Ni som tävlar, hur lättlastade är era hästar?

Sv: Ni som tävlar, hur lättlastade är era hästar?

visst är de skönt med en häst som går raka spåret in i finkan utan att fundera.

Min ponny går rakt på men när vi rullar så försöker hon lägga sej o blir helt panikslagen.
Nu tävlas inte hon eftersom ja e för gammal men tycker de är värre när de är så .
än när dom strular med o gå in o sen står helt stilla.

har en kompis vars häst alltid gått in i finkan o så en morgon när vi skulle iväg så tvärvägrade den . :confused:
Efter ett tag kom vi iaf iväg o även hem sen blev de lastträning.

Nu går han in i min finka utan problem men inte i deras. så förmodligen förknippar han deras finka med något läskigt.. :S

Min häst är lättlastad. Ibland kan hon få för sig att bli rädd för transporten sådär 15 meter bort, tvärstanna och backa litegrann. Men det är mest för att hon har sådana tävlingsnerver. Hennes ögon blir dubbelt så stora när hon förstår att det är tävling på G :D
När hon väl kommit fram till tranporten går hon rätt på.

I början var hon inte lika lättlastad, då kunde det ta några minuter, men hon har alltid litat på mig och gått in efter en kortare stund.
EN gång har det även hänt att hon stegrat sig och haft sig lite, men det var för att de lastade en häst innan som kastade sig ut några gånger, (precis utanför mitt stall, så hon hörde/såg det) vilket gjorde henne väldigt nervös. Men det tog bara några minuter att få in henne då också-

Fjordingen är lite envis. Går hon med någon som går in, så går hon på direkt. När hon hade bebisen gick hon på direkt (Medan bebisen va kvar ute :p ) Men ibland när hon är ensam så kan hon va lite tjurskallig. Men det brukar inte ta många minduter att få in henne heller.
Första gången jag skulle lasta henne vände hon och stack tillbaka in i stallet, så efter det har jag alltid haft kedja :angel:

Bebisen (åring) går också in jättebra. Har fått putta in henne lite, men hon har trots allt inte åkt så mycket.

Jag tycker inet man ska åka på tävling innan man lärt sig att lasta sin häst.
MEN däremot finns det ju hästar som har sina "dåliga dagar", och helt enkelt vägrar gå in just DEN gången man ser på. Så det är nog värt att tänka på innan man klagar.
Sen att de brukar använda sig av konstiga metoder behöver jag nog inte gå in på. :cool:

Senast ändrad:

Medryttarhästen går rätt in, däremot kan han ibland backa ut innan jag hunnit runt till baksidan av transporten om han inte har något att tugga på där inne, men då gör man om det och då är det inga problem.

Jag hade aldrig kunnat ha en svårlastad häst och tävla med för jag som ändå är så hypernervös på tävlingsplatsen (och gärna vill vara där ett riktigt bra tag innan man ska rida fram) skulle inte klara av att stå i flera minuter (timmar :eek: ) och bara veta att tiden går och man kanske inte hinner rida fram ordentligt eller ens hinner med tävlingen.
Jag skulle bara stressat upp hästen haha.

Hästen ska vara lastbar så fort den är ledbar annars är den för mig inte tillräckligt ledbar. Funkar det inte så övar man, hemma och den träningen är planerad, målmedveten och ytterst konsekvent. Sedan ger man sig ut bland andra. Tyvärr verkar inte många dela min uppfattningen precis som du upptäckt :(

Min treåring var lastad till o från sommarbetena som ettåring o tvååring när vi fick hem honom efter tvåårsbetet. Var två som lastade tills han var lugn med det (dvs en ledde in honom o sedan stängde den andra när man stod kvar inne i tranpsorten) o lärde honom sedan att gå in själv. Aldrig ngra problem och jag betvivlar att han kommer börja "testa" vilket andra oftast skyller sina lastningsproblem på...

Visserligen varken tävlar eller tränar jag just nu, men hästen har ju varit ute en hel del och tävlat och då har hon alltid tittat några sekunder och sedan promenerat lugnt in. Jag ser det som något av en självklarhet att man får ombord hästen efter avslutad tävlingsdag.

Min stora lilla bebis på 6 år, som jag debuterade 130 cm nationellt med på Grs horse Festival, är ur lättlastad som helst! :rofl:
Det ända man behöver göra är att lägga grimskaftet på halsen och leda han till transporten så bokstavligen hoppar han in! :love:

Mina pållar är extremt lättlastade. Grimskaftet över halsen och så skickar man bara upp dom på rampen, stänger bakom dom och så är det klart! Lika lätt är det att få av dom, spänner loss grimskaften där fram, sedan öppnar man där bak och dom kommer ut själva. Lugnt och fint, inget trassel. Men sen har jag ju övat också, sen 1 års ålder.

Tycker att det är onödigt att ge sig ut på tävlingar utan att kunna lasta hästen på ett vettigt sätt, det är inte schyst mot hästen som blir orolig och upprörd. Alla hästar kan kanske inte lära sig att gå in och ut själv men hela proceduren måste kunna ske vid normalt vett och sans och inom normal tidsrymd.

*kl*

Jag skulle inte kunna åka nånstans om jag inte hade en lättlastad häst. Jag åker för det mesta själv och måste ju då klara allt själv oxå. Mina två tidigare hästar var det bara att lägga grimskaftet på halsen och visa dem lemmen så gick de in. Min nuvarande är bara van med lastbil innan hon kom till mej så hon vill stå och kolla några sekunder innan hon går in. Har ett spö med mej för att peta till henne på sidan med men hon går alltid in. Sen har jag svårt att få hjälp med att lasta henne då hon med stor säkerhet sparkar om hon känner sej pressad.

Min häst är en clownm ena dagen kan jag lasta honom ensam och han promenerar in, och ibland får man lyfta in honom med linor. Och det har inget med rädsla att göra, utan är bara ponnyn i honom...
Han är totalt lugn hela tiden, absolut inte det minsta upprörd..

Min häst är helt okomplicerad att lasta. Oftast får han, som flera tidigare också skriver om, "lasta sig själv". Har aldrig varit några problem med hans lastning.

Inte heller de andra hästar jag är ute och åker med har några problem vid lastning. Har hänt någon gång att man fått göra ett andra försök att gå på, men inte mer än så. Skulle inte åka iväg med svårlastad häst, vill ju vara säker på att kunna komma hem igen... :p

Min medryttarpålle är väldigt lättlastad, går rakt in (förutom de dagar då han är på pisshumör vilket hänt en gång under hela min tid med honom än så länge ;)). Men jag har tävlat hästar/varit med på tävlingar med hästar som varit svårlastade. Tycker inte man behöver avstå lastning för det, bara det inte utgör någon fara för omgivningen. Att hästen sliter sig/reser sig osv.

Sunbeam traskar på som om det vore rätt fram, ibland är det nästan som om hon vill gå på utan att hon behöver, hihih

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Bass3
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur