ni som sysslar med utställning av era hundar!!!(&lydnad!!!)

Snobben

Trådstartare
Vill ni ge ett tips?:)
En hund som går som en bulldozer med huvudet i marken & helst kastar sig fram mot andra hundar, hur hade ni gjort för att träna bort detta för visning?
Är det bara godis som är tillräckligt gott som kan hjälpa?

Hm, kanske inte finns något bra tips, har ju testat det mesta när det gäller att gå fint, men fråga kan man ju alltid...

Testat allt från att vända håll (när vi är ute & går) , ta tillbaka honom till sidan och säga "fot" upprepade ggr, ta i pälsen/skinnet (framförallt när han kastar sig fram mot andra hundar)

Springer man med andra hundar så kastar han sig fram efter dom eller studsar runt om man springer själv.

Grimma/halti går ju lite bättre, men är mest tillfällig lösning.

Sv: ni som sysslar med utställning av era hundar!!!(&lydnad!!!)

Jag parerar hej vilt med kopplet, lockar med favoritgodiset (Dentastix, fast den får han inte förrän vi är färdiga i ringen), och hoppas att det ger sig med åldern. ;)

Träna kontakt! Gärna med klicker. Beröm när hunden söker kontakt, men utan att vara tjatig och hela tiden påkalla uppmärksamhet (detta är en sådan grej som jag tycker är svårt att ge konkreta tips om över internet).

Annars kan du försöka hitta nån godis/leksak som hunden gillar sjukt mycket, så kan den fästa uppmärksamheten på den (kortvarig lösning dock).

SÄger som nån annan,träna mkt kontakt/kontakt övningar.

Vi går kurs för en tjej just nu och hon betonar just vikten vid att bygga om kontakten ordentligt fr början.

=) har sj lite det problemet,men tjejen är bara 9 månader, då får man faktistk vara lite busig...

Jag parerar hej vilt med kopplet, lockar med favoritgodiset (Dentastix, fast den får han inte förrän vi är färdiga i ringen), och hoppas att det ger sig med åldern. ;)

Haha, ja det lät ju prima!
;):D

Träna kontakt! Gärna med klicker. Beröm när hunden söker kontakt, men utan att vara tjatig och hela tiden påkalla uppmärksamhet (detta är en sådan grej som jag tycker är svårt att ge konkreta tips om över internet).

Annars kan du försöka hitta nån godis/leksak som hunden gillar sjukt mycket, så kan den fästa uppmärksamheten på den (kortvarig lösning dock).

Har haft så jäkla svårt när det gäller kontakten med min hund!:crazy:
Han har alltid varit inne i sin värld & det är sällan jag lyckas, även om jag ibland kan få full uppmärksamhet om jag just då har något han vill ha som en leksak eller något väldigt gott, men oftast så riktar han all uppmärksamhet på allt annat....

(däremot när vi tränar agility-DÅ lyssnar han på mig!!!):):angel::crazy::D

1.Ha alltid ett bra fungerande godis gärna något som luktar gott som tex frystorkad lever så hunden ser någonting intressant hos dig.

2.Kontakt är viktigt men inte för mycket eftersom hunden gärna blir lös i bennen när dom ska springa och titta på dig hela tiden.

3.Ett bra fungerande koppel som fungerar bra på din hund jag har en tun tun halvstyps kedja i ett vanligt uts koppel då får jag bra kontakt med min hund utan att behöva slita räcker med små rörelser,tycker inte om heltstyps kopplena.

4.Träna gärna in komando.som stå och lite glädje när du ska springa tänk på att ha bra avstånd och va inte rätt för att be om plats..Och förklara varför..oftast förstår *vetiga hundfolk *

Lycka till

Haha, ja det lät ju prima!
;):D
Vi har fått några HP, så det går ju åt rätt håll... ;) Han är jätteduktig på kontakt när vi är ensamma, men på utställning glömmer han allt.

Jag fasar för första utställningen 17 maj, har en hund som är likadan, ska fram till alla och leka.
Kontakten funkar kanon när inget stör. Det börjar ge sig, vi tränar massor av hundmöten och nu behöver hon "bara" skälla två gånger och har lättare att komma ur det, och kan vistas bland andra hundar när hon lugnat sig.
Men på utställning är det ju miljoner hundar, får se hur det går.
Kan se framför mig när hunden framför ska springa och vovvsan ska ju självklart med.
Har redan bestämt att uppfödaren ska visa henne.

Sen tränar jag utställning, springer med utställningskopplet och ställer upp henne framför en låtsasdomare.
Så hon ska veta vad som gäller just med just det kopplet, då får man inte nosa i backen och helst springa brevid och titta på sin mor. Det är mycket lock och pock och mycket beröm.
Det går framåt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 464
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10