samling. Ju mindre järn du har i munnen o ju softare du e i din förhållning ju snällare blir de eller rättare sagt . Bettet är bara en ev halv halt eller halt, med andra ord en samling. Själv kan jag inte rida på tvåhänder då jag e mer eller minder handikappad i dom, vi har fått lära oss på stång i ett huj.

Ju mindre järn du har i munnen o ju softare du e i din förhållning ju snällare blir de

Exakt... Men varför försvara dessa bett?

25288-85x85.jpg

bit254603-85x85.jpg

bit254634-85x85.jpg

Vill bara påstå att det är så onödigt mycket skrot som stoppas i tjäften på hästen som har relativt liten mun... vad vill man åstadkomma?

Och svarar ni så lätta hjälper som möjligt... så vill jag mena fortfarande att det är inte bettet man rider med... De lätta hjälperna ska redan sitta där utan höga portar och massa "skrot" tycker jag! Eller har jag så fel? Får bara känslan av att en del som svarar här, känner sig påhoppade och det är inte min mening... :angel:

Att liknande bett används på lägsta nivån inom tävling i western, tycker jag tyvärr är lite galet!

Jämnför tex. med dressyr... Du måste då verkligen upp på en högre nivå för att få tävla på kandar och där används ju även ett bridong bett tillsammans med "stången"...

Alltså jag tycker det är kul att rida på stång och det funkar super fint, men jag är lite kluven ändå att det tillåts på låg nivå... För jag menar bara att det väldigt lätt kan bli fel!!!:cool:

Det finns hur mycket saker som helst som kan bli fel när man inte kan!!! Dagens hästhållning är ett exempel, många har ingen aning om hur man sköter, rider, fodrar eller håller häst öht. Så självklart kan det bli fel med ett skarpt bett i fel händer.

betten som du visar i tråden känner jag inte till. Jag förmodar att folk som annvänder dessa verkligen vet vad o varför de annvänds o till vilket syffte. Man kan ju gissa istörsta allmänhet. Bettet är en förhållning en hjälp till samling. Min häst skulle nog få en supper snabb samling så hon gick i taket. Hästar som går på förhållandevis långa tyglar o mycket lågt, typ pleasur, där du tar en millimeter i tygeln så får du ett ganska stort utslag i munnen o hästen sammlar sig. Lika gäller långa skänklar på bettet, gör att hävstångs förmågan blir maximal på en minimal rörelse. Det är inte meningen att förmedla pekfingrar i tråden . Det är bättre med följupad kunskap. Ett redskap är bara farligt i den okunninges händer.

Det finns hur mycket saker som helst som kan bli fel när man inte kan!!! Dagens hästhållning är ett exempel, många har ingen aning om hur man sköter, rider, fodrar eller håller häst öht. Så självklart kan det bli fel med ett skarpt bett i fel händer.

Frågan var hur nån öht kan försvara betten ifråga, inte hur sveriges hästhållning ser ut:grin:

betten som du visar i tråden känner jag inte till. Jag förmodar att folk som annvänder dessa verkligen vet vad o varför de annvänds o till vilket syffte. Man kan ju gissa istörsta allmänhet. Bettet är en förhållning en hjälp till samling. Min häst skulle nog få en supper snabb samling så hon gick i taket. Hästar som går på förhållandevis långa tyglar o mycket lågt, typ pleasur, där du tar en millimeter i tygeln så får du ett ganska stort utslag i munnen o hästen sammlar sig. Lika gäller långa skänklar på bettet, gör att hävstångs förmågan blir maximal på en minimal rörelse. Det är inte meningen att förmedla pekfingrar i tråden . Det är bättre med följupad kunskap. Ett redskap är bara farligt i den okunninges händer.

Betten är vad jag förstått relativt vanliga bett och inte nog med det, dom används dessutom i de lägsta klasserna. I mina ögon finns det ingenting som kan försvara användning av liknande bett. Kan man inte få till samling med små hjälper utan dessa tortyrredskap i munnen på sin häst bör man allvarligt fundera på vad man håller på med!

Långa tyglar eller inte, det spelar ingen roll, en häst ska inte behöva ridas med så mkt skrot i munnen. Det finns en liknande bett inom travet, ett sk checkbett. Dock behövs DISPENS för att inom sverige få använda nåt liknande..
31024.jpg

En sk. gomtryckare som används för att höja huvudet på hästen..

Fördjupad kunskap, ja tack, den som gjort och allra helst de som använder dessa bett kan omöjligt ha speciellt mkt fördjupad kunskap, en hästmun är rätt liten och full som den är, att då stoppa in ett bett med en port på 9 jävla cm är inte försvarbart!

Kolla in på Anders Erikssons hemsida och ännu hellre, köp hans film Betsling.
Finns många inom western som skulle behöva se den både en och tre ggr!

Jag har gått kurs för TL och AE.

Porten ligger på tungan, den hindras att resa sig med hjälp av curben så den inte ska gå in i gommen. Bettets tjocklek får inte överstiga 20 mm diameter ej vara mindre än 8 mm. En häst som rids korrekt med stångbett blir inte skadad av den.

Utdrag ur Regelboken (WRAS 2008)
  • Vid överdrivet hård behandling av hästen riskeras diskning (WRAS 218). Ryttare kan nekas tillträde till banan av domaren p.g.a. olämplig klädsel/utrustning(WRAS 219).
  • Tävlande, hästägare eller deras representant som uppför sig osportsligt eller behandlar en häst på ett inhumant sätt kan avstängas från fortsatt tävlande under den tid Disciplinnämnden fastställer (WRAS 261).
  • Ingen person inom tävlingsområdet, inklusive, men ej begränsat till lador, stall, parkeringar och tävlingsarenor får behandla en häst på ett inhumant sätt, vilket inkluderar men inte begränsas till att: Placera ett föremål i hästens mun för att orsaka obehag eller smärta (WRAS 264 A).
  • Medvetet behandla hästen på ett inhumant sätt som resulterar i blödningar (WRAS 264 G)

Det här är en del ur själva grundtanken med westernridningen.

Word:bow::bow::bow:

Jag tycker att det finns väldigt mycket skitbett som används. Sorgligt nog. Och folk försvarar sig hela tiden med "det är handen som avgör". NEJ. Inte bara handen. Vad får någon att stoppa in sådant tortyrredskap i munnen på sin häst?

Lär er rida bättre. Lägg pengarna på träning istället.

Frågan var hur nån öht kan försvara betten ifråga, inte hur sveriges hästhållning ser ut:grin:

Bry dig inte om honom. Han brukar vara spydig tyvärr. Jag väntar fortfarande på svar från honom i en annan tråd om bett:D

Jag har gått kurs för TL och AE.

Porten ligger på tungan, den hindras att resa sig med hjälp av curben så den inte ska gå in i gommen. Bettets tjocklek får inte överstiga 20 mm diameter ej vara mindre än 8 mm. En häst som rids korrekt med stångbett blir inte skadad av den.

Utdrag ur Regelboken (WRAS 2008)
  • Vid överdrivet hård behandling av hästen riskeras diskning (WRAS 218). Ryttare kan nekas tillträde till banan av domaren p.g.a. olämplig klädsel/utrustning(WRAS 219).
  • Tävlande, hästägare eller deras representant som uppför sig osportsligt eller behandlar en häst på ett inhumant sätt kan avstängas från fortsatt tävlande under den tid Disciplinnämnden fastställer (WRAS 261).
  • Ingen person inom tävlingsområdet, inklusive, men ej begränsat till lador, stall, parkeringar och tävlingsarenor får behandla en häst på ett inhumant sätt, vilket inkluderar men inte begränsas till att: Placera ett föremål i hästens mun för att orsaka obehag eller smärta (WRAS 264 A).
  • Medvetet behandla hästen på ett inhumant sätt som resulterar i blödningar (WRAS 264 G)

Det här är en del ur själva grundtanken med westernridningen.

Fortfarande..VAD är det som får en människa att stoppa in ett bett med en port på 9cm då? Du säger att den ligger längs med tungan, ja men så bra, då kan man lika gärna rida utan då:idea: Eller:grin:

Regler finns det ju inom alla sporter, men hur många följs egentligen.. senaste tävlingen jag var på satt det en tjej och galopperade sin häst på framridningsbanan, i munnen satt ett bett liknande dom där uppe (ja jag såg när hon tog av det) vid ett misslyckats byte rycker ryttaren tag i hästen, vilket resulterar i huvudet rakt upp och en häst springandes bakåt.
Inte var det nån domare där och såg det inte, det hände väl sådär 4-5ggr under tiden jag stod och såg på. SKRÄMMANDE!

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 332
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att...
2
Svar
35
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka