Test för svårlastade hästar.

@Blandrastik alltså lastning har ju alltid varit och är ju fortfarande avgörande när det gäller att just kunna flytta på hästens fötter . Mig veterligen har det alltid varit nyckeln enl typ varje människa som någonsin " lärt ut " lastning varesig det varit gamle hästkarlen Sven eller någon "xxx-lastning av problemhäst AB " ?

Och ja det funkar . Sen att det inte behöver ske exakt likadant på ett exakt sätt är ju självklart men ja - kunna flytta hästen är grunden i det hela :)
Blir nästan lite förvånad att du är så förundrad :)
 
@Blandrastik alltså lastning har ju alltid varit och är ju fortfarande avgörande när det gäller att just kunna flytta på hästens fötter . Mig veterligen har det alltid varit nyckeln enl typ varje människa som någonsin " lärt ut " lastning varesig det varit gamle hästkarlen Sven eller någon "xxx-lastning av problemhäst AB " ?

Och ja det funkar . Sen att det inte behöver ske exakt likadant på ett exakt sätt är ju självklart men ja - kunna flytta hästen är grunden i det hela :)
Blir nästan lite förvånad att du är så förundrad :)

Jag har en häst som är tämligen rädd för mycket bl a hästtransporter. Henne lyfter jag på, en fot i taget. Hon står verkligen och skakar på lämmen, men accepterar att flyttas steg för steg in i släpet.
 
@Blandrastik alltså lastning har ju alltid varit och är ju fortfarande avgörande när det gäller att just kunna flytta på häågonsin " lärt ut " lastning varesig det varit gamle hästkarlen Sven eller någon "xxx-lastning av problemhäst AB " ?

Och ja det funkar . Sen att det inte behöver ske exakt likadant på ett exakt sätt är ju självklart men ja - kunna flytta hästen är grunden i det hela :)
Blir nästan lite förvånad att du är så förundrad :)
Jo faktiskt!:p
Nämen jag har nog aldrig tidigare tänkt så mycket i sidled, utan man ställer hästen framför transporten och ber den gå rakt fram, med diverse olika metoder. Kolla bara på Ridsportsförbundets tips-sidor, där man föreslår linor som extrahjälp.
Nu har jag varit förskonad från lastproblem, så jag har nog helt enkelt inte funderat på det förrens nu.
 
De flesta hästar går på om man själv bestämt går in i släpet samt ger beröm o eftergift så fort de gör rätt.Dock var jag , min sambo o min då inte ens ettåriga dotter med en kompis som köpt en häst.Innan vi åkte dit fick jag lite dåliga vibbar då hästens tidigare ägare är länd för att skapa problem hos många hästar.De nuvarande äg verkade trevliga.Kompisen o de skrev köpekontrakt.Vi hade med vår transport för försäljaren o köpare ingen av de hade transport.Först ville säljaren att köparen skulle lasta.Hästen går in typ med frambenen sen står den fast eller slänger sig baklänges helt lugnt!Efter en stund föreslår jag att kanske säljaren ska lasta hästen eftersom den är van vid dem.Den gör samma sak med dem och de lockar med godis o beröm men så fort den är inne kastar den sig bakåt utan att vara stressad ett dugg.Efter en timme börjar mitt tålamod svikta.Hästen visar inga tecken på att gå in.Finns ingen värme i stallet, kväll o vinter börjar liksom bli kallt o sent för min dotter ( hade 2h bilresa hem!).Min sambo som brukar få in de flesta hästar fick inte in den då provade vi visa pisk då går den emot/gör utfall eller sparkar och springer över min sambo.Han o jag hjälps åt men när vi går på den blir den riktigt jäkla tjurig och försöker skrämma oss.En timme senare efter två lyktor trasiga på vår transport säger jag till köparen att jag inte tycker hon ska köpa en sån svår häst och lynnig med tanke på hur den beter sig samt att hon har sin son (2 år ca) med i stallet.Försäljarna fortsätter försöka lasta hästen trots jag säger till dem att nu är det nog!Vi vill hem!Så när jästen för sjuttioelfte gången kastar sig bakåt slänger jag upp bakluckan o vi åker hem!Bland den hemskaste hanterade häst jag någonsin stött på.Och aldrig bet de för ljusen den sparkade sönder .Ibland undrar jag om de fick den ifrån gårdsplanen....
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp