Test för svårlastade hästar.

Har väl inte så mycket att tillägga, jag håller med @tuaphua som skriver så bra :up:

Ang John var jag iväg med en häst på kurs till honom en gång. Han har en sjuk timing (som jag förutsätter de flesta som jobbar proffesionellt med tex problemlösning har som grundsten) som självklart gör skillnad från när gemene man försöker.
Har sett något citat liknande
'människan måste vara så tydlig att hästen inte kan missförstå'
och det stämmer ju så bra och är väldigt tänkvärt när man stöter på bekymmer överlag.

Och som redan nämnts, inget system eller sätt fungerar särskilt bra om man inte hittar känslan för timingen.
 
Jag tror mycket på det Tuapuha säger om system. Av någon "mystisk" anledning har nästan alla mina (två undantag, båda kom svårlastade och både blev bättre men inte helt hundra) hästar varit lättlastade. Kunnat lastas själv av bara mig. Unga, gamla, stora och små. Oavsett om de aldrig lastats själv innan, oavsett om det krävts två personer, linor osv innan.

Jag har ingen hjälp. Jag måste lasta själv. Det är jag, hästen och släpet. Jag är 158 cm kort och väger under 50 kg. Oddsen att jag får in en häst som inte själv ser poängen med att gå in är typ kassa.

Jag lasttränar inte nya hästar eller unga hästar. Utan när vi ska åka så lastar jag och åker.

Det finns få sätt att lasta säkert (utan risk få lös häst på bygden), så jag gör på samma vis med alla och varje gång. Och de köper det, antagligen för att det är ett av de tillfällen jag är sådär sjukt tydlig med vad jag vill de ska göra och hur (och det är jag inte för jag är så jävla bra utan för att det just inte finns så många sätt). Eftersom jag är en plutt så försöket jag inte med styrka/tvång/våld heller. Utan går in med attityden "du ska kliva på här, och jag kan vänta tills du inser det själv". Jag gissar att det helt enkelt inte finns så mycket kvar för hästarna att "slåss emot". Matte står och tycker "jag vill du går in där, men ta din tid". Jag bara rättar dem mot släpet och ber.

De två som fallit utanför mallen var båda klaustrofobiska rent allmänt och rädda i släpet. Där finns en fristående anledning att inte gå in. Men övriga så det finns inget tryck eller tvång att slåss emot, det är ingen viljornas kamp etc. Utan stå och glo på släpet eller kliv på det och käka. De som inte har något emot släpet blir det antagligen ett lätt val för.

Men när jag rättar dem mot släpet, vilket gäller även blicken (man ståt inte och kollar i fjärran) så blir det just flyttandet och de får liksom inte "vara ifred" och göra som de vill. Utan de får vara ifred så länge de tittar på släpet och står still eller rör sig framåt. Antagligen är det en jävligt tråkig utsikt ;)

Och ja, jag misslyckad ibland med. Häst som testar lite, stressad matte i tidsnöd osv - och så sättet jag press, "kom igen nu då". Det brukar jag få "sota" för...
 
Jag måste säga att jag varit skeptisk till den metoden, men kanske är det för att jag inte fått till det rätt.

Problemet med sånt här är ju att problem i lastningen sällan är bara just i lastningstillfälle. Utan det är problem som hela tiden finns genomgående i all samvaro med hästen.
Så att flytta runt hästen lite innan/vid lastning eller under någon h då man "tränar" fyller en rätt liten funktion om man inte har en fungerande relation i övrigt.

En häst som är skolad korrekt och lyssnar till människan och litar på den brukar inte vara problem att lasta.
Inte heller gå in i spolbox, duscha, spraya flugspray etc. De gör det vi ber om för att de förstått att det lönar sig.

Så när man kommer som tränare både i ridning och hantering i övrigt har man möjlighet att få en fresh start och själv sätta nya gränser för hur man vill att hästen svarar på olika hjälper.
Såna övningar där man ber hästen gå hit och dit bygger på att lära sig kontrollera hästen och få rätt respons på hjälperna.
Det är precis som övergångar, skänkelvikning etc. Man lär sig kontrollera olika kroppsdelar och få hästen att svara på lätta hjälper.

Men vet hästen om att det där inte brukar gälla blir det, speciellt om timeingen inte är 100, svårt för dem att köpa att man ska svara på ett visst sätt vid lastning eller annan speciell situation.
Har man inte super timeing kan man dra nytta av att lära sig system och vara jävligt konsekvent i alla lägen man vistas med hästen.
Så man inte byter språk och gör sig om inte oförståelig så iaf väldigt svår att förstå.
Och jag tycker alltid man med levande material, som hästar, lär sig bäst live med bra tränare.
Vi tar ju inte ridlektioner genom böcker/videos allena. :)
 
Kan du förklara varför?
Det jag ser på videon är en häst som inte är svår att hantera men han stressar upp den lite lagom emellanåt för showens skull, trots att hästen är hur lugn som helst rycker han i grimskaftet (vilket oavsett är fel att göra) osv. Det som syns på videon är ju såklart ingenting att tala om men blir hästen svårare så ökas våldet och det ser allt annat trevligt ut med maximalt hårda ryck i grimskaftet, slag med ändan av repet osv. Det visas inte så här för det skulle ge enormt mycket negativ publicitet, Parelli har visat metoden i instruktionsvideor de gjorde innan de insåg att det inte bör visas öppet.

Lasta en någorlunda normal häst är inte något svårt eller något som kräver system eller liknande, har man en svårlastad häst bör man lyssna till hästen och försöka förstå varför den inte vill gå på. Det kan vara många olika orsaker som gör att den tycker transporten är obehaglig, den allra vanligaste är nog hur man kör eller vart man åker gissar jag.

Ingen av de tjugotalet unghästar jag varit med om att föda upp har varit svårlastade efter första lastningen trots att de inte tränades. Med undantag av en treåring som vid brunst kunde få för sig att inte vilja lyda någonting, men hon var efter en ökänd hingst och allmänt ganska svår med en stor portion egen vilja.

För en person som arbetar professionellt med hästar och måste hantera och lasta okända hästar är det en annan sak, men det är ju inte det vi talar om här.

Det är min erfarenhet i varje fall, andra kan tycka annorlunda.
 
Senast ändrad:
Problemet med sånt här är ju att problem i lastningen sällan är bara just i lastningstillfälle. Utan det är problem som hela tiden finns genomgående i all samvaro med hästen.
Så att flytta runt hästen lite innan/vid lastning eller under någon h då man "tränar" fyller en rätt liten funktion om man inte har en fungerande relation i övrigt.

En häst som är skolad korrekt och lyssnar till människan och litar på den brukar inte vara problem att lasta.
Inte heller gå in i spolbox, duscha, spraya flugspray etc. De gör det vi ber om för att de förstått att det lönar sig.

Så när man kommer som tränare både i ridning och hantering i övrigt har man möjlighet att få en fresh start och själv sätta nya gränser för hur man vill att hästen svarar på olika hjälper.
Såna övningar där man ber hästen gå hit och dit bygger på att lära sig kontrollera hästen och få rätt respons på hjälperna.
Det är precis som övergångar, skänkelvikning etc. Man lär sig kontrollera olika kroppsdelar och få hästen att svara på lätta hjälper.

Men vet hästen om att det där inte brukar gälla blir det, speciellt om timeingen inte är 100, svårt för dem att köpa att man ska svara på ett visst sätt vid lastning eller annan speciell situation.
Har man inte super timeing kan man dra nytta av att lära sig system och vara jävligt konsekvent i alla lägen man vistas med hästen.
Så man inte byter språk och gör sig om inte oförståelig så iaf väldigt svår att förstå.
Och jag tycker alltid man med levande material, som hästar, lär sig bäst live med bra tränare.
Vi tar ju inte ridlektioner genom böcker/videos allena. :)
Vad är fel om hästen i övrigt lyssnar till människan men när det kommer till just lastning så brister kommunikationen?
 
Människan kanske är nervös/stressad vid lastningen eller har negativa förväntningar? Hur åker hästen?
Men om människan inte har det heller, inte är stressad/nervös eller har negativa förväntningar? Dvs människan är lugn/sansad och har positiva förväntningar. Om det inte spelar någon roll hur hästen åker, t ex att hästen inte vill oavsett hur den får åka?
 
Vad är fel om hästen i övrigt lyssnar till människan men när det kommer till just lastning så brister kommunikationen?

Oftast ser bara ägaren inte att det faktiskt brister lite smått i övrig hantering. Det är väldigt vanligt. Många hästar är himla snälla och gör oftast som man vill trots att den eg inte är så lydig.
Men sen när man går in i lägen där mer lydnad och tillit behövs märks felen tydligare.

Det är en onaturlig grej att trycka in flyktdjur i en liten låda. Dessutom kör många inte bra nog för hästen. Så de får ännu mer negativa känslor knutna till att åka.

Utöver att det för många ägare är väldigt spänt och laddat att lasta häst.
Har man bra timeing kan man vara mer orolig över saker. Är hästen lydig kan man vara mer orolig.
Är hästen själv trygg kan man vara mer orolig etc.
Men när både häst och människa är spända blir det lättare problem. Man tappar ju gärna timeing då man är spänd.
 
Människan kanske är nervös/stressad vid lastningen eller har negativa förväntningar? Hur åker hästen?
Det tror jag absolut, i ganska många fall har du ju en tid att passa. Eller som i mitt fall, båda är aströtta och bara vill hem och sova. Sen hinner tanken "men bara gå in häst-aber!" bara tänkas så är det tvärnit och du vill dunka huvudet i väggen, om du bara kunde förklara.
Så visst beter jag mig annorlunda vid lastning.
Men på nåt sätt känner jag att det får min häst ta.
 
Oftast ser bara ägaren inte att det faktiskt brister lite smått i övrig hantering. Det är väldigt vanligt. Många hästar är himla snälla och gör oftast som man vill trots att den eg inte är så lydig.
Men sen när man går in i lägen där mer lydnad och tillit behövs märks felen tydligare.

Det är en onaturlig grej att trycka in flyktdjur i en liten låda. Dessutom kör många inte bra nog för hästen. Så de får ännu mer negativa känslor knutna till att åka.

Utöver att det för många ägare är väldigt spänt och laddat att lasta häst.
Har man bra timeing kan man vara mer orolig över saker. Är hästen lydig kan man vara mer orolig.
Är hästen själv trygg kan man vara mer orolig etc.
Men när både häst och människa är spända blir det lättare problem. Man tappar ju gärna timeing då man är spänd.

Min häst springer på släpet självmant hemma. Och kliver på snällt borta. Om jag kört. Har husse kört måste oftast han lasta (han får göra vad han vill med henne). Husse kör inte dåligt men lite lite snabbare i kurvor, rondeller osv. Den lilla skillnaden räcker för att min ska bli missnöjd.

Det är verkligen vansinnigt viktigt hur man kör.
 
Det tror jag absolut, i ganska många fall har du ju en tid att passa. Eller som i mitt fall, båda är aströtta och bara vill hem och sova. Sen hinner tanken "men bara gå in häst-aber!" bara tänkas så är det tvärnit och du vill dunka huvudet i väggen, om du bara kunde förklara.
Så visst beter jag mig annorlunda vid lastning.
Men på nåt sätt känner jag att det får min häst ta.

Har hästen gått med på det? ;P

Flera av mina har varit sjukt lättlastade och lastat, stängt och åkt på 60 sekunder. OM jag inte stressat. Har jag gjort det så, tja... Så hut stressad jag än är försöker jag förmedla att jag har all tid i världen. Och tänker "två minuter är bättre än två h, lite sen är bättre än missa tiden helt".

Så. Tänker hästen inte ta att jag är stressad och beter mig enligt dem orättvist och inte lyssnar, så får jag ju överlista dem mentalt. Med att jag inte har bråttom. Fysiskt är ju kört...

Hur åker den/är väl i transporten?
 
Angående grundfrågan, det där med att flytta i sidled - är det så enkelt?
Tanken är att om hästen flyttar i sidled, vilken de flesta gärna gör, så lossnar den från ett låst läge och börjar röra på fötterna = större chans att den kan gå in i finkan.
Hästen går hellre omvägar/svänger än går rakt fram, vet inte varför, men att ta ett steg precis rakt fram om läget är lite stressat, är typ omöjligt. Får den lov att gå ett steg lite snett fram, så brukar det vara oändligt mycket lättare. Så, att byta från att dra hästen rakt in, och istället låta den går lite sicksack upp på rampen kan räcka för många.

Sen, vid svårare fall så är tajming otroligt viktigt som sagt, och syfte. Man måste veta vad man gör och varför, annars blir hästen lika förvirrad som en själv.

John pratar mycket om att man inte förbereder sin häst tillräckligt egentligen.
Igår fick jag en lektion i detta av min unghäst.
Han brukar lasta bra, kliver på lite tveksamt så det tar några minuter, men det har han fått göra. Sen när jag går bak och ska stänga så har han velat backa ut. Då har jag varit lite "sträng" och sagt NEJ, STÅ och sen har jag stängt där bak.
Igår, var det slut på det.
Så, jag fick backa lite, inse att han har faktiskt inte varit helt trygg och nöjd när jag stängt bakom honom. Så varför skulle han vilja åka med då?
Så, vi ägnade 40 min (istf schemalagda 4 min) åt att gå in i lugn och ro, klia, vänta tills han vill äta, klia mera. Kliva bak lite, uppmuntra honom att inte backa ut, gå fram igen, klia osv. Tillslut stod han så fint, lös där inne medan jag kliade mellan bakbenen. Stängde bommen, kliade lite mer och stängde sen.
Sen åkte han finare än han någonsin gjort, och när vi åkte hem från träningen så lastade han sig tryggt och säkert.

Pat Parelli säger (och jag vet inte om han snott det, men bra är det): "Ta den tid det tar, så tar det mindre tid." :bow:
 
"Ta den tid det tar, så tar det mindre tid." :bow:
är verkligen så :), ju längre tid man avsätter till ngt desto snabbare går det :). Jag sätter oftast av en 45min för lastningen, kan kan jag tvinga in hästen på en 10min men vad hjälper det om hon sen tvärvägrar att gå på på hemvägen.
Är sällan det tar så lång tid att lasta men det är härligt att kunna ta sin tid, slappna av och andas då man lastar. De går in till slut, inget att stressa upp sig för och är jag ensam och lastar så har jag ingen annan att ta hänsyn till :) vilket är otroligt härligt! Avskyr då det är en 2-3 andra dom alla vet bäst och gör det som de tror är rätt. Men det viktigaste vid lastning är ju att det är en som lastar och som hästen ska lyssna på. De som sköter ev lina eller bakbom ska bara stå och avvakta och tills de behövs. Inte hämta en kvast eller tjoa för att få hästen att ta sista steget in eller börja gorma åt lastaren om att gör si eller så.
 
Avskyr då det är en 2-3 andra dom alla vet bäst och gör det som de tror är rätt. Men det viktigaste vid lastning är ju att det är en som lastar och som hästen ska lyssna på. De som sköter ev lina eller bakbom ska bara stå och avvakta och tills de behövs. Inte hämta en kvast eller tjoa för att få hästen att ta sista steget in eller börja gorma åt lastaren om att gör si eller så.
Ja, sånt folk håller jag ovänligt och bestämt på avstånd ;):angel:
Skämt åsido, jag brukar tacka för "erbjudandet" och lova att jag hojtar om jag behöver hjälp.
 
Har hästen gått med på det? ;P

Flera av mina har varit sjukt lättlastade och lastat, stängt och åkt på 60 sekunder. OM jag inte stressat. Har jag gjort det så, tja... Så hut stressad jag än är försöker jag förmedla att jag har all tid i världen. Och tänker "två minuter är bättre än två h, lite sen är bättre än missa tiden helt".

Så. Tänker hästen inte ta att jag är stressad och beter mig enligt dem orättvist och inte lyssnar, så får jag ju överlista dem mentalt. Med att jag inte har bråttom. Fysiskt är ju kört...

Hur åker den/är väl i transporten?
Han står stilla, men kan gnägga lite oroligt. Han har aldrig lastats på två sekunder, men generella planen har varit att jag väntar ut honom, ståendes inne i transporten, rätt vad det är så har han bara gått på. Utan de var sista gångerna från träning som sket sig.
Jag försöker verkligen inte visa att jag blir stressad, men ibland hinner tanken bara ifatt och före. Jag tror det är omöjligt för oss att inte verka stressade om vi verkligen är det. Jag kan jobba lugnt med min häst, men ändå innerst inne ha lite puls. Det är det jag menar att min häst får "gilla". Jag ska aldrig bete mig knasigt, men känslorna är svåra att styra över.
 
Jag har haft ett gäng hästar som alla varit mer eller mindre knepiga att lasta.
Har kunnat lasta samtliga själv. För mig finns det inget alternativ, jag åker nästan jämt själv så lastning måste bara fungera, tänker inte stå och krångla en kvart varje gång.
Här är en transport, den går man in i utan trams punkt slut och inga frågor.
 
Han står stilla, men kan gnägga lite oroligt. Han har aldrig lastats på två sekunder, men generella planen har varit att jag väntar ut honom, ståendes inne i transporten, rätt vad det är så har han bara gått på. Utan de var sista gångerna från träning som sket sig.
Jag försöker verkligen inte visa att jag blir stressad, men ibland hinner tanken bara ifatt och före. Jag tror det är omöjligt för oss att inte verka stressade om vi verkligen är det. Jag kan jobba lugnt med min häst, men ändå innerst inne ha lite puls. Det är det jag menar att min häst får "gilla". Jag ska aldrig bete mig knasigt, men känslorna är svåra att styra över.

Är det på hemväg sas de krånglar brukar de inte riktigt vara nöjda med hur vi kör.
Testa köra ännu långsammare i acceleration/inbromsning/kurvor och ta ut kurvor mer. :)
 
Är det på hemväg sas de krånglar brukar de inte riktigt vara nöjda med hur vi kör.
Testa köra ännu långsammare i acceleration/inbromsning/kurvor och ta ut kurvor mer. :)

Jag tror aldrig att man kan påpeka detta tillräckligt ofta för det är verkligen den mest avgörande faktorn enligt min åsikt.

Min häst var väldigt tveksam till att kliva in i transporten första gången jag skulle lasta. Kastade sig bakåt och ville inte alls. På henne funkade det väldigt bra med lina bakom i det läget för det räckte att hon kände den bakom rumpan så gick hon på. Lina behövdes dock bara några gånger i början för ju mer vi åkte desto mer lättlastad blev hon. Tog inte så lång tid innan hon kvickt kilade på transporten själv.
Jag är überpetig med hur jag kör och det finns inte en pensionär som inte vill köra om mig när jag är ute med lådan på vägarna. Hästen gillar det dock så pensionärerna får snällt hålla sig på mattan. ;)
 
Som tillägg till mitt inlägg ovan så skulle jag nog säga att det är nog inte lastträning man behöver öva mest på utan körning. :D
körningen gör stor roll för alla djur :). t ex så har vi ofta min systers katt hemma hos oss då de är borta, senaste 2 gångerna så körde hennes man katten (inte direkt försiktig då han kör vanligtvis heller..), vilket resulterade i att katten kissade på sig av skräck.
och nu senast då jag körde hem den så låg den platt på magen i sin bur, jamade och darrade (efter att först ha flytt ut ur den och sprungit till skogs tidigare på morgonen..) tog upp den i knäet då vi kom fram till vår lilla grusväg och då grävde den lilla katten snabbt ner huvudet i armhålan på mig och darrade. när vi väl stannade så hade hon börjat spinna och vågade titta upp(och detta är katten som vanligtvis avskyr att bli buren/sitta i knä). jag kör försiktigt då jag har djur med mig, dvs lika försiktigt när hunden åker därbak som om jag har hästen på släp. det krävs inte mer en en eller två dåliga åkturer för att skrämma slag på djuret.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 690
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 387
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp