Sv: Ni som sålt hästar, hur nöjda blev ni med köparen?
En häst jag sålde som verkligen var mitt hjärtegryn hamnade tyvärr helt fel... Det kom några och provred men vi var tydliga med att det var vi som valde köparen och precis när vi hittat köpare så skadade sig hästen min och fick gå i sjukhage någon månad varav köparen backade ur. Så hörde en kompis bekant av sig och sa att de var intresserade, även ifall han var skadad. Priset var inte viktigt för oss så de fick honom (kostade som frisk 55 000) mot att de köpte all utrustning för ca 10 000 och att han skulle tillfriskna efter den plan vi gjort, och jag skulle hjälpa dem med igångsättningen (bodde i grannbyn).
Allt lät superbra, de var med när veterinär och equiterapeut kollade på honom och han skulle bli helt återställd efter en försiktig igångsättning. När de köpte honom var det sagt att han skulle gå konvalescent ca 1 månad, sen börja skrittas ut.
Jag höll ständig kontakt med dem och erbjöd hjälp, men de avböjde. Några månader senare låg han ute på annons, som en frisk okomplicerad häst (han hade en bakgrund av misshandel och vanvård vilket gjort honom rädd och misstänksam mot nya människor så okomplicerad var han verkligen inte). En kompis kontaktar då mig och meddelar att hennes ridskola köpt honom.
För att göra en lång historia kort så var han ff halt när han kom till ridskolan, ridskolan ringde oss och vi berättade hans historia med skador och vanvård, de hade inte fått höra något om det. Köparna (som köpte av oss) ringde och hotade oss för att vi förstörde för dem, att han visst var frisk osv. Sen försvann han.
Men, några år efter allt detta (och efter mycket letande, vi åkte tom runt på gårdar och frågade efter honom) så hittade jag honom på instagram när jag sökte på tagen "Karlstad" (dit jag precis flyttat). Han finns nu hos en supergullig tjej som fått jobba massor med honom, han var tillbaka på ruta 1 när de fick honom, rädd, ostadig och nästan ohanterlig. Nu tränar de NH, tricktränar, rider dressyr osv och han mår hur bra som helst. Så fort jag får tillgång till bil (ingen bukefalist med bil som vill följa med mot bensinpengar?
) så ska vi åka och hälsa på, han finns bara en timme bort från där jag nu bor
Sorglig historia med ett lyckligt slut!