Självklart är det individuellt, känns inte som att det behöver diskuteras.Jag tror att det är individuellt. Jag blev gravid som 40 åring och har visserligen så här åtta månader senare inte fått tillbaka min ashangayogacore (förmodligen mycket pga total avsaknad av ashangayoga) men tränar regelbundet och kan både springa och hoppa studsmatta.
Graviditeten var lätt för mig trots att jag födde som 41-åring och mina enda krämpor var halsbränna och förstoppning. Mycket kan säkert ha berott på att jag var i god kondition innan och under graviditeten samt naturligtvis att jag har bra gener. Jag slutade till exempel cykla en mil till jobbet vid 7,5 månader endast eftersom det kom så mycket nysnö att det inte kändes säkert.
God eller dålig form kan man vara i både som yngre och äldre.
Anekdotisk bevisning på individnivå är alltid ointressant på gruppnivå, men grattis till bra gener.
Hur graviditet och förlossning påverkar den kvinnliga kroppen på lång sikt är ofta ett förbisett område. Framfall, inkontinens, foglossning m.m pratas det relativt lite om. Mycket större fokus är det på fertilitet (som är klart avtagande efter 40 år) och orken att ta hand om ett barn, som jag tycker är det minst intressanta.
Barn är små och krävande under förhållandevis kort tid och de flesta 40-åringar har den orken utan problem. Ett skolbarn är ett stort barn och det har man då innan man själv är 50 år, även om man skjuter över 40 med några år.
Till och med risker för barnet diskuteras mer än risker för kvinnan, trots att den förhöjda risken för t.ex kromosavvikelser fortfarande är väldigt låg.