Ni som simmar/badar med hästarna

oki

Trådstartare
i t ex en sjö. Hur gör ni? När hästen börjar simma, simmar ni med bredvid då eller sitter ni kvar på hästen?
JAg antar att man simmar bredvid men har ingen erfarenhet av detta. Enda hästen jag simmat med tidigare var en shetlandsponny och den kunde jag ju inte rida oavsett.
Hur länge låter ni hästarna simma? Hur vet man att hästen orkar, jag är maniskt rädd att den inte ska orka med och börja sjunka...:crazy: (kan ju kanske bero på att jag är lite skraj för djupt vatten själv).

HAr tråden hamnat i fel forum så ber jag moderatorn att flytta den.
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

jag tror inte att hästar kan sjunka så....

alla 4fotingar har sina lungor vertikalt (precis som vi när vi ställer oss på alla fyra) och funkar som flyvästar. det är däför dom flyter så bra. :)

jag skulle lägga mig på sidan om tror ja, känns som om hästen sjunker ner onödigt långt annars!

skulle gärna bada med min häst, men hon klara inte att stanna i vattnet när hon inte längre kan stå på botten....
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Jag har bara badat med häst några gånger och jag har alltid simmat bredvid hästen. Känns som att man stör ganska mycket annars.

Vi har inte simmat särskilt länge, så alla hästarna har alltid orkat.
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Brukar bada mitt russ, hon tycker dock att när vi kommer ut på djupare vatten blir det otroligt läskigt, men i grundare vatten brukar jag rida :)
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

kl.

Jag badar ofta med mina hästar. Vi går ut och simmar en runda de kanske är 10 meter om ens de vajre gång. Den känns på hästarna att de kan simma längre. Varje gång hästens hovar lättar från botten, alltså är den börjar simma så hoppar jag av och håller mej i manen. Det funkar jättebra men man måste vara snabb p åatt hoppa utt direkt när hästen når botten med hovarna igen, annars är de svårt att komma upp:angel: Vad jag har lärt mej är att man alltid ska hoppa av vid simmning. Hästar är inte gjorda till att simma och har inte så lätt att hålla upp hela sin kroppsvikt med så smala ben och extra vikt, alltså en människa på ryggen är inte aktuellt. Hästen får svårt att hålla upp huvudet över vattenytan och få luft om man sitter på ryggen när den simmar.

Här är en bild så du ser hur de kan se ut =D På bilden är de jag och min c-ponny KingRocket.
endlessstory


En bonusbild på min busiga kille som stegrar och skjuter ifrån så jag flyger som en vante! Han älskar att bada =D Hästen heter Diablo.
endlessstory


Här är länkar om bilderna inte funkar.
http://s892.photobucket.com/albums/...current=juni09jagochcecbadarmedhstarna139.jpg
http://s892.photobucket.com/albums/...current=juni09jagochcecbadarmedhstarna069.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna


Underbar bild!

Ja, jag hade som för mig att man inte ska stanna kvar på hästryggen när de börjar simma. Vi har badat i älven och jag rider så länge hästen kan skritta i vattnet. Sedan blir det väldigt tvärdjupt och det är väl det som gör mig lite skrajsen... Hittills har vi bara simmat några meter men vi ska helt klart prova fler gånger och längre sträcka om det här fina vädret håller i sig!
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

men din min på sista bilden är ju underbar.
vilket kort! :love:
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

rolig tråd, har själv aldrig simmat med häst, badat ganska mkt men aldrig så att hästen inte har några hovar kvar på bottnen.

har oxå förstått att man alltid ska hoppa av då hästen börjar simma..


men en sak som jag undrar: behöver man inte vara rädd att bli sparkad av hästen då man simmar bredvid? de har säkert väldigt kraftiga simrörelser me benen eller vad man skall säga, skulle inte vela bli träffad av en hov :crazy: eller ni som simmar med häst, har ni blivit träffade?
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

du ligger ju i vattnet och hästarna sparkar nere i vattnet.
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Rolig tråd. Har funderat på att simma med hästarna, men ej kommit så långt... :)

En dum fråga, men:

man ligger där bredvid och simmar och håller i manen. Men hur SVÄNGER man hästen? Hur byter man riktning in till stranden igen? Med tygeln?

Norrland
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

i t ex en sjö. Hur gör ni? När hästen börjar simma, simmar ni med bredvid då eller sitter ni kvar på hästen?
JAg antar att man simmar bredvid men har ingen erfarenhet av detta. Enda hästen jag simmat med tidigare var en shetlandsponny och den kunde jag ju inte rida oavsett.
Hur länge låter ni hästarna simma? Hur vet man att hästen orkar, jag är maniskt rädd att den inte ska orka med och börja sjunka...:crazy: (kan ju kanske bero på att jag är lite skraj för djupt vatten själv).

HAr tråden hamnat i fel forum så ber jag moderatorn att flytta den.

Badar massor med mina killar:)
Skulle aldrig sitta på en häst som simmar, de kan mkt väl sjunka det är jobbigt nog som det är att simma. Jag går eller rider ut sedan antingen simmar jag "i mitten" och så får han simma själv runt mig eller så håller jag i manen, jag styr olika beroende på häst. Antingen tar jag i grimskaftet eller så pratar jag med honom.
Dom får bara komma ut så att de börjar simma, sedan får de simma jäms med stranden så att de lätt kan få fotfäste om de blir tötta eller något annat händer. De får simma en liten bit sedan få fotfäste, sedan ut igen, så märker man om de orkar mer eller inte.

28325439.jpg
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Jag brukar bada ganska ofta med min häst på sommaren.. Simma när vi har lust. Håller mig alltid på sidan om hästen med händerna i man och tyglar. När hästarna simmar blir strömmarna ganska starka av benen och man kan "sugas" under hästen med benen, så ibland kan det vara lite lurigt.
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Rolig tråd. Har funderat på att simma med hästarna, men ej kommit så långt... :)

En dum fråga, men:

man ligger där bredvid och simmar och håller i manen. Men hur SVÄNGER man hästen? Hur byter man riktning in till stranden igen? Med tygeln?

Norrland

Jag brukar gå på en volt i vattnet, ena halvan simmar man på och andra är man på stranden typ. Och när jag är ute och simmar så håller jag mej i manen med innerhanden och styr utåt med ytterhanden och när man ska in igen så byter man, så man håller i sig med ytter och styr inåt med innerhanden.

Tinuri: Jag har aldrig blivit sparkad även om jag har varit mkt under ytan, man får hålla bort benen lite=)

Oki: Tack =D
cilla: haha jaaXD Jag va inte riktigt berädd^^Men roligt kort blev de =)
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

vilken bra tråd! jag ska bada med pållen på fredag o det är sååå spännande! :bump:
pållen är just nu utlånad en vecka till ena medryttarens sommarställe där dom har egen badplats. :) de hade varit ner till stranden i tisdags o testat gå ner med hästarna. min hade tvekat lite först, men sedan gått i o tyckt det varit jätteroligt :D däremot badade de inte med hästarna för killen som red min hade tyckt att pållen var lite fööör glad :angel:

vilka bra tips! har precis som ngn annnan funderat över det här med att bli sparkad, men jag antar att bara man tar det försiktigt så går det nog bra. :)

får återkomma med bilder sen!
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Gud sån underbar bild när han stegrar! Ren lycka :)
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

När jag letade häst prevred jag ett vblsto som ägaren ofta lastade och hade med till sjön för träning. Ägaren höll på med trav och hade en sele i typ plast (liknande material som distansryttare har på träns osv). Hon satte denna på hästen och kopplade på en liten lätt plasteka och åke båt efter hästen och tränade den.

det var lite coolt tyckte jag. ^^
 
Sv: Ni som simmar/badar med hästarna

Jag rider tills hästen börjar simma och då glider jag av och håller mig fast i manen. Jag låter bara hästen simma en kort sträcka och går in mot stranden igen sen, då gäller det att vara snabb när man ska komma på igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 846
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Hej, Känner mig ganska så fånig men samtidigt men måste jag fråga någon (er). Vi har en sjö nära oss som vi brukar rida vid och som...
Svar
3
· Visningar
885
Senast: pulkaskurk
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 101
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur gör ni? T ex häst som är rädd för vattenpölar och liknande, har ni tränat bort det eller struntar ni i det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp