Ni som slutat rida

Q

Qyenn97

var har ni gjort av alla tusen grejer?:crazy: Går det verkligen att sälja rubbet?

Sv: Ni som slutat rida

jag har inte slutat rida. men jag sålde min ena häst nyligen. han var runt 155 cm hög. inga av sakerna passade min gamla ponny, och grejorna kommer inte passa min nästa häst som kommer vara 165-170. Så jag sålde rubbet xD Och det gick riktigt snabbt :O Några gamla schabrak jag slängde bara.

Jag har visserligen aldrig slutat rida men har ägt hästar i perioder och alltid varit i den sitsen att jag inte har vetat när jag ska köpa en ny och vad för häst det då blir (menar då framför allt storlek...täcken, sadlar o sånt) så därför har jag alltid sålt av allt för att sen köpa nytt när det väl blir dags för ny häst.
Dessutom tycker jag att det är kul att köpa nya grejor när man köper ny häst. Kommer ju t.ex. nya färger och modeller på täcken varje år och då är det roligast med ett helt nytt istället för ett 3 år gammalt täcke.

Och ja det går...har sålt av 2 omgångar med hjälp av en sån där hästaffär som säljer begagnade hästgrejor. De har tagit emot rubbet och sen även sålt allt. Även tvättblekta och slitna schabrak. Superskönt att slippa fota och skicka själv! De har även tvättat skitiga saker och lagat om något har varit trasigt

Jag skulle nog behålla allt om jag slutade rida, ifall jag vill börja nån gång igen. Märkesgrejor = behåll. Billiga saker kan man ju kasta.
Ska du sluta?

fast jag vill inte ha allt hängande:p Och ifall jag flyttar har jag ju ingenstans att ha allt. Japp, ska sluta.

För han är för stor för mig plus att jag tappat intresset lite. Men det kanske bara är vintern som får allt att bli så jobbigt.

Han är inte såld än nej, och får se vad som händer. Förmodligen lämnar jag tillbaka honom till han jag köpte honom av. Men kommer sakna honom, för om man bortser från hans olater och så är han såå gudasnäll:love:

Fast jag har en klubbtävling nästa helg, och skulle han sköta sig då så kanske jag behåller honom, eller köper mig en ny ifall det inte funkar. Förra klubbtävlingen blev folk rädda för honom:cool: Han backar, och backar på allt i sin väg om man säger så. Har kämpat med dessa backningar sen jag fick honom, men får inte ur honom det! En gång kom jag inte ens ut ur paddocken när jag ridit färdigt, så mamma fick köra från jobbet och jaga ut honom med långpiskan:smirk:

OJ, lät inte så kul :p
Men testa sälj honom och köp en annan häst, en snällare :p

Haha, men jag vet inte om jag orkar börja om på en ny häst:p För jag kanske vill flytta och så sen efter skolanoch då är den ju lite i vägen;)

Nä iofs, så har jag med tänkt, om jag vill plugga är hästen ''i vägen'' men jag vill nog inte plugga :p
Men din häst har väl fin hoppstam? Jag letar efter en häst till haha :angel:

Haha:p Han är efter Cor D'Alme Z som i sin tur är efter Cor de la Bryere. Sen får du avgöra haha.

Ja precis, ska man plugga på högskolan krävs det ju att man har mycket fritid så man kan plugga:mad:

Är i samma sits, fast foderhästen avlivades i tisdags. Ägaren orkar inte ta tag i allt, sadlarna är ju inte svårt att sälja egentligen om man har tur.
Sen så kommer jag nog lägga ut auktioner på tradera, så tänkte iallafall jag. Sen så får jag ju hoppas på att allt blir sålt.

Nu blir det här väldigt OT (förlåt!), men jag vill bara säga att det inte alls behöver vara något problem med häst när man börjar plugga. Jag tog med mig hästen från gävle till sthlm när jag började plugga juridik förra hösten. Funkar jättebra, och nu har jag köpt mig en till. :)

Tar en paus nu . men har haft minst 1 häst på samvetet sen jag var 2 så, det behövdes ^^

Men har du dina föräldrar till hjälp? Känns som att det kan bli svårt att hinna annars. Iofs mockar min pappa och gör allt jag vill så jag kanske är lite lat :o
Sen beror det väl på hur intensiv skolan är.

För han är för stor för mig plus att jag tappat intresset lite. Men det kanske bara är vintern som får allt att bli så jobbigt.

Va tråkigt att höra :(

Jag sålde en hel del saker när jag bytte stall (fick inte plats med allt :o) och jag blev av med det mesta.
Sätt ut annonser med många bilder och sätt upp lappar i ridhuset till exempel.

Jag hade mängder och åter mängder av prylar efter att vi fick ta bort Popeye, hela garaget var fullt.
Har man bara shyssta saker av bra märken så går det mesta att sälja, det mesta la jag ut på tradera men en del såldes via buke faktiskt. Det var väl lite lindor och nått gammalt regntäcke som vi slängde.

Jag sålde min häst för några år sedan. Sadeln skickade jag med, vad jag kan minnas. Min pappa sålde sin gamla bil i samma veva, och tjejen som köpte den hade precis köpt häst... Två flugor i en smäll, alltså. Blev av med rätt mycket grejer då. Det som var rent "skräp" (typ gamla trasiga grimmor o dyl.) kastade jag. Resten packades undan i lådor, som jag för några veckor sedan tänkte rensa ut. Men jag klarade inte av att varken sälja eller slänga - vem kunde ana att det kunde finnas så mycket minnen i några gamla täcken? Haha! Så de fick åka ner i lådorna i farmors källare igen.

Fortsatte rida ett tag efter att pållen såldes, men det var liksom inte lika kul då. Och sedan jag flyttade hit till Gbg har jag knappt suttit på en häst, det är svårt när man inte har någon fot inne och inte känner några hästmänniskor. Men ridkläderna (inkl. tävlingskläder) har jag kvar ändå. Har lyckligtvis inte ökat alltför mycket i omfång de senaste åren, så de passar fortfarande. :) Har nu blivit sugen på att börja rida igen, så jag är glad att jag slipper köpa allt nytt.

Mitt tips är (om man nu inte har någon ny häst i sikte):
- sälj sådant som man kan få pengar för (sadlar, träns, finare täcken osv)
- släng "skiten" (alla tusen vardagsgrejer som bara finns där)
- spara en del, saker som man verkligen förknippar speciellt med den hästen. En kartong får man nästan alltid plats med någonstans - och det är fantastiskt hur minnen är kopplat till grejer.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgörs Folksam SM i hoppning inomhus för senior, young rider och junior hos Runsten Equestrian.
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sju och åttaåriga Awelia och Aliwa rider gärna utan träns, något de gjort sedan de var små. Med hjälp av vikten och rösten rider...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
Gnägg Går i tankarna att sälja ena ponnyn men han hade fång I februari. 1 grad säkning fram, är idag igång fullt ut igen och rids utan...
2
Svar
30
· Visningar
1 975
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar