Hur tränar ni era hästar att överkomma "rädslor"?

Inte kanske i lika stor utsträckning som vi människor kan men nog måste väl de också kunna göra bedömningar? Vattenpölar och vattendrag finns överallt i naturen och hästar rör sig naturligt över stora områden, egentligen borde de väl snarast vara bättre på det kan man tycka.

Nja, jag har för mig att jag läst studier om det. Men minns ärligt talat inte helt.
Dock tror inte jag de kan det i någon högre grad.
Visst strövar hästar per natur genom naturen sas.
Men de undviker gärna okänt vatten om de inte måste i det.

Jag vet hur militärer som behövt ta sig genom sankmark vittnat om hästar som satsade på ett kliva på människans fot då man ledde dem. Även då människorna med ögonen kunde avgöra djup. De såg inte var marken var ok. Men såg tydligt var människan klev.

Sen har ju vissa hästar lärt sig att vatten inte brukar innebära plötsliga och bottenlösa hål.
Så de vågar vada ut.
Men de tvekar ju oftast och känner sig för då man ska simma tex.

De ser ju rätt illa på nära håll. Och kan behöva röra huvudet för mer precisa bedömningar på nära håll.
 
Rygga :) Första gången, sen när de har ryggat igenom en gång gick de flesta rakt fram igenom som vanligt sen.

Efter att ha lärt mig den metoden på häst testade jag den på min "lite speciella" hund med fobi för en del blanka eller/och hala golv.
Hon springer nu i full fart för att tvärvända och backa över det äckliga och sen vidare igen framåt.
Jag har inte samma tålamod med eller behov av att träna mini-hundar. Mina hundar är inte helt lyckat tränade! ;)

Fö håller jag med om att man ibland kan backa in hästar där fram är svårare.
Men även här handlar det ju om att avväga och läsa hästen.
Just så man klarar av att fullfölja.
 
Nja, jag har för mig att jag läst studier om det. Men minns ärligt talat inte helt.
Dock tror inte jag de kan det i någon högre grad.
Visst strövar hästar per natur genom naturen sas.
Men de undviker gärna okänt vatten om de inte måste i det.

Jag vet hur militärer som behövt ta sig genom sankmark vittnat om hästar som satsade på ett kliva på människans fot då man ledde dem. Även då människorna med ögonen kunde avgöra djup. De såg inte var marken var ok. Men såg tydligt var människan klev.

Sen har ju vissa hästar lärt sig att vatten inte brukar innebära plötsliga och bottenlösa hål.
Så de vågar vada ut.
Men de tvekar ju oftast och känner sig för då man ska simma tex.

De ser ju rätt illa på nära håll. Och kan behöva röra huvudet för mer precisa bedömningar på nära håll.
Jag är inte helt övertygad, människor är (borde vara) också av naturen försiktiga när de kommer till okända vatten och inte utan anledning som tex. när jag fjällvandrat och råkat illa ut vid vad och på myrmarker. En människa vet att en vattenpöl oftast inte döljer ett djupt hål men det är av erfarenhet och samma gäller för hästar tycker jag. Gräver man ett djupare hål tex. vid dränering och hålet fylls med vatten måste man spärra av och varna annars är det en stor säkerhetsrisk även för människor.
 
Jag är inte helt övertygad, människor är (borde vara) också av naturen försiktiga när de kommer till okända vatten och inte utan anledning som tex. när jag fjällvandrat och råkat illa ut vid vad och på myrmarker. En människa vet att en vattenpöl oftast inte döljer ett djupt hål men det är av erfarenhet och samma gäller för hästar tycker jag. Gräver man ett djupare hål tex. vid dränering och hålet fylls med vatten måste man spärra av och varna annars är det en stor säkerhetsrisk även för människor.
Precis.. Vi kan INTE HELLER avgöra. ;)
Däremot är vi ju en aning klyftigare än hästar.

Och som jag skrev LÄR sig även hästar. Dvs de har inte per natur förmågan. :)
 
Precis.. Vi kan INTE HELLER avgöra. ;)
Däremot är vi ju en aning klyftigare än hästar.

Och som jag skrev LÄR sig även hästar. Dvs de har inte per natur förmågan. :)

Vad bra, då är vi ju överens ändå! Människan är oftast smartare med större erfarenhet av olika miljöer jämfört med en häst och det kan vi utnyttja i vår bedömning av olika potentiella faror.
 
Min häst var _LIVRÄDD_ för vattenpölar, kastade sig och backade hellre än att gå igenom. Vi började med GIGANTISK vattenpöl över hela vägen, hästkompis går först tryggt igenom och då gick han. Sen badade vi med samma hästkompis några gånger.
Nu kan vi träna i paddocken trots vattenpölar :D
Mitt bästa tips är en hästkompis som visar vägen :)
 
Hästkompis är bra :)

Jag tycker det beror på hur hästen är hur man kan träna dem på läskiga grejer, en försiktig typ får man vara mjukare med, en tuffare kan det funka bra med att bara bestämt får hästen att gå fram till det läskiga.
 
Min häst var _LIVRÄDD_ för vattenpölar, kastade sig och backade hellre än att gå igenom. Vi började med GIGANTISK vattenpöl över hela vägen, hästkompis går först tryggt igenom och då gick han. Sen badade vi med samma hästkompis några gånger.
Nu kan vi träna i paddocken trots vattenpölar :D
Mitt bästa tips är en hästkompis som visar vägen :)
Enda nackdelen där hon står nu så finns det inga hästkompisar, endast får och dom springer så fort hon kommer (de är rädda för henne). Men vi ska snart flytta till ett annat stall där det finns hästar som inte är rädda för vatten och då ska hon få gå i en hage där enda vattnet som finns är att gå ner till en sjö och dricka ur. Blir bra utmaning för henne. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 503
Senast: Fideli
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 846
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jaa, som rubriken lyder. Träna hur, vad, när, varför? Kan ju tillägga att hästen är av den extrema sortens Right Brain Introvert. Någon...
Svar
7
· Visningar
3 320
Senast: axel
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 056
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp