Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

+pulkaskurk
Varför man åker och tittar på en häst som inte är värd de säljarna begär tycker jag är underligt...

Själv skulle jag aldrig få för mig att pruta på en häst. Är jag inte intresserad av det begärda priset eller hästens kvaliteer fortsätter jag leta.

En häst kan mkt väl vara värd 50 000kr men jag kommer ändå bjuda ca 45000kr.
Jag prutar för att jag kan ;)

Men det blir väl så när man har föräldrar som är egna företagare med specialitet som inköpare.

Varför betala mer när man kan betala mindre?

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, de är de små utgifterna ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

+pulkaskurk
Varför man åker och tittar på en häst som inte är värd de säljarna begär tycker jag är underligt...

Själv skulle jag aldrig få för mig att pruta på en häst. Är jag inte intresserad av det begärda priset eller hästens kvaliteer fortsätter jag leta.

Men det kan du ju inte veta för än du tittat på hästen... :idea:
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

+pulkaskurk
Varför man åker och tittar på en häst som inte är värd de säljarna begär tycker jag är underligt...

Själv skulle jag aldrig få för mig att pruta på en häst. Är jag inte intresserad av det begärda priset eller hästens kvaliteer fortsätter jag leta.

Hur vet man innan man sett hästen om den är värd det som begärs?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

En häst kan mkt väl vara värd 50 000kr men jag kommer ändå bjuda ca 45000kr.
Jag prutar för att jag kan ;)

Men det blir väl så när man har föräldrar som är egna företagare med specialitet som inköpare.

Varför betala mer när man kan betala mindre?

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, de är de små utgifterna ;)

Så du prutar 5000:- "bara för att du kan" även om du vill ha hästen?

Trist för dig då om säljaren av din drömhäst blir irriterad på sånt och vägrar sälja dig hästen sedan.


Själv har jag aldrig prutat på en häst i mitt liv. Om jag anser att hästen är värd det säljaren begär så är köpet klart. Men så har jag iof mestadels köpt av säljare som har hållt hög kvalitét på sina hästar och vet vad dom är värda och att dom får dom sålda förr eller senare och ser igenom sådana knep. :grin:

I vissa fall ha säljaren själv prutat efterhand men de hästarna har jag aldrig köpt ändå i slutänden.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag är också egenföretagare och ansvarig för alla inköp som görs. Inte tusan prutar jag på allt för det. Det mesta köps ju i butiker där det inte finns någon prutmån. Och i de fall det finns, är det ju långt ifrån alla lägen det är lämpligt att stå och schakra om priset.

Är varan värd det som begärs skulle jag inte ens drömma om att börja prisförhandla. Och jo, jag är en av de som mycket väl kan avvisa folk från gårdsplanen om de står och fulprutar. Och jo, jag har faktiskt slängt eller skänkt bort grejor, hellre än att lämna billigare till extremprutare.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag är också egenföretagare och ansvarig för alla inköp som görs. Inte tusan prutar jag på allt för det. Det mesta köps ju i butiker där det inte finns någon prutmån. Och i de fall det finns, är det ju långt ifrån alla lägen det är lämpligt att stå och schakra om priset.

Är varan värd det som begärs skulle jag inte ens drömma om att börja prisförhandla. Och jo, jag är en av de som mycket väl kan avvisa folk från gårdsplanen om de står och fulprutar. Och jo, jag har faktiskt slängt eller skänkt bort grejor, hellre än att lämna billigare till extremprutare.

Jag fulprutar inte och jag står inte och jiddrar och priser hit och dit.
Jag gör det betydligt snyggare än så ;)

Dessutom finns det alltid prutmån, även i kassan på ica.

Men det är en konst att göra det snyggt och det är långt från alla som kan göra det både snyggt och skysst.

Jag genomför aldrig en affär som inte både säljare och köpare är nöjda med, utan när affären är genomförd ska vi vilja göra affärer med varann igen.

Annars har man ju snart bränt sina broar överallt ;)
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Så du prutar 5000:- "bara för att du kan" även om du vill ha hästen?

Trist för dig då om säljaren av din drömhäst blir irriterad på sånt och vägrar sälja dig hästen sedan.


Själv har jag aldrig prutat på en häst i mitt liv. Om jag anser att hästen är värd det säljaren begär så är köpet klart. Men så har jag iof mestadels köpt av säljare som har hållt hög kvalitét på sina hästar och vet vad dom är värda och att dom får dom sålda förr eller senare och ser igenom sådana knep. :grin:

I vissa fall ha säljaren själv prutat efterhand men de hästarna har jag aldrig köpt ändå i slutänden.

Japp det gör jag men det spelar ju en himla stor roll hur man prutar.
Jag fulprutar inte, kommer inte med skambud och är inte oförskämd.

Ja det skulle väl vara trist men hittils har det inte inträffat :)
Hittils har säljarna tyckt att jag är en himla bra köpare så de mer än gärna går mig till mötes.

Jag köper ingenting av dålig kvalitet vare sig det är en häst eller något annat.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Hur vet man innan man sett hästen om den är värd det som begärs?

Även inom hästar finnns det ju ett marknadsvärde. Har själv blivit erbjuden en "äldre" korsningsponny (man vet rasen, men ej stammen), "avelshingst", ej riden eller körd för 25.000:-.

Avkommorna (unghingstar korsade med shettisar) ville personen ha 10000:- styck för :crazy: Dvs ingen stamtavla och varken ridna eller körda.

Skulle jag mot all förmodan vara intresserad så hade jag prutat redan innan jag åkt och tittat på dem. Helt enkelt för jag anser att det är fantasipriser, så jag hade inte velat slösa bensinpengar ifall ägaren var fast beslutsam om att få ut dessa, enligt mig, överpriser.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker att det är oförskämt att pruta. OM man dessutom slår sig för bröstet och tycker att man gör det "snyggt". Men man gör det enbart för att man kan, inte för att det finns någon annan anledning.

Tack men nejtack till såna köpare.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Vad är problemet egentligen? Så länge det inte finns någon officiell prislista över vad olika varor är värda så är alla priser potentiellt förhandlingsbara. Vill man inte förhandla utan har satt ett lägsta pris så är det bara att upplysa om detta. Respekterar folk inte ett nej på prutförsök (eller förhandling som det kallas när det gäller avtal) så förstår jag om man blir sur, men i övrigt så känns det mest som folk är väl kitsliga som reagerar så starkt på att man vill diskutera priset.

Även med korrekt prissatta hästar så skulle en person lätt kunna värdera hästen till 50.000, en annan 55.000 och en tredje 60.000, självklart ska man om man så önskar kunna ta upp prisfrågan. För mig är det snarare så att folk som inte kan klara ett sansat prutförsök de bör man undvika att göra affärer med. Är säljaren så lättretad att man avblåser hela affären för att någon vill diskutera priset så kan det vara för min del. Till god ton att inte slå sig för bröstet över huvudtaget under ett hästköp, det är först efteråt som man kan börja tala om att det var en bra affär (eller inte var det).
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker att det är oförskämt att pruta. OM man dessutom slår sig för bröstet och tycker att man gör det "snyggt". Men man gör det enbart för att man kan, inte för att det finns någon annan anledning.

Tack men nejtack till såna köpare.

Håller med. Om jag inte får en vettig anledning mer än att det ska prutas för prutandets skull blir det ingen försäljning här iallfall.

Den anledningen hamnar i kategorin korkade -går bort. :grin: Eller så höjer jag priset med samma summa som prutet så hamnar vi på mitt pris ändå sen. :angel:

Man märker ju rätt fort om det finns en vettig anledning bakom prutet/budet eller inte. Det handlar inte om att vara omöjlig eller slå sig för bröstet. Alla eventuella seriösa bud får man ju anta är resultatet av en seriös diskussion.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ni som tycker det är fult, oförskämt etc att pruta. Jag antar att ni inte gör det på semesterresan till typ Turkiet eller Egypten heller då. När ni går på marknad och så. Där reseledarna till och med talar om för en att man bör pruta. Men det skulle ni väl aldrig göra va?

Så typiskt svenskt att tycka att det är oförskämt att pruta :grin: som svensk ska man absolut inte sticka ut eller svaja ur ledet för mycket :cool:
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag kan bara hålla med, vad är problemet med att folk försöker pruta? Är det så svårt och säga nej och gå vidare?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ni som tycker det är fult, oförskämt etc att pruta. Jag antar att ni inte gör det på semesterresan till typ Turkiet eller Egypten heller då. När ni går på marknad och så. Där reseledarna till och med talar om för en att man bör pruta. Men det skulle ni väl aldrig göra va?

Så typiskt svenskt att tycka att det är oförskämt att pruta :grin: som svensk ska man absolut inte sticka ut eller svaja ur ledet för mycket :cool:

Ja om du då tar och läser mina inlägg igen så ser du att jag inte har några problem med att folk lägger bud. Men att skambuda eller fulpruta med skitanledningar går BORT! Jag skiter i om du tycker det är korkat och "svenskt" faktiskt. Jag kan dock inte se att det är något svenskt med det, på de hästar jag köpt tex i Tyskland fanns det inte en chans att pruta, antingen betalade man vad dom begärde eller så köpte man en annan häst. Så har det varit med alla jag har köpt/förmedlat hästar av i Europa.

Och nej jag åker inte till Turkiet eller Egypten eller någon annanstans för den delen heller. Jag har aldrig "prutat" på en häst i mitt liv. Jag betalar det jag tycker den är värd och annars skiter jag i det. Däremot kan jag tala om för en säljare vad min maxgräns är och diskutera utifrån det om det skulle vara så att jag kommer med en förfrågan och det visar sig att deras häst ligger något högre i pris.

Men pruta tex 5000:- bara för prutandes skull, aldrig.
Då får det kosta mig 5000:- extra då, det är en piss i missisippi i de prisklasserna så det bjuder jag på. Är hästen och säljaren värd det så är dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

När jag letade häst så var det flera gånger som säljarna prutade men jag ville inte ha deras hästar.. Man har en egen värdering av vilken häst som är den rätta och priset! Ofta vill säljarna oxå välja vart hästen hamnar och kan då sänka priset för att få " den rätte" att köpa deras häst. Det är inte fult i mina ögon det är en överenskommelse mellan människor för att båda ska bli nöjda!
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Diskutera priset är en sak. Att pruta för att man kan och för att man "vill göra en bra affär" är i allafall för mig helt ointressant. För då anser köparen att varan egentligen är värd det pris som säljaren satt, men köparen vill helt enkelt bara kolla och se om det kan bli billigare.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det är inte svårt att säga nej och gå vidare och tycka att prutaren är oförskämd om den prutar bara-för-att, varför får man inte tycka det ?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker att köparen har rätt att fråga. Skulle det vara ett pris långt under mitt skulle jag nog dock bli irreterad..

När jag själv ska köpa häst så fungerar jag på vad jag ska använda hästen till; avel, tävling, ridskola osv. En avelshäst tänker jag mycket på stammen, hästens egna meriter (om den är lite äldre), och sen magkänsla. :) En tävlinghäst ska se väldigt lovande ut eller ha meriter sen innan (tävlar islandshäst så mycket rörelser!) rena gångarter osv. Ridskolehästar ska också ha relativt bra gångarter, stabila och trevliga. Går alltid efter min magkänsla! Sen ska hästarna heller inte ha varit skadade eller ha några andra fysiska fel. Kan dock tänka mig ett avelssto som fått en "yttre" skada, gjord av ex en spark av annan häst,.. dock ej förslitnings skador!

exteriör tänker jag alltid på! vilken typ av häst det än är. Ridhästar ska hålla och avelshästar ska troligtvis få fram nya ridhästar. Lynne tänker jag också alltid på! Ska det vara en avelshäst ska den föra lynnet vidare (förhoppningsvis), en ridskolehäst måste också ha bra lynne, samt en tävlingshäst.. Jag tycker inte att det är roligt att tävla om hästen är stressad/seg/orolig osv.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

En häst kan mkt väl vara värd 50 000kr men jag kommer ändå bjuda ca 45000kr.
Jag prutar för att jag kan ;)

Men det blir väl så när man har föräldrar som är egna företagare med specialitet som inköpare.

Varför betala mer när man kan betala mindre?

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, de är de små utgifterna ;)

Skulle jag ha en sådan spekulant skulle jag be dem vända hemåt omgående.

Jag har iof bara köpt häst från storstall, av proffsyttare med andra ord och jag skulle aldrig få för mig att pruta. Jag har en förbestämd budget innan jag letar häst och håller mig inom denna. För mig spelade det ingen roll om unghästen jag var intresserad kostade 200´000 eller 150´000, utan jag ville hitta en individ som passar mina krav absolut bäst. Klickade det inte och kändes rätt tackade jag för mig och fortsatte leta. Känns det helt rätt så ser jag ingen anledning till att pruta, för det är de löpande kostnaderna som är den stora kostnaderna. Det kostar trots allt lika mycket att äga hästar, oavsett prisklass.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Men det kan du ju inte veta för än du tittat på hästen... :idea:

+ Zoya Nä, men mycket ser man på videos. Om hästen inte uppfyller förväntningarna och inte är värd sitt pris, varför är man då fortfarande intresserad av hästen? Det är som jag skrev tidigare de löpande kostnaderna som är den största belastningen och hästar är lika dyra att äga oavsett prisklass.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vi har haft spekulanter ute och tittat på vår unghäst. Spek. har ej lämnat besked om de vill köpa än. Det är två kompisar med, som...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: mag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp