Ni som ska sälja hästar..

Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fast det handlar ju om olika saker och framföralt olika kostnader. En häst/bil/MC/hus kostar betydligt mer än matvaror, där både säljare och köpare kan göra en bra affär trots en redigering av priset. Dessutom är det ofta banklån osv involverat i såna affärer, vilket det knappast är på ICA.

När det gäller mat- och dagligvaror finns det ett enormt utbud och olika priser på exakt samma vara. Det står alla fritt att handla toapapper och ketchup på ICSA, men välja att handla grönsaker på Coop istället om det är billigare. Dessutom är det förbrukningsvaror, utan någon större betydelse för ekonomin (eller känslor) om det visar sig att det var fel på tomaten, att mjölken hade gått ut osv... jämfört med om det visar sig att huset var fuktskadat, hästen hade KS eller bilens växellåda rasar.

På marknader, festivaler osv däremot är det ju inte ovanligt att pruta...

Jag svarade på Masses undran om man även prutar på andra varor.
Jag är helt med i ditt resonemang.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Vad som är skambud är säker individuellt. Anser jag att min häst är värd 150.000 och du bjuder 60.000 (som är mer kring marknadsvärdet) så anser ju jag att det är ett skambud men du tycker det är ett schyst bud.

Det är himla synd att folk ska vara så snarstuckna och bli sura över vad bud de än får, det är ju bara att neka. Sedan kan man bli sur över att spekulanten beter sig illa eller mer är intresserad av provridning än köp men det är en annan sak.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag kan nog tycka att det är oförskämt att åka och titta på en häst när utsatt pris är långt ifrån sin egen budget.
Däremot tänker jag att så gott som alla har mer eller mindre prutmån på sina annonser om inget annat anges.

Sen kan man såklart hamna i en situation där man gillar hästen men att priset är fel. Då tycker jag att spekulanten ska tala om det i ett tidigt skede så får säljaren avgöra om denne är beredd att sälja till annat pris eller ej.
Inget att bli arg över.. alla värderar ju olika...
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ifrågasätter du varför en eventuell köpare vill pruta eller tackar du bara nej/ja utan att fundera mer på det?

Nu har vi ju ett lite annorlunda sätt att betee oss beroende på om vi handlar i affären eller på privatannonser.
Tror det är ganska vanligt att man prutar på bilar, hästar, motorcyklar och så vidare.
Men jag tror inte det är så vanligt att man prutar på ICA.

Det är okej att pruta på det mesta, bilar, cyklar, datorer mm. Det lönar sig faktiskt många gånger men man får välja rätt affärer, att börja pruta på matvaror och andra varor i den priskategorin funkar sällan annat än på torget dock.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag tänker som så att man kan ju värdera ett objekt olika.
Det jag tycker är värdefullt med min häst det kanske inte du tycker är något att betala för.

Lite nyfiken på varför man öht skulle ge ett skambud på en häst man eg inte vill ha?
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag kan nog tycka att det är oförskämt att åka och titta på en häst när utsatt pris är långt ifrån sin egen budget.
Däremot tänker jag att så gott som alla har mer eller mindre prutmån på sina annonser om inget annat anges.

Sen kan man såklart hamna i en situation där man gillar hästen men att priset är fel. Då tycker jag att spekulanten ska tala om det i ett tidigt skede så får säljaren avgöra om denne är beredd att sälja till annat pris eller ej.
Inget att bli arg över.. alla värderar ju olika...

Det håller jag verkligen med om!
Som jag sa tidigare så kan jag ju inte åka och titta på en häst för 150´ när jag har 70´ i budget själv.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Vet inte om jag förstog dig riktigt nu.
Du tolkade det som att det var något man inte ville ha?

Jag menade att säljaren värderar sin häst högt för att det är ett sto som är skimmel.
Mig kanske det inte spelar någon roll om det är en skimmel eller en vallck.
Eller om man ska betala för eventulla framtida meriter (normal hobbyhäst). Jag anser att den form som min häst är i för dagen och de resultat som den visat till dags dato det är det jag har att sälja.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fast att pruta till 1/5 del av priset känns väl magstarkt.

Precis. Alltså ett rent skambud ;)
Ungefär som när folk erbjuder sig at ta hand om hästen, gratis...

Vad gäller att köpa häst så har jag inget emot att betala för en bra stam, exteriör, gångarter, temperament och rätt förutsättningar för vad jag ska ha hästen till. Framtida meriter är ju ingenting som finns däremot - där håller jag med dig om att den häst som står i stallet är den man har till salu.. inte "med lite träning kan den gå blaha baha"
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Framtida meriter är ju ingenting som finns däremot - där håller jag med dig om att den häst som står i stallet är den man har till salu.. inte "med lite träning kan den gå blaha baha"

Detta håller jag då inte riktigt med om. Både när jag säljer och köper ett föl, en unghäst eller prospekt (eller dräktigt avelssto för den delen) så säljer/köper jag ju faktiskt möjligheten till framtida meriter. Så för mig personligen är det en jätteviktig sak att ta med i beräkningen.

Annars skulle en lovande, välstammad, korrekt och fantastisk på alla vis -fölunge/unghäst/prospekt (embryo tom i vissa fall!) inte vara mer värd än en som är uppenbart sämre på alla plan.

Sedan ska man såklart förvalta det man har köpt, hålla den frisk och den ska utvecklas i tänkt riktning osv men man kan ju minimera chansningen genom att köpa det prospektet med bäst/rätt förutsättningar och det kommer oftast att kosta mer än alternativet. :)
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Här är det ju skillnad på om man är hobbyryttare eller om man har det som sin proffesion.
Sen är det ju skillnad på om hästen är 1 år eller 8år.
Om man ska sälja en 8åring på kommande meriter så bör man ju kunna visa upp prestaioner som den gjort eller iaf i tävlingsmässigt skick tycker jag.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ja men någon specifik ålder var det ingen som nämde!

Och jag vet inte vad det gör för skillnad om man köper/säljer som "proffesionell" eller hobbyist i just det avseendet. Man värderar ju inte hästarna olika beroende på det.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Nej åldern var bara ett tillägg i diskutionen och min egen högst personliga åsikt.

Som hobbyryttare kanske jag inte värderar kommande meriter lika högt som jag gjör som tävlingsryttare.
Fast letar man inte efter en tävlingshäst så är det ju klart dumt att betala för en..
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Fick ett fåtal skambud när jag skulle sälja mina hästar under förra hösten. En tjej bjöd 50% av utsatt pris, då skrattade jag lite (inte nedlåtande, bara förvånat och roat) och meddelade att jag inte kommer gå under summan x. Varför skulle jag bli arg eller irriterad? Fråga måste man ju få!
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Ifrågasätter du varför en eventuell köpare vill pruta eller tackar du bara nej/ja utan att fundera mer på det?

Nu har vi ju ett lite annorlunda sätt att betee oss beroende på om vi handlar i affären eller på privatannonser.
Tror det är ganska vanligt att man prutar på bilar, hästar, motorcyklar och så vidare.
Men jag tror inte det är så vanligt att man prutar på ICA.
Eftersom jag har ett företag är det inte mer annorlunda för mig att sälja/köpa en häst än att handla på ICA. Finns det något fel på varan så OK säg till och det vara läge för ett annat pris eller kanske att "laga" felet. Därför känns prutande köpare som väldigt oseriösa för mig. Jag vill t ex inte sälja till någon som "bara" vill ha ner priset för att sedan efter en transport till en annan landsdel snabbt sälja hästen igen till ett högre pris.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Förstår att du som företagare lever på det du gör och så vidare.
Men du kan väl inte mena att du tycker att det är ovanligt med prutande när man kommer till hästaffärer?
Så har man ju gjort i alla tider.
Som någon sa tidigare så lägger jag hellre till en liten prutmån när jag lägger upp en annons.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Som hobbyryttare kanske jag inte värderar kommande meriter lika högt som jag gjör som tävlingsryttare.
Fast letar man inte efter en tävlingshäst så är det ju klart dumt att betala för en..

Jag missförstod, jag trodde du menade näringsidkare/någon som jobbar med hästar med proffs, men du menade tävlingsryttare vs hobbyryttare och det är ju en annan femma såklart.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Detta håller jag då inte riktigt med om. Både när jag säljer och köper ett föl, en unghäst eller prospekt (eller dräktigt avelssto för den delen) så säljer/köper jag ju faktiskt möjligheten till framtida meriter. Så för mig personligen är det en jätteviktig sak att ta med i beräkningen.

Annars skulle en lovande, välstammad, korrekt och fantastisk på alla vis -fölunge/unghäst/prospekt (embryo tom i vissa fall!) inte vara mer värd än en som är uppenbart sämre på alla plan.

Sedan ska man såklart förvalta det man har köpt, hålla den frisk och den ska utvecklas i tänkt riktning osv men man kan ju minimera chansningen genom att köpa det prospektet med bäst/rätt förutsättningar och det kommer oftast att kosta mer än alternativet. :)

Nu blir det så där konstigt när jag menar något helt annat än de flesta igen :o

Det är det du skriver som jag tänker på som "rätt förutsättningar". Absolut viktigt!

"Framtida meriter" blir i mitt huvud att hästen "lovas" kunna gå den och den klassen inom ett år, att den har gått MSV för några år sedan och lätt kan gå det igen, bara den där senskadan får läka ut... osv.
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Jag har lagt ett par skambud som har blivit tagna, men då har det också varit väldigt uppenbart att säljaren ville bli av med hästen till nästan vilket pris som helst....

Har också fått ett par, och...tja, vi lever ju i en fri värld. Så länge som några andra också nämnt man inte lagt ner massor med tid på att svara på frågor, visa hästen, provridning osv. I så fall ska ett skambud vara relevant, av typen "hästen är ju halt, och därför bjuder jag 1/5 av ditt begärda pris."
 
Sv: Ni som ska sälja hästar..

Tycker väldigt många vill ha bra stammade hästar. Men många vill inte betala för det:crazy:

Många resonerar (verkar det som i alla fall) att man får räkna med att gå back/förlust. Vilken verksamhet som man vill driva seriöst överlever om man går back hela tiden?!! :grin:

Prisdumpning är en annan sak som jag inte gillar. Men många kanske måste prisdumpa för att få in någon slant. Verkar som att en del är beroende och är piskade att sälja även om det så är till underpris.

Själv (kallblodsavel) har det börjat bli så pass fina pengar att köra om så jag tycker statusen gott nu kunde höjas lite. Var på kallblodsauktion i helgen och hoppas att man kunde ge det en chans på några år att rota sig så kanske det kan bli en fin försäljningsform precis som på varmbloden.

Jag blir arg på folk som ringer och skambjuder :mad: oförskämt enligt mig. Konstiga förslag på allehanda saker man kan byta har man ju annars hört säljare fått förslag på så man baxnar :eek:

Man får ofta vad man betalar för, så är det bara! Visst ingen regel utan undantag att man kan fynda. Men väldigt ofta kostar fina hästar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Vi har haft spekulanter ute och tittat på vår unghäst. Spek. har ej lämnat besked om de vill köpa än. Det är två kompisar med, som...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: mag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp