Ni som tar eget hö

M

Mimcha

Eftersom jag och sambon precis har köpt en jordbruksfastighet med 10 ha åker (idag utarrenderad) så dyker det upp många frågor om det här med hö...

Ni som tar eget hö, hur mycket hö får ni in per hektar? Jag är medveten om att det varierar mycket men säg på ett ungefär eller säg det minsta - mesta ni fått in och hur mycket yta ni tar på!

Har ni räknat vad det kostar för er att ta in höet?

Sv: Ni som tar eget hö

Det är jättesvårt att säga hur mycket hö man får. Det varierar från år till år. Sen beror det ju på om man gödslar, plöjer upp ibland och sår in med tex havre.
Vi har ca 7 hektar som vi tar hö och hösilage på. I år fick vi jättedåligt pga att det var så torrt i början på sommaren. Normalt brukar vi få ca 800 höbalar 7kg st och ca 35 storbalar. Nu blev det bara hälften.
Eftersom vi även har fångkänslig ponny brukar vi inte gödsla så mycket för att det inte ska bli så mycket energi i höet.
I år har vi fått lägga på konstgödsel för att kunna ta en andra skörd till hösilage.
Räknar man på allt vad det kostar med traktor, maskiner, plast till hösilage, disel mm så hade det nog varit billigare att köpa hö.
Nu kör vi hö ihop med min kompis som också har hästar så vi har ju rätt kul ihop och hela familjen hjälper till. Har med oss fikakorg och fikar på åkrarna. Det är en del av semestern som jag inte vill vara utan.
Andra år har vi sålt hö till andra hästägare i trakten och fått in en del pengar på det. Då har det täckt en del av kostnaden för plast och konstgödsel.

Är det hö du menar eller hösilage? Tänk på att det kan vara svårt att få in ett riktigt bra hö i dagsläget på grund av regn. De flesta väljer att plasta. Det är lättare att hantera om du inte har alla maskiner. Du visste kanske redan detta..:)
Vi har väl ca 6ha hemma som vi rullar. Förra året blev det ca 55 balar (ca 250kg/bal) Vissa av balarna var rätt blöta. Vet inte riktigt hur stor TS det var. I år blir det betydligt mindre. Har än så länge fått in hälften så mycket på de fält vi hitills rullat. Vissa fält var ingen idé att rulla ens. Gödningen kostar en hel del samt plasten. Vi säljer lite balar och det lönar sig knappt.

Som de andra sagt: de beror på vad man använder för gödsel på åkrarna, och om man gödar eller ej. Hur man plöjer och sår in. Vilken sort man sår in...

Vi fick en ganska bra skörd i år. Vi gödade med konstgödsel och fick in 35baler på ca 2,2HA och de väger ca 400kg/st. Det är VÄLDIGT torra, nästan som hö...:bump:

Vi har inga egna maskiner så som gödningsslunga, huggare, storbalspress och plastare. Vi använder maskinstation till detta.
Vi har egen traktor som vi änvänder att sprätter och strängar med så det torkar bättre. Vill inte ha det så torrt.

Det är för mycket jobb med småbaler så vi ska sälja vår småbalspress... Enklare med storbaler.:banana:

Jo, jag vet att det kan vara svårt att få in fint småbalshö, men som det ser ut i dagsläget har vi ingen traktor att hantera storbalar med.

Och eftersom vi inte har någon traktor kan vi heller inte ta in höet själv... Så det jag funderar över är om vad som är bäst i nuläget: Arrendera ut åkern eller leja någon som tar höet åt oss. Och om man väljer att arrendera ut, vad kan höet tänkas vara värt för den som arrenderar? Hur mycket betalt kan man ta för arrendet?

Och på lite längre sikt: Ska vi satsa på att ta eget hö i framtiden?

Ännu ett annat alternativ är att köpa hö, och beta vallen genom att ta emot beteshästar, då kan vi få in några kronor på gårdsstödet samt beteshästarna och köpa hö för det utan så mycket jobb!

Eftersom jag och sambon precis har köpt en jordbruksfastighet med 10 ha åker (idag utarrenderad) så dyker det upp många frågor om det här med hö...

Ni som tar eget hö, hur mycket hö får ni in per hektar? Jag är medveten om att det varierar mycket men säg på ett ungefär eller säg det minsta - mesta ni fått in och hur mycket yta ni tar på!

Har ni räknat vad det kostar för er att ta in höet?

Det är omöjligt att svara på. I år är det ett riktigt skitår i mina trakter med. Förra året fick vi 42 rundbalar på en ha. I år fick vi 12 på samma gärde. Vi gör år knappt ca 60 liter disel när vi grejar med höt.

Men nog måste det bli billigare att ta in eget hö än att köpa?
Vi funderar på att arrendera en åker nära oss ca 4 hektar.
Då köper vi in en traktor och redskap, min sambo jobbar med maskinrep. I dag köper vi hö för 1.70 kg och om man slår ut kostnaden för eget hö, så måste det väl bli billigare???

Men nog måste det bli billigare att ta in eget hö än att köpa?

Inte alls säkert! Hö är faktiskt ganska dyrt att producera och 1,70:-/kg låter som självkostnadspris.
Ska du ändå köpa traktor så är det nog billigare, enklare och framför allt inte lika riskabelt att köpa en med lastare och balklämma, slåtteraggregat, strängare och hyra in maskinstationen för att plasta ensilage. Att köra hötork börjar bli ganska dyrt och framför allt är det stor ekonomisk risk med mögelskador på hö. Ska man i dagens läge ha hö så är löshö det som kräver minst arbetskraft. Det finns en grundregel: folk säger att de självklart ska hjälpa till i höskörden men den brukar ju (oftast) sammanfalla med vackert väder då de som lovat inte kan nås eftersom de ligger på badstranden!

vi har all vår areal till bete, billigare att köpa hö. även dåliga år som detta! kostar ju att stödfodra oxå...

Tänk på att konstgödsel är dyrt att köpa in. Npk gödseln ligger här på 7,55 kr + moms per kg. Till 1 hektar går det åt ca 150-200kg.
Nöjer man sig med N gödseln ligger den på 4,66 kr + moms per kg.
Vi gödslar inte alla åkrar varje år, men lägger ca 5000kr om året i inköp av gödsel.
sen tillkommer ju all övrig kostnad till att ta in höet. Plasten till ansilagen kostar ca 800kr per rulle. Det brukar gå åt ca 3-4 rullar varje år.
Eftersom vi har bekanta som har de maskiner som vi själva inte har får vi låna av dem till en symbolisk summa.
Sen är det ju ofta så att något går sönder och måste lagas varje år.
Så jag tror att det blir billigare att köpa hö om man inte har många hästar.

Vi tar in ensilage och anlitar maskinstation till skörden. Rena kostnader för maskinstation och gödning hamnar väl på ca 1 kr/kg.

Då har jag inte tagit kostnader för egen traktor eller egen gödningsspridare. Vidare så tillkommer kostnader den gången vallen skall läggas om.

Sen vågar jag knappt ens tänka på vad kostnaden skulle bli om jag började räkna på ränta på markkostnaden.

skulle jag som gammal komänniska o höodlare skörda o sälja småbalar skulle jag med dagens priser inte sälja under 2,00-2,30 kr kg det är för dåligt .arenderar ut jorden och kommmer att köpa på åkern direkt på sommaren .med stigande spannmålspriser och el o diselpriser torde över 2,50 kr vara relevant om några år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 020
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.