Hur tränar ni era hästar att överkomma "rädslor"?

Jag tror att det ofta handlar om vårt eget sätt att närma oss "farorna". Jag brukar glömma att hästen kan bli rädd, och bara går på i full fräs mot faran. Jag bara antar att hästen inte är rädd då jag sopar upp en skithög precis bakom hästen (utom sparkhåll), jag bara antar att hästen inte ska bli rädd då jag drar en presenning precis utanför hagen.

Det har alltid funkat. Jag bara tutar och kör, kroppsspråket visar att jag är lugn och orädd. Givetvis ser jag verkliga faror, men att hela tiden tänka att "nu blir hästen rädd för vattenpölen" blir bara jobbigt. Vi går runt, igenom eller hoppar över. Spelar ingen roll. Går framåt bara.

Min häst var till slut helt orädd. Stoppade in huvudet i en grävskopa och snusade runt medan maskinens motor var igång.
 
Det har alltid funkat. Jag bara tutar och kör, kroppsspråket visar att jag är lugn och orädd. Givetvis ser jag verkliga faror, men att hela tiden tänka att "nu blir hästen rädd för vattenpölen" blir bara jobbigt. Vi går runt, igenom eller hoppar över. Spelar ingen roll. Går framåt bara.

Jag gör ju på samma sätt och har aldrig haft några problem med att hästen inte går fram överallt, ibland med några sekunders betänketid....utom över bäcken. Hon är verkligen rädd och blir hyperstressad. Min strategi har varit att bara sitta lugnt och se till så att hon är vänd åt det hållet vi ska dvs över bäcken. Men icke.
Vattenpölar är inget problem. Inte heller cyklister, rullskidåkare, lastbilar, flaxande presenningar osv.
I början provade hon några gånger om hon kunde slippa att gå ifrån kompisarna när vi skulle rida ut själva så då backade hon in i stalldörren. Det var dock bara att ge henne några sekunders betänketid och sedan be henne gå framåt igen. Det "problemet" försvann väldigt fort och har aldrig återkommit.
 
Som rubriken lyder, hur gör ni?

T ex häst som är rädd för vattenpölar och liknande, har ni tränat bort det eller struntar ni i det?

Jag har ett sto som är rädd för vatten, vilket jag tycker är lite synd då jag gärna hade velat bada med henne samt hoppa terränghinder som ibland har vatten inblandat. Vet inte om det går att få henne att känna sig trygg runt vatten, är det någon som har erfarenhet av detta eller liknande andra problem som ni löst? Hur gick ni tillväga osv?

Tack på förhand. :)

När min häst var unghäst (vilket var rätt länge sen förvisso) så passade jag på så fort jag såg något otäckt. Var det en skogsmaskin (till exempel) i närheten så dök jag upp med min spattiga unghäst och stod och kikade tills hon var lugn med fickorna full av godis bör tilläggas. Bör tilläggas att jag meddelande förare av diverse fordon innan jag dök upp så de var med på det.

Är det nu vattenpölar som är spöket för dagen så var bara lugn och öva. Känner du dig bekvämare att sitta på hästen så gör det. Beröm och godis när det funkar. Ta lite draghjälp av en van häst. Se om du hittar någonstans som ni kan vara och vada lite. Det är som med allt annat med hästar, tålamod, beröm och öva öva öva
Lycka till!
 
Har haft alla olika hästar och de mesta har haft sin sak de varit rädd för. Som tex vatten, har haft en vattenmatta på ridplan och sen haft hästen att gå runt vattenmattan flera varv och längre å längre in mot mattan tills den börjar tycka det är tråkigt( viktigt att vara coollugn själv och inte låsa bry sig om mattan),då av orsaker har hästen inte orkat bry sig om den LIKA mycket längre. Sen börja gå och nosa på den och tillome haft hästen att hoppa över elr gå egenom den.
Finns vääldigt många vis man kan göra på och allt som är naturligt för hästen är bra sätt:)
 
Det är väldigt läskigt med vatten tydligen, vilken tur att det hade blivit såpass fullt att lite vatten hade runnit över. Hade stängt av vattnet, men valde att inte ta bort slangen då jag vet att hon hade blivit rädd för den.


Tror hon tog sig över rädslan och drack för senare var det nästan tomt i vattenhon. :P
Fast det burkar se ut sådär när hon ska dricka.
 
Men oj! Hon måste ju ha fått en stöt eller nåt nån gång. Hon är ju verkligen jätterädd :(

Hade en gammal ponny en gång som bitit i eltråden som liten. Hon var fortfarande livrädd för balsnören och alla orangea trådar. Oavsett träning...
 
Men oj! Hon måste ju ha fått en stöt eller nåt nån gång. Hon är ju verkligen jätterädd :(

Hade en gammal ponny en gång som bitit i eltråden som liten. Hon var fortfarande livrädd för balsnören och alla orangea trådar. Oavsett träning...
Något är det, tycker hon är modig som ändå vågar sig fram. Funderade mycket om det var något triggades när hon bytte miljö (nya människor, ny plats, allt är nytt). Det tog lite tid innan hon vågade sig på vattenkoppen inne i boxen också, men nu använder hon den utan problem.
 
Jag utnyttjar visserligen allt möjligt konstigt i hästens omgivning med VAD hästen får se är inte över huvud taget relevant för mig. Det är HUR hästen tar in omgivningen som är intressant och det är det, och enbart det, beteendet jag vill träna.

Grunden är ju då såklart som bla Tua skriver att man har ett system där kommunikationen fungerar oavsett läge, det är ju egentligen det man arbetar med - att bibehålla kommunikationen även i situationer där hästen blir osäker.

Sedan utsätter man aldrig hästen för grejer den inte klarar av att ta in utan man bygger upp samarbetet bit för bit.

Ett extremt praktiskt exempel. Unghäst som inte är van vid trafik. Först lär den sig ett kommando för att göra halt, ett kommando för att stå stilla och sedan lär den sig att den ska stå stilla tills den slappnar av. Ut på lagom trafikerad väg, se till att inte möta bilar på ställen där hästen känner sig trängd (dvs välj väg noga och tex trava förbi trånga passager). Möte, gå åt sidan lagom mycket i god tid och be den stå still. Blir hästen rädd och skyggar undan, låt den skygga men inom din ram (tex inte vända runt, dra iväg) tex några steg åt sidan och be den direkt göra halt och slappna av. När den gör det beröm och fortsätt vidare som om inget hade hänt.

Min häst är ingen lobotomerad ridskolehäst och vi har megastora jordbruksfordon här som ibland kommer lite väl fort förbi. Han står inte blickstilla alla gånger. Men han vet att matte vill att han ska stå stilla och det värsta som händer är just något steg åt sidan de gånger han blir för rädd. Nästa gång vågar han mer, just för att det hände inget. Ingen blev arg, hård eller stressad och han blev inte fasthållen eller uppjagad på vägen igen. Det var lugnt, även om han inte hann ta in situationen där och då.

DEN reaktionen är vad jag vill åt. Jag skiter i om min häst går över svarta, blå, rosa eller gröna pressenningar. Men han kommer göra det om han stöter på någon. Inte för att han har sett en sådan innan utan för att han är trygg med nytt och han känner igen systemet om han behöver support.

Sedan kan man ju självklart träna med specifika saker. Min häst är rädd för uppfällda paraplyer. Det kan man ju träna med just uppfällda paraplyer. Eller så inser man att han är rädd för grejer högt ovanför honom och kan träna med precis vad man vill som är högt ovanför honom helt enkelt. :)
 
Det är väldigt läskigt med vatten tydligen, vilken tur att det hade blivit såpass fullt att lite vatten hade runnit över. Hade stängt av vattnet, men valde att inte ta bort slangen då jag vet att hon hade blivit rädd för den.


Tror hon tog sig över rädslan och drack för senare var det nästan tomt i vattenhon. :P
Fast det burkar se ut sådär när hon ska dricka.

Ser ju ganska skeptisk ut..elstöt är fullt möjligt men sen tänker jag också på en sak till - har du testat annat färg på karet?
Jag har varit med om hästar nämligen som vägrat till en början dricka ur mörkare vattenkar och när man ställt ut en i ljus färg har de inte varit fullt så skeptiska.

Jag hade nog exprimenterat med att byta färg och placera vattenkaret på olika ställen i hagen, kanske längre in till att börja med.
 
Jag tycker det ser ut som hon skulle kunna ha fått en elektrisk stöt av vattenkaret tidigare. Om karet är av plast som isolerar och står intill elledningen är det nog inte omöjligt att det är så.
 
Jag gör så att jag ställer mig i vattenpölar eller dylikt med en massa godis i fickorna.
Först räcker det att hästen står nära vattnet, sen får den ta ett steg till, få massa godis, ta ett steg till, få massa godis, och fortsätta så tills hästen har kommit över.
Sen väntar jag till nästa dag, gör samman sak föra att sen brukar åtminstone mina hästar vara redo att lugnt skritta genom vattenpölen.
När det går bra nersuttet hoppar jag upp:)
Brukar funka för mig:)
 
Mitt gamla sto skulle kunna bete sig liknande när slangen är kvar i karet. Hon är rädd för vattenslangar och håller alltid ett visst avstånd medan man fyller kar/hinkar, både med slang och vattenkanna.
 
Grunden är ju då såklart som bla Tua skriver att man har ett system där kommunikationen fungerar oavsett läge, det är ju egentligen det man arbetar med - att bibehålla kommunikationen även i situationer där hästen blir osäker.

Aha, mycket klokt! Det där med system har jag egentligen aldrig tänkt på men jag ska nog läsa ditt inlägg några gånger till och sedan klura på ett system som kan funka för oss. Hästen är ju bara 13 år och jag 46 år så än är vi inte för gamla för att lära oss nya saker. :)
 
Jag äger inte vattenkaret och hon är bara uppställd där tillfälligt, hon dricker och i värsta fall kan hon dricka när hon står inne på nätterna. Ska snart byta stall, men har avvaktat så hon har fått chans att landa i sin nya miljö först.

Hon är inte rädd för själv vattenslangen då det går bra att duscha av henne med den efter en svettig ridtur. Huvudsaken är att hon själv vågar dricka sitt vatten och förhoppningsvis blir det bättre i nästa stall där de kanske har annan utrustning och även andra hästar som kan visa hur det ska gå till osv. :)
 
Jag äger inte vattenkaret och hon är bara uppställd där tillfälligt, hon dricker och i värsta fall kan hon dricka när hon står inne på nätterna. Ska snart byta stall, men har avvaktat så hon har fått chans att landa i sin nya miljö först.

Hon är inte rädd för själv vattenslangen då det går bra att duscha av henne med den efter en svettig ridtur. Huvudsaken är att hon själv vågar dricka sitt vatten och förhoppningsvis blir det bättre i nästa stall där de kanske har annan utrustning och även andra hästar som kan visa hur det ska gå till osv. :)

Lite olika saker man kan göra för att vänja hästen vid märkliga saker och om man gör det rätt stärka deras självkänsla och tillit till en:

Här rider jag en elevs häst. Den var lite skraj, stökig etc med matte. Jag skulle rida dressyr och inser att de vattnar. Toppen! Då fick i värma upp lite med att jogga runt utanför vattenspridarna först. Sen gradvis närmare, sen jagade vi vattnet och red ifatt och genom för att till slut kunna rida igenom och möta det mot oss.


Här får min ena häst bära in gräs i stora prassliga påsar. Hänga på dem grejer tycker jag är bra oavsett. De kan bära, rep, väskor, påsar, sadelväskor, halsdukar etc..
För att vänja dem vid känslan av saker mot kroppen och ev ljud nära kroppen.
Ju mer desto bättre! Men börja gradvis så klart!


Här är en träningshäst jag hade ett tag. Han älskar att bli kliad och får kli samtidigt som jag först bara är med paraplyet och sen kan börja vift runt med det.


Min pöjk fick regnskållor på lösdriften. Jag tvättade och ville inte släppa ut blöt häst. Alltså fick han fönas. Han fick då stå lös för att inte förstärka det äckliga genom att visa att han måste hållas fast. No problem!


Här har vi en träningshäst och min ena som vi hade ridit och sen spelade fotboll med 3 bollar som vi sköt till varann. Hästarna var först rädda både för tjuden och rörelserna. Men med dem på lång lina så fick de först kolla på håll och sen kunde de närma sig och börja springa med oss efter bollarna. Till slut kunde man skjuta under dem och kasta på dem(mjukt och på nära håll på okänsliga delar så klart) utan att de brydde sig. Jag satte också fast bollarna på träningshästen och hon grejade att vara cool när de sen rasade ner iom att jag gradvis vant in.


Sånt här gör jag för att få dem safe med saker som låter, rör sig mot dem hastigt, som känns mot huden etc..
Det är ju alltså inte just bara fotbollar och vattenspridre etc som det hjälper mot.

Till slut kanske man kan få en häst som är så trygg att man kan lägga den ner etc:
 
Lite olika saker man kan göra för att vänja hästen vid märkliga saker och om man gör det rätt stärka deras självkänsla och tillit till en:

Här rider jag en elevs häst. Den var lite skraj, stökig etc med matte. Jag skulle rida dressyr och inser att de vattnar. Toppen! Då fick i värma upp lite med att jogga runt utanför vattenspridarna först. Sen gradvis närmare, sen jagade vi vattnet och red ifatt och genom för att till slut kunna rida igenom och möta det mot oss.


Här får min ena häst bära in gräs i stora prassliga påsar. Hänga på dem grejer tycker jag är bra oavsett. De kan bära, rep, väskor, påsar, sadelväskor, halsdukar etc..
För att vänja dem vid känslan av saker mot kroppen och ev ljud nära kroppen.
Ju mer desto bättre! Men börja gradvis så klart!


Här är en träningshäst jag hade ett tag. Han älskar att bli kliad och får kli samtidigt som jag först bara är med paraplyet och sen kan börja vift runt med det.


Min pöjk fick regnskållor på lösdriften. Jag tvättade och ville inte släppa ut blöt häst. Alltså fick han fönas. Han fick då stå lös för att inte förstärka det äckliga genom att visa att han måste hållas fast. No problem!


Här har vi en träningshäst och min ena som vi hade ridit och sen spelade fotboll med 3 bollar som vi sköt till varann. Hästarna var först rädda både för tjuden och rörelserna. Men med dem på lång lina så fick de först kolla på håll och sen kunde de närma sig och börja springa med oss efter bollarna. Till slut kunde man skjuta under dem och kasta på dem(mjukt och på nära håll på okänsliga delar så klart) utan att de brydde sig. Jag satte också fast bollarna på träningshästen och hon grejade att vara cool när de sen rasade ner iom att jag gradvis vant in.


Sånt här gör jag för att få dem safe med saker som låter, rör sig mot dem hastigt, som känns mot huden etc..
Det är ju alltså inte just bara fotbollar och vattenspridre etc som det hjälper mot.

Till slut kanske man kan få en häst som är så trygg att man kan lägga den ner etc:

Försöker också göra så mycket "konstigt" som möjligt :)
 
Vi utsätter hästarna för det läskiga och repeterar. Hästen jag rider kan hoppa och studsa till av allt möjligt. Jag vet dock att jag kan övertala honom så vi går fram överallt med övertalning. Han får titta på saken, frusta och greja. enda kravet jag har är att han inte får vända sig om och inte heller backa undan långt förstås. Steppa på stället är helt okej. Sen står vi där tills han vågar ta steget, endera i vatten eller över broar, eller fram och nosa på läskiga saker. Mycket beröm när han klarat det så klart och repetition.

Annars utsätter vi hästarna för saker, hoppar och skuttar tills de inte försöker dra sig undan längre och då beröm. Fladdrar med saker, drar saker över kroppen osv. Hästen får fly undan först utan att vi följer efter, men vi fortsätter med det vi gjorde tills hästen slutar fly och börjar närma sig det läskiga. Då blir det beröm. Upprepningar hela tiden.

Lugna hästar som sällskap funkar också bra. Ska man över broar första gången är en draghäst jättefint. Annars får man hoppa av och gå före, sen gå fram och tillbaka några gånger.
 
Aha, mycket klokt! Det där med system har jag egentligen aldrig tänkt på men jag ska nog läsa ditt inlägg några gånger till och sedan klura på ett system som kan funka för oss. Hästen är ju bara 13 år och jag 46 år så än är vi inte för gamla för att lära oss nya saker. :)


Tänk lite som med en fälttävlanshäst - du kan inte hoppa ALLA hinder på varenda bana innan du tävlar där. Utan du tränar olika typhinder och framförallt hästens förmåga att förstå frågorna den ställs inför i terrängen. Du tränar hästen "problemlösningsförmåga" och inställning till nya frågor typ :D

Du vill ju ha en häst som "Något nytt, vad kul! Det här känner jag lite igen, kanske vi testar på detta viset" och som när den inte förstår återkopplar till matte.

Det spelar ju ingen roll om du lärt hästen att presseningen där hemma är ofarlig om hästens kommentar till en fladdrande pressening på de nya vita bollarna på fältet är "HJÄLP! Nu sticker jag HEM!" och hästen drar direkt och är helt okontaktbar. Sådan typ av träning man åstadkommit med presseningen hemma är ju då rätt värdelös :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 503
Senast: Fideli
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 846
Senast: Karoliten
·
Hästhantering Jaa, som rubriken lyder. Träna hur, vad, när, varför? Kan ju tillägga att hästen är av den extrema sortens Right Brain Introvert. Någon...
Svar
7
· Visningar
3 320
Senast: axel
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 056
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp