Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

Tycker väldigt många vill ha bra stammade hästar. Men många vill inte betala för det:crazy:

Många resonerar (verkar det som i alla fall) att man får räkna med att gå back/förlust. Vilken verksamhet som man vill driva seriöst överlever om man går back hela tiden?!! :grin:

Prisdumpning är en annan sak som jag inte gillar. Men många kanske måste prisdumpa för att få in någon slant. Verkar som att en del är beroende och är piskade att sälja även om det så är till underpris.

Själv (kallblodsavel) har det börjat bli så pass fina pengar att köra om så jag tycker statusen gott nu kunde höjas lite. Var på kallblodsauktion i helgen och hoppas att man kunde ge det en chans på några år att rota sig så kanske det kan bli en fin försäljningsform precis som på varmbloden.

Jag blir arg på folk som ringer och skambjuder :mad: oförskämt enligt mig. Konstiga förslag på allehanda saker man kan byta har man ju annars hört säljare fått förslag på så man baxnar :eek:

Man får ofta vad man betalar för, så är det bara! Visst ingen regel utan undantag att man kan fynda. Men väldigt ofta kostar fina hästar.


Gilla på ditt inlägg! :bow:
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker det är fult att pruta. Visst man kan diskutera priset, kanske kan säljaren tänka sig gå ner lite. Men att lägga ett skambud anser jag vara oförskämt. Säljer inte hästar men har sålt bilar, sadlar osv och jag svarar helt enkelt inte folk som mailar in skambud.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

*KL* Jag tycker också att det är väldigt fult att pruta, Varför man sitt intresse för en häst man egentligen inte har råd med/ligger i överpris är för mig en fråga...
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Varför är det fult att pruta och varför förutsätter ni att man inte har råd med mer än det man bjuder?

När jag var i hästköpartagen så prutade jag - inte för att jag inte hade råd med det utsatta priset utan av anledningarna att jag dels inte tyckte hästen var värd det begärda priset och/eller så ville jag göra en bra affär.

Sätter man prutmån så blir ju alla nöjda - köparen som får pruta och känner att den gjort en bra affär och säljaren som ändock får det som hen ville ha för hästen. Sedan kan ju säljaren alltid hoppas att någon som tycker det är "fult att pruta" kommer och får då både det denne vill ha + prutmånen i pris ;)
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

*KL* Jag tycker också att det är väldigt fult att pruta, Varför man sitt intresse för en häst man egentligen inte har råd med/ligger i överpris är för mig en fråga...

Varför betala mer än man behöver? Om en häst är utsatt för 50000kr men det går att pruta ned den till 45000kr varför då betala 50?
De pengarna lägger jag hellre på lite extra/bättre utrustning istället tex även om jag har råd att betala 50000:-
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Förstår att du som företagare lever på det du gör och så vidare.
Men du kan väl inte mena att du tycker att det är ovanligt med prutande när man kommer till hästaffärer?
Så har man ju gjort i alla tider.
Som någon sa tidigare så lägger jag hellre till en liten prutmån när jag lägger upp en annons.

Som jag har skrivit innan tittar jag inte ens på en häst som jag inte tycker ligger i rätt prisklass. Så om säljaren annonserar med prutmån ja då kommer jag inte ens att ta kontakt om inte prissättningen är helt fel.
Om en häst inte motsvarar förväntan så låter jag hellre bli att köpa än att pruta ner priset.
När jag tänker efter tror jag aldrig att jag har ens funderat på att pruta på någon häst jag köpt. Jag kan ställa krav typ att den ska gå igenom besiktning eller liknade om jag ska ge det pris som begärs. En gång satte jag som krav att hästen skulle ha pass d v s inte några större krav. Men pruta nej, det behöver inte jag när jag tycker att hästen verkar ha rätt pris innan jag ser den. För har den en för hög prislapp och inte motsvarar beskrivningen så köper jag en annan häst. Är ju inte direkt brist på hästar och vet man vad man vill ha och vad som bör vara ett "rätt" pris så finns det fler som uppfyller kraven. Man hittar dom kanske inte samma dag men det tar inte så lång tid.
Fynd kan man göra om man vet vad man vill ha och de hästar jag köpt till låga priser har jag ändå gett det pris som säljaren begärt. Oftast för att säljarne själv hört av sig till mig och inte tvärt om.

När jag säljer så är det inte till några överpris utan precis vad som behövs för att få det att gå runt med kostnader som jag haft och för att det ska bli plus i bokföringen. Om jag börjar sätt överpriser för folk ska kunna pruta, så känner jag istället att jag riskerar att lura de som inte prutar. Därför sätter jag det pris jag behöver ha och då vill jag ha det också om hästen ska säljas. Vill inte att någon köpare ska känna sig lurad för att få betala för mycket.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

KL
Tycker att det beror hur man gör det. Om man är trevlig och artig eller dryg.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag skulle utgå från annonsen och se om stam, utbildningsnivå och utvecklingmöjligheter var vettigt med tanke på prislappen och sen skulle jag kontakta säljaren för en visning om dessa variabler passade med det jag sökte.
Visade det sig sen att hästen inte motsvarar beskrivningen men kan tänkas göra det i framtiden med en del arbete då skulle jag påtala det och använda det som motivation till att få ett lägre pris.
Jag var och kollade på en häst för några år sedan och den skulle gå en lätt b på godkänd poäng. Jag möts av en sadlad och tränsad häst som går på Pelham. Jag ber dom byta bett och det muttras en massa om att hästen går så mycket bättre på pelham. Jag säger att jag vill prova hästen på den utrustning man skall ha om man skall rida en lätt b. Jag sitter sen på en häst som saknar bjudning, känns ojämn i steget och som hänger i bettet på ena sidan. Jag rider några varv och tackar för mig och säger att hästen inte motsvarar beskrivningen samt inte kändes fräsch. Såg en annons en månad senare då priset var satt till häften och hästen beskrevs som projekt som behövde återhämta sig från en kotledsinflamation.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja i detta fall tog jag det personligt.

De hade haft hästen i 6 månader, de hade satt press på den för att se om den matchade deras krav, den hade gjort precis allt rätt. Gått klockrent genom alla starter. Ändå så gav de mig ett skambud, lägre än hästens avelsvärde i princip. Vi pratar om ett bud på mindre än hälften av vad jag ville ha. De påstod sig inte ha mer pengar, vilket jag inte tror en sekund på. Då hade de inte ens behövt lägga ett bud, de hade kunnat ha hästen på foder, men familjen i fråga drabbades av någon sorts hybris och plötsligt så ville de att jag skulle betala dem för att de skulle hålla hästen i tävlingskondition, jag tror ärligt att de trodde att de tog en häst från noll, men all utbildning den hade då hade den fått innan, ungen som red den var en okej hinderryttare, men kunde inte utbilda. Då tog jag den därifrån



Jag kommer nog aldrig att acceptera prutning bara för att göra köparen glad, jag har ärligt talat svårt att tro att någon köpare kommer att ha ett argument som jag verkligen kan tro på och förlika mig med. Jag tror ärligt att jag vet bättre vad mina hästar är värda än vad en köpare som träffat den en eller två gånger vet. Vill de inte ha hästen till det pris jag vill så säljer jag inte, det är hur enkelt som helst
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Tycker väldigt många vill ha bra stammade hästar. Men många vill inte betala för det:crazy:

Många resonerar (verkar det som i alla fall) att man får räkna med att gå back/förlust. Vilken verksamhet som man vill driva seriöst överlever om man går back hela tiden?!! :grin:

Prisdumpning är en annan sak som jag inte gillar. Men många kanske måste prisdumpa för att få in någon slant. Verkar som att en del är beroende och är piskade att sälja även om det så är till underpris.

Själv (kallblodsavel) har det börjat bli så pass fina pengar att köra om så jag tycker statusen gott nu kunde höjas lite. Var på kallblodsauktion i helgen och hoppas att man kunde ge det en chans på några år att rota sig så kanske det kan bli en fin försäljningsform precis som på varmbloden.

Jag blir arg på folk som ringer och skambjuder :mad: oförskämt enligt mig. Konstiga förslag på allehanda saker man kan byta har man ju annars hört säljare fått förslag på så man baxnar :eek:

Man får ofta vad man betalar för, så är det bara! Visst ingen regel utan undantag att man kan fynda. Men väldigt ofta kostar fina hästar.

Gillar också ditt inlägg!
Tyvärr är hästuppfödning en tuffbranch idag.
Man vill ha jättefina hästar men man vill inte betala för det.
Sedan är det ju alltid en smaksak just vad fina hästar innebär.
Smaken är ju som baken.

Tyvärr kan ju inte den enskilde säljaren eller köparen klandras för att det betals dåligt för hästarna utan det är ju faktiskt en följd av många enskilda affärer.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Som jag har skrivit innan tittar jag inte ens på en häst som jag inte tycker ligger i rätt prisklass. Så om säljaren annonserar med prutmån ja då kommer jag inte ens att ta kontakt om inte prissättningen är helt fel.
Om en häst inte motsvarar förväntan så låter jag hellre bli att köpa än att pruta ner priset.
När jag tänker efter tror jag aldrig att jag har ens funderat på att pruta på någon häst jag köpt. Jag kan ställa krav typ att den ska gå igenom besiktning eller liknade om jag ska ge det pris som begärs. En gång satte jag som krav att hästen skulle ha pass d v s inte några större krav. Men pruta nej, det behöver inte jag när jag tycker att hästen verkar ha rätt pris innan jag ser den. För har den en för hög prislapp och inte motsvarar beskrivningen så köper jag en annan häst. Är ju inte direkt brist på hästar och vet man vad man vill ha och vad som bör vara ett "rätt" pris så finns det fler som uppfyller kraven. Man hittar dom kanske inte samma dag men det tar inte så lång tid.
Fynd kan man göra om man vet vad man vill ha och de hästar jag köpt till låga priser har jag ändå gett det pris som säljaren begärt. Oftast för att säljarne själv hört av sig till mig och inte tvärt om.

När jag säljer så är det inte till några överpris utan precis vad som behövs för att få det att gå runt med kostnader som jag haft och för att det ska bli plus i bokföringen. Om jag börjar sätt överpriser för folk ska kunna pruta, så känner jag istället att jag riskerar att lura de som inte prutar. Därför sätter jag det pris jag behöver ha och då vill jag ha det också om hästen ska säljas. Vill inte att någon köpare ska känna sig lurad för att få betala för mycket.

Fast i annonsen så kan ju hästen låta som om den är värd det den annonseras ut för.
Det kanske inte för än du provat den som du upptäcker att den inte motsvarar vad som står i annonsen.
Men om jag ändå gillar djuret och kan tänka mig att lägga ner den tid som krävs för att komma dit jag vill så är det väl inte fel att föreslå en prisjustering?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag håller med, om inte annat för att det är slöseri med tid att inte vara beredd att diskutera priset utan att folk blir sura så länge man inte är otrevlig i övrigt. Det är bara att säga nej om man inte gillar förslaget. Jag förstår inte det stora problemet med "skambud" och konstiga förslag så länge folk accepterar ett nej. Frågar man inte så har säljaren ingen möjlighet att ta ställning. Inte för jag har någon direkt erfarenhet, men jag kan mycket väl tänka mig att om man givit ett bud som anses för lågt så kan säljaren återkomma vid senare tillfälle när den insett att priset inte fungerar.

Ett mycket bra sätt att pruta är annars att säga nej tack (och ev jag har inte råd), jag har många gånger fått nytt pris bara av det.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

För min del skulle det kännas pinsamt att säga att jag inte hade råd.
Då känns det ju som att jag tagit mig vatten över huvudet redan innan jag åkte och kikade.
Det skulle aldrig falla mig in att åka och titta på något som jag inte hade kunnat tänka mig att betala.

Men att säga nej tack med hänvisning till att man inte är överrens om priset kan ju faktiskt öppna dörrar.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Kontakter för att köpa häst kan man få på många vis, genom kontakter, annonser där pris inte är utsatt, att man tittar på flera hästar på ett ställe där någon/några ligger inom prisramen. Ja det är pinsamt att svara på en annons, inte tala om i god tid innan man åker och tittar på den att man inte har råd egentligen men även då kan det vara befogat. Tittar jag på en häst och jag inser att det blir högre kringkostnader än jag tänkt (tillridning, kastrering mm) så kan det vara befogat att säga, ja jag vill gärna ha hästen men jag har inte både råd med den och skicka den 2 månader på tillridning.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

I min värld är skambud aldrig OK. Och det är därför de kallas skambud. Det är helt enkelt ett skamligt lågt bud. Efter viss försiktig diskussion med säljaren kan jag tänka mig - om läget är rätt - att lägga ett väldigt lågt pris, men då ser jag det inte som ett skambud, utan något som föds ur en seriös diskussion.

Säg att jag tittar på en häst som annonseras för 75 000 kr. Jag har pengarna och på pappret ser hästen intressant ut med de meriter och förutsättningar jag söker, och utifrån det är hästen enligt mig korrekt prissatt.. Jag pratar med säljaren och åker dit. Tittar och provrider, och upptäcker att hästen inte motsvarar annonsen. Om jag trots allt är intresserad kan jag i så fall meddela säljaren att hästen inte riktigt motsvarade mina förväntningar, men jag kan fortfarande vara intresserad även om jag anser att priset är lite fel med den nya inputen.

Är säljaren då intresserad av en prisförhandling blir det en sådan. Och kanske möts vi på den vägen. Men rena däcksparkare som kommer ut, påtalar alla fel på hästen (från att den är brun till tunn svans) och sedan lägger ett bud på 1/3 av priset innan de åker iväg efter att ha varit oförskämda - de kan stanna hemma och försöka hitta en gratis f d travare.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag har inte sålt häst men väl sadel och fick den då värderad av sadelmakare. FFick en intressent som åkte ett par timmar för att titta på sadlen, pruta med minst 50% och sedan säga att jag var dum som trodde att jag kunde sälja för begärt pris etc...

Det gjorde mig både arg och ledsen. Helt ok om hon lägger det priset - men varför då ta en halvdag för att åka och kolla på den när hon visste modell, hade sett bilder etc och pris var tydligt skrivet i annonsen samt att dumförklara mig för att jag inte ville sälja i den situationen?

Jag skulle säkert reagera på samma sätt om det gällde en häst - jag tror det är attityden snarare än prutningen i sig som jag gillade sämst.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ska man buda så måste man ju ha en bra grund till det anser jag.
Skulle också bli vansinnig på någon som tyckte att svansen var för tunn.
Sedan anser jag ändå att frågan är fri men inte med en massa ursäkter.

Skulle sälja en bil en gång och fick ett lågt bud bara för att den inte hade motorvärmare. För det var man tvungen att ha i Norrland.. :grin:
Hade jag gjort sken av att ha motorvärmare på bilen och således lurat dit köparen då kan jag förstå att han prutat.
Nu kom han iaf med ett seriösare bud som jag accepterade.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Varför är det fult att pruta och varför förutsätter ni att man inte har råd med mer än det man bjuder?

När jag var i hästköpartagen så prutade jag - inte för att jag inte hade råd med det utsatta priset utan av anledningarna att jag dels inte tyckte hästen var värd det begärda priset och/eller så ville jag göra en bra affär.

Sätter man prutmån så blir ju alla nöjda - köparen som får pruta och känner att den gjort en bra affär och säljaren som ändock får det som hen ville ha för hästen. Sedan kan ju säljaren alltid hoppas att någon som tycker det är "fult att pruta" kommer och får då både det denne vill ha + prutmånen i pris ;)

+pulkaskurk
Varför man åker och tittar på en häst som inte är värd de säljarna begär tycker jag är underligt...

Själv skulle jag aldrig få för mig att pruta på en häst. Är jag inte intresserad av det begärda priset eller hästens kvaliteer fortsätter jag leta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vi har haft spekulanter ute och tittat på vår unghäst. Spek. har ej lämnat besked om de vill köpa än. Det är två kompisar med, som...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: mag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp