Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ha ha ! Ja.

jag tror att det är ju en variant den dagen som nästa häst ska säljas. Prutare undanbedes i annonsen. Eller priset är ej förhandlingsbart
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Och vad ska man pruta på om man inte sett produkten? Möjligen kan man höra sig för om det finns chans till prisjustering.
Men man pruta INTE på telefon enligt mig.
Hade jag behövt snabba pengar så skriver jag i annonsen att jag accepterar bud..

Jag syftar på de som säger att de inte har begärda summan. Det vet man väl innan man åker och provrider en häst/tittar på en häst?

Det har väl hänt många att man kollar annonser och har en viss summa och ser en häst som kostar lite mer, i det läget gör det mig inget om de frågar om priset ev är förhandlingsbart. Sen kan de ljuga men har man bra samtal innan så tycker jag man hör vad folk går för..

Jag skriver i annonsen om jag anser att priset går att diskutera eller ej..

Jag blir inte sur över folk som prutar men ser gärna att de gör det tidigt.

Nu har jag sålt en del unga hästar och de går inte att provrida, sen har jag inte sålt till överpriser heller. Men om ngn skulle säga att ngn av mina unghästar inte är "värd" mer ja då kan de åka hem utan häst.

Tycker det är bra med köpesannonser!
Funderar själv på att köpa ngn mer trevlig unghäst då jag inte har ngt sto dräktigt i år men det blir nog isf via köpesannons.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det där med att ha den begärda summan är relativt. Om man letar efter en häst och hittar den absoluta drömhästen så kan de flesta lyckas skaka fram lite till är det "bara" den rätta så kanske budgeten en annan. Jag skulle lätt kunna titta på hästar i klassen upp till ca 70.000 om jag har budgeterat 60.000 och egentligen bara har råd med den summan. Skulle jag förälska mig i en något dyrare häst och det inte är prutbart (eller diskuterbart för de som dissar prutning) så hade jag ordnat det på något vis. Det är förmodligen en hel del som påstår sig att inte ha råd för att få ner priset, ett effektivt sätt att pruta i vissa fall.

Däremot skulle jag inte titta på en häst som är helt utanför min budget.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag har fast budget när jag köper häst.

Det bästa är väl när folk med dyrare hästar hör av sig på köpesannonser. Han kostar ju 65000 vet att du söker billigare men kanske du kan få fram lite mer pengar?:D
Det har hänt mig när jag annonserade efter ponny.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det är en variant på samma tema, ofta är ett pris (budgeten) slagen i sten, det beror lite på vad man får, många kan tänja en aning på den. Det gäller förståss att prisskillnaden är måttlig och att avståndet är okej.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det är en variant på samma tema, ofta är ett pris (budgeten) slagen i sten, det beror lite på vad man får, många kan tänja en aning på den. Det gäller förståss att prisskillnaden är måttlig och att avståndet är okej.

Ngr tusen ok men när det är det dubbla på annonserat pris så börjar man undra..
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Vad är problemet egentligen? Så länge det inte finns någon officiell prislista över vad olika varor är värda så är alla priser potentiellt förhandlingsbara. Vill man inte förhandla utan har satt ett lägsta pris så är det bara att upplysa om detta. Respekterar folk inte ett nej på prutförsök (eller förhandling som det kallas när det gäller avtal) så förstår jag om man blir sur, men i övrigt så känns det mest som folk är väl kitsliga som reagerar så starkt på att man vill diskutera priset.

Även med korrekt prissatta hästar så skulle en person lätt kunna värdera hästen till 50.000, en annan 55.000 och en tredje 60.000, självklart ska man om man så önskar kunna ta upp prisfrågan. För mig är det snarare så att folk som inte kan klara ett sansat prutförsök de bör man undvika att göra affärer med. Är säljaren så lättretad att man avblåser hela affären för att någon vill diskutera priset så kan det vara för min del. Till god ton att inte slå sig för bröstet över huvudtaget under ett hästköp, det är först efteråt som man kan börja tala om att det var en bra affär (eller inte var det).
Svarar ffa på meningarna som är fetade här ovanför. Den officiella prislistan är väl priset som säljarna anser att hästarna är värda. Jag tycker att det hör till god ton att inte skryta i efterhand om sina affärer när man har lyckats skambuda. Snacka om att gnida in det lite extra i säljarens desperata face (för jag antar att man måste vara desperat för att sälja sin häst mycket billigare än vad man hade tänkt)... Jag har, precis som Masse, nekat prutande besserwissers att köpa häst av mig trots att de efteråt har ringt och sagt att de vill betala det pris som jag först begärde för hästen. Jag blev egentligen inte sur på själva prutningen utan för att de trodde att de skulle kunna lura mig att tro att min häst var sämre än vad den var. ;)
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Med officell prislista syftar jag på något i stil med ikeakatalogen eller prislappen i matvaruaffäre. En "lista" som normalt inte är förhandlingsbar om man är en vanlig kund. Priset försäljare sätter på sina hästar är mer jämförbart med huspriser eller begagnatmarknaden på bilar. Väldigt ofta säljs varan för ett annat pris än utannonserat. Med det perspektivet så känns det absurt om säljaren blir sur om man försöker pruta, men givetvis inte om säljaren säger nej till prutförsöket. Och inte heller är det konstigt om man nekar att sälja till någon man upplever som otrevlig.

Menar du att du automatiskt säger nej och avvisar folk som försöker förhandla om priset utan några tendenser till att vara otrevliga eller tjatiga?

Att gnida in något i ansiktet på någon vad det än månde vara är aldrig trevligt, men det är långt emellan det och vara glad över en bra affär och uttrycka det när man diskuterar hästpriser. Man ska väl inte behöva knipa käft om priset för att säljare ev kan få höra på omvägar att man är glad över sitt köp och priset?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Om en säljare från början är tydlig med att priset INTE är förhandlingsbart så tycker jag att det är rent bedrövligt att vissa inte verkar förstå vad det betyder, utan prompt måste pruta ändå.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fast det kan ju vara så att intressenten är seriöst intresserad men så framkommer ngt vud provridning eller vet besiktning som gör att intressenten faktiskt inte vill betala priset som angivits.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Naturligtvis kan det göra det, ffa veterinära saker. Det är inte DET jag menar.
Därmot den här attityden att köparen alltid HAR rätt att pruta oavsett orsak - bara för att få känna att den gjort en bra affär.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Om en säljare från början är tydlig med att priset INTE är förhandlingsbart så tycker jag att det är rent bedrövligt att vissa inte verkar förstå vad det betyder, utan prompt måste pruta ändå.

Den dag som alla säljare står fast vis att det inte är någon prutmån om de säger så så kommer folk att sluta pruta i det läget. Nu går det ofta att pruta även om folk sagt att priset är fast. Jag lyckades (inte med en häst dock), jag tackade nej med motiveringen att det var för dyrt och vips så var priset visst förhandlingsbart på säljarens initiativ.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Naturligtvis kan det göra det, ffa veterinära saker. Det är inte DET jag menar.
Därmot den här attityden att köparen alltid HAR rätt att pruta oavsett orsak - bara för att få känna att den gjort en bra affär.

Spelar anledningen verkligen så stor roll förutom det faktum att köparen sällan/aldrig motiverar sig med "bara därför att" så att säljaren kan knappast veta? Hästens värde förändras knappast av motivet till att pruta och inte heller säljarens lägsta pris. Som sagt det är ju ändå fritt fram att säga nej.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jaha, så vi ska snurra detta en vända till.

Jag tycker det tar upp onödig tid. Och ja motivet spelar roll. Du är övertygad om att i princip alla prutar för att det inte finns en officiell prislista och det ger dem rätten till detta. Jag anser att såna upptar min tid helt i onödan och antagligen så slösar de med sin egen också. Jo, hästens värde förändras naturligtvis av motivet - om den inte går igenom en vet besiktning så tycker jag att det är en jäkla skillnad mot en person utan kunskaper som anser att hästen inte är värd det satta priset.

I det första fallet så har jag inget problem att sälja till lägre pris. I det andra fallet kommer jag att tacka nej
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tycker att det hör till god ton att inte skryta i efterhand om sina affärer när man har lyckats skambuda. Snacka om att gnida in det lite extra i säljarens desperata face (för jag antar att man måste vara desperat för att sälja sin häst mycket billigare än vad man hade tänkt)...

Jag håller inte alls med dig. Jag har ibland sålt hästar för mycket mindre än jag har tänkt mig, men aldrig nånsin känt mig desperat i en hästaffär faktiskt. Det är omständigheterna som gör priset många gånger.

Skulle jag behöva känna mig desperat för att bli av med en häst skulle jag nog inte fortsätta i den här branschen tror jag...
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du är övertygad om att i princip alla prutar för att det inte finns en officiell prislista och det ger dem rätten till detta.
Var har du fått det ifrån? Att nästan alla prutar? Inte från mig i varje fall, visst det är vanligt att folk prutar, men nästan alla, nej det är en klar överdrift och inget jag skrivit. Folk prutar givetvis för att de vill på ner priset och att det till skillnad från på snabbköpet (där det finns fasta prislistor) ofta lönar sig. Dyrare unika varor såsom hästar är oftare föremål för prisförhandlingar än falukorven på Ica.

Jo, hästens värde förändras naturligtvis av motivet - om den inte går igenom en vet besiktning så tycker jag att det är en jäkla skillnad mot en person utan kunskaper som anser att hästen inte är värd det satta priset.
Det enda sättet en spekulant kan förändra värdet av en häst är att skada hästen eller hästens ryckte på något vis. Går hästen inte igenom veterinärbesiktningen så är det orsaken till att hästens värde blir lägre, inte motivet till eventuell prutning. Personer utan kunskaper brukar inte köpa hästar och åtminstone skulle jag tvekat att sälja en häst till någon som inte har några kunskaper alls om hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Det är nog en viss skillnad på häst och ponnyköpare. Många som köper ponny är okunniga föräldrar som ska ha en ponny till sitt barn.
Jag skulle också tveka att sälja till en sån

Du har inte uttryckligen skrivit att nästan alla prutar - det är min tolkning av tex.

Den dag som alla säljare står fast vis att det inte är någon prutmån om de säger så så kommer folk att sluta pruta i det läget. Nu går det ofta att pruta även om folk sagt att priset är fast.

OCH

Priset försäljare sätter på sina hästar är mer jämförbart med huspriser eller begagnatmarknaden på bilar. Väldigt ofta säljs varan för ett annat pris än utannonserat.

OM jag blir sur för att jag tycker att en köpare prutar utan anledning så visar jag det inte, varför ska jag slösa mer tid liksom ?, men jag säger tydligt tack men nejtack,
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Naturligtvis kan det göra det, ffa veterinära saker. Det är inte DET jag menar.
Därmot den här attityden att köparen alltid HAR rätt att pruta oavsett orsak - bara för att få känna att den gjort en bra affär.

Fast det kan ju vara en sån sak som att hästen ej kan stå uppbunden på stallgången (vilket i sin tur innebär att man alltid måste vara på plats om hovis dyker upp, det finns ju hovslagare som jobbar i sin ensamhet, framförallt på större anläggningar)
Eller hästen kanske nyps, eller är allmänt grinig att hålla på med. Eller den kanske är svårfångad i hagen.
Sånt är ju inte det första en säljare brukar tala om, inte för att dölja det, utan för att man som säljare kanske är van vid beteendet och tänker inte på det.



Det behöver ju inte vara själva ridningen, eller utseendet på hästen som gör att man vill förhandla på priset.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Du, ett hett tips, läs igen. Om någon inte skriver nästan alla, så menar de förmodligen inte nästan alla ( i såfall skulle man skrivit det). Att påstå att något sker ofta innebär knappast att det sker nästan alltid, jämför med "folk ser ofta på TV" eller "folk köper ofta böcker på bokrea".
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Håller med, det finns mycket som inte är veterinärt som kan leda till att hästen sjunker i värde inköparens ögon. Och en till kommentar på citatet. En spekulant har ungefär lika rätt att försöka pruta som säljaren har att säga nej tack. Det är bra konstigt om det skulle råda någon slags förbud till att försöka förhandla om priser.

Jag kan inte förstå varför prutning i sig är så himla farligt (om man räknar bort taffliga och överenergiska prutningsförsök - att pruta på 50.000 kr hästen man får till specialpris för 10.000 är direkt osmart, likså att fortsätta när man fått ett tydligt nej). Har folk månde svårt att säga nej eller?
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vi har haft spekulanter ute och tittat på vår unghäst. Spek. har ej lämnat besked om de vill köpa än. Det är två kompisar med, som...
Svar
13
· Visningar
1 614
Senast: mag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp