Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja om du då tar och läser mina inlägg igen så ser du att jag inte har några problem med att folk lägger bud. Men att skambuda eller fulpruta med skitanledningar går BORT!

...

Jag betalar det jag tycker den är värd och annars skiter jag i det. Däremot kan jag tala om för en säljare vad min maxgräns är och diskutera utifrån det om det skulle vara så att jag kommer med en förfrågan och det visar sig att deras häst ligger något högre i pris.
Alltså prutar du och ägaren kan mycket väl tycka att dina synpunkter är skitanledningar. Smak och tycke är olika så i säljarens ögon kan du mycket väl bete dig på det vis du själv förkastar.

Vad tror du prutandet är om inte att föreslå ett annat pris och diskutera det?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

För mig är det nog så att jag värderar hästen till vad jag tycker att den är värd om köparen inte vill betala det så får den heller inte köpa hästen om det inte finns extremt väl underbyggda argument. Jag tror ärligt att jag är bättre på att värdera mina egna hästar som jag haft länge som jag vet vad de går för, än en person som träffat hästen en eller kanske ett par gånger.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Vad du vill sälja din häst för är givetvis upp till dig och vad köparen är villig att betala är upp till den. Angående om vem som är mest skickad att avgöra vad hästen är värd spelar det mindre roll om inte de inblandade litar fullständigt på varandra annars så är det rimligt att parterna gör sin egen värdering av hästen och därefter ser man om man kan komma överens eller inte. Bara köparen kan avgöra vad hästen är värld för denne.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Alltså prutar du och ägaren kan mycket väl tycka att dina synpunkter är skitanledningar. Smak och tycke är olika så i säljarens ögon kan du mycket väl bete dig på det vis du själv förkastar.

Vad tror du prutandet är om inte att föreslå ett annat pris och diskutera det?

Eh nej. Om jag vid kontakt säger till en säljare att min budget är si och så och denne då föreslår en häst som ligger ute till högre pris så är det knappast att pruta! Jag har aldrig köpt häst av någon som bara har en häst ute på annons eller till salu, endast uppfödare och förmedlare.

Så nej, jag prutar inte för att jag talar om min budget.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

I mina ögon så prutar man om man beter sig som du beskriver ursprungligen dvs:

"Jag betalar det jag tycker den är värd och annars skiter jag i det. Däremot kan jag tala om för en säljare vad min maxgräns är och diskutera utifrån det om det skulle vara så att jag kommer med en förfrågan och det visar sig att deras häst ligger något högre i pris."

Pruta=förhandla om priset.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

När jag skulle sälja min ponny så fick jag en del skambud på han, Jag blev inte sur utan sa bara nej till buden.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Okej vi tar det en gång till, men från andra hållet.....

Om en köpare kontaktar mig och talar om att dom har en maxbudget på si och så mycket och jag har en häst till salu med lite högre utgångspris men jag tycker att dom är lämpliga köpare som kommer att förvalta min uppfödning bra så är det mycket möjligt att jag låter dom spekulera i, och om dom vill, köpa hästen för det pris dom har som max. Det är inte att pruta. Då vet jag från första början vilken prisreduktion det handlar om och har godkänt den innan de blir "godkända" som presumtiva köpare.

Om du anser att det är att pruta att man direkt talar om vilken budget man har (och oftast då utan att från början veta utgångspriset efter som jag inte skriver ut det då det just är fluktuerande, som jag skrivit innan) så har vi helt enkelt inte samma uppfattning.

Men om dom kontaktar mig, får veta pris och fortsätter spekulera -tex kommer och tittar osv, och sedan lägger ett bud under priset så är det att pruta


-vilket kan vara helt okej om dom har en vettig anledning som inte är att dom ska pruta för prutandets skull eller hänvisar till marknaden och mitt eventuella behov av att sälja hästen eller liknande som inte har med hästen att göra.

Har dom en vettig anledning så kan jag diskutera saken, OM jag vill sälja till dom. Inte annars. Men jag blir inte sur, jag tackar nej.
.
Det är inte så svårt att avgöra när någon prutar för prutandets skull heller, det hör man ju direkt. Antingen har dom ett vettigt resonemang (vilket inte för den delen behöver betyda att man går med på det föreslagna priset!) eller så har dom det inte och kommer med något tramsargument som "köparens marknad" eller så kör dom någon variant som "Jaha, du har sagt 75' och det betyder att jag kan få den för 70'"... Det har jag fått i örat några gånger och det håller inte helt enkelt. :grin: No sale.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

"Jag betalar det jag tycker den är värd och annars skiter jag i det.

Och med detta menar jag att om jag tycker att hästen är värd priset säljaren begär. Jag prutar inte på den om jag tycker den är för dyr, jag köper den helt enkelt inte.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Men du skrev:

"Jag betalar det jag tycker den är värd och annars skiter jag i det. Däremot kan jag tala om för en säljare vad min maxgräns är och diskutera utifrån det om det skulle vara så att jag kommer med en förfrågan och det visar sig att deras häst ligger något högre i pris."

Det är det jag kommenterat och som jag anser vara att pruta. Inte fulcitatet där du klippte bort det vässentliga. Om du inte står för vad du skrivit eller att det blev fel är det helt okej, allt fallet inte ut som man tänkt sig. Det jag citerar (och då inte valda delar av citatet) är ett sätt att pruta (diskutera priset) även om du kanske inte använder det.

Om du inte inte förandlar om priset såsom du skriver utan bara skiter i det och går och struntar i eventuella erbjudande säljaren kommer med i efterhand så är det givetvis inte prutning.

En av de mest effektiva prutningsmetoder som finns är annars att tacka nej.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja om du då tar och läser mina inlägg igen så ser du att jag inte har några problem med att folk lägger bud. Men att skambuda eller fulpruta med skitanledningar går BORT! Jag skiter i om du tycker det är korkat och "svenskt" faktiskt. Jag kan dock inte se att det är något svenskt med det, på de hästar jag köpt tex i Tyskland fanns det inte en chans att pruta, antingen betalade man vad dom begärde eller så köpte man en annan häst. Så har det varit med alla jag har köpt/förmedlat hästar av i Europa.

Och nej jag åker inte till Turkiet eller Egypten eller någon annanstans för den delen heller. Jag har aldrig "prutat" på en häst i mitt liv. Jag betalar det jag tycker den är värd och annars skiter jag i det. Däremot kan jag tala om för en säljare vad min maxgräns är och diskutera utifrån det om det skulle vara så att jag kommer med en förfrågan och det visar sig att deras häst ligger något högre i pris.

Men pruta tex 5000:- bara för prutandes skull, aldrig.
Då får det kosta mig 5000:- extra då, det är en piss i missisippi i de prisklasserna så det bjuder jag på. Är hästen och säljaren värd det så är dom.

Fast att diskutera priset med en säljare är ju också en variant av prutning.
Fast när man kallar det att resonera om priset i stället för prutning - då är det genast accepterat och mer lovligt..
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Håller med, det är ungefär som att anställa en lokalvårdare eller än bättre hygientekniker istället för en städare :)

Wrangler: Har man gott om pengar så kan man självklart tycka att 5.000 extra är en skitsumma. Alla är inte den situationen utan behöver vända och vrida på var krona. Din attityd här är direkt otrevligt, det är som man är mindre värd om man inte bara kan slänga ut 5.00 extra utan att blinka.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Eftersom jag har ett företag är det inte mer annorlunda för mig att sälja/köpa en häst än att handla på ICA. Finns det något fel på varan så OK säg till och det vara läge för ett annat pris eller kanske att "laga" felet. Därför känns prutande köpare som väldigt oseriösa för mig. Jag vill t ex inte sälja till någon som "bara" vill ha ner priset för att sedan efter en transport till en annan landsdel snabbt sälja hästen igen till ett högre pris.

Fast det är ju helt klart skillnad på företag beroende vad för typ av varor dom säljer. Tar du tex bilhandlare så är det ok att pruta enligt de allra flesta oavsett om det är "skrot-nissen på hörnet" eller om det är Volvo.handlaren som du ska in och köpa en ny XC90 av.
Att för mig jämställa ett hästköp med att köpa en liter mjölk är totalt orimligt, medan att jämställa det med att gå till Volvo-handlaren känns som en lämpligare jämförelse.

/Camilla
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fast att diskutera priset med en säljare är ju också en variant av prutning.
Fast när man kallar det att resonera om priset i stället för prutning - då är det genast accepterat och mer lovligt..

Men hur menar ni att jag har diskuterat priset när jag inte ens vet vilken häst det handlar om eller vad priset på hästen är jag kontaktar säljaren??? Det går liksom inte att diskutera något som inte ens har uttalas.

Jag talar om min budget och sedan talar säljaren om vad denne har att erbjuda. Och då kanske säljaren tar med en häst säljaren ursprungligen har ett annat pris på. Det vet jag inget om innan och det är helt upp till säljaren om denne vill göra det. Precis som jag har gjort när jag har sålt häst emellanåt.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Wrangler: Har man gott om pengar så kan man självklart tycka att 5.000 extra är en skitsumma. Alla är inte den situationen utan behöver vända och vrida på var krona. .

Haha ja det är då din tolkning, jag är verkligen inte rik och 5000:- är ofantligt mycket pengar för mig.

Men när jag har köpt hästar så har jag haft en viss budget och då skulle jag aldrig pruta på 5000:- (vilket då också var ett exempel) har aldrig gjort -kommer aldrig att göra. Det har NOLL, NADA och INGET med att vara rik eller inte tycka att det är mycket pengar!

Ett exempel, Jag köpte ett avelssto och en unghäst i Tyskland, i samband med en hästförsäljning och MYCKET sparande. Oavsett om dessa hade kostat 50 000:- eller 150 000:- ihop så slog det mig aldrig att pruta, trots att jag fick ta hela budgeten till minsta hårt sparade krona att köpa dom. För jag tyckte att dom var värda det! Jag prutar inte då, även om jag skulle kunnat försöka. Dom var värda priset (och mer därtill). Det hade, i MIN värld, varit rent oförskämt för mig att pruta på priset. Punkt.

Så väljer JAG att göra affärer. På MIN extrem begränsade budget. Så otrevlig kan du vara själv som förutsätter att det inte är mycket pengar för mig bara för att jag inte väljer att pruta!
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fast den är å andra sidan bara, just i det ögonblicket, värd exakt så mycket som en ur gruppen av köpare är villig att betala för den. Något annat ekonomiskt värde finns inte.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

kl Om ngn vill pruta så vill jag att man tar det via telefon/mail direkt. Jag vill inte behöva ha massa folk hemma / allt åka land o rike runt för att sen pruta. När man kollar annonser vet man ju direkt om man har råd med begärt pris eller ej.

Om jag har tele eller mailkontakt med ngn och det känns seriöst så ser jag helst att de redan då frågar om priset.

Inte att man tar kort ,filmar har folk hemma och sen prutar de.

Ser inget konstigt i bytesförfrågningar heller , har själv gjort byte och frågat om byten. Somliga har säkert tyckt att det är jättekonstigt att man frågar medan somliga tycker att det är jätteintressant. Däremot har jag frågat direkt, finns intresse så tittar man vidare på hästen och har en dialog. Inte säkert att hästen är intressant när man vet mer, sett filmer och/eller tittat.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker ju lite tvärtom. Om man verkligen inte KAN eller VILL betala utsatt pris oavsett hästens status är det bra om man tar upp det kvickt, så att båda parter slipper ödsla tid.

Annars är det först efter provridning, besök och träffar med hästen som man kan göra en vettig bedömning om priset är rätt eller inte. Och därför är det naturligt att det är då man "prutar" eller kommer överens om ett nytt pris som båda parter kan acceptera.

Innan dess är det mer som att man vill påstå att säljaren har fel - innan man vet ett skit om hästen.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja det är upp till dig om du inte vill pruta (fast du beskriver just prutning), det var inte dig jag kallade otrevlig utan attityden att 5000kr är en skitsumma, men du kanske ändrat dig på den punkten också?

Det är upp till dig vad du vill betala men jag är som de flesta andra och betalar helst så lite som möjligt, givetvis kan man välja att kasta ut alla som vill pruta med huvudet före, men det är inte bra för affärerna i längden.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Men hur menar ni att jag har diskuterat priset när jag inte ens vet vilken häst det handlar om eller vad priset på hästen är jag kontaktar säljaren??? Det går liksom inte att diskutera något som inte ens har uttalas.

Jag talar om min budget och sedan talar säljaren om vad denne har att erbjuda. Och då kanske säljaren tar med en häst säljaren ursprungligen har ett annat pris på. Det vet jag inget om innan och det är helt upp till säljaren om denne vill göra det. Precis som jag har gjort när jag har sålt häst emellanåt.

Det jag fetmarkerade i mitt förra inlägg angående ditt "prutande" tolkade jag helt annorlunda än dig.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Exakt så. Och om någon ur den gruppen prompt måste pruta bara för att den kan - så behåller jag hellre hästen. Och väntar på att någon ur den gruppen betalar vad jag vill ha.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vi har haft spekulanter ute och tittat på vår unghäst. Spek. har ej lämnat besked om de vill köpa än. Det är två kompisar med, som...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: mag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp