Ni som säljer valpar

Brukar ni vänta och samla in svar innan ni svarar intressenter?

Jag har mailat på en annons och beskrivit hur valpen kommer få det hos oss med mera men ännu inte fått något svar.

Kollar mailen var femte minut, men nu efter 27 timmar börjar jag misströsta. Tänker att man kanske inte svarar alla om man redan har fått folk som vill tinga. Å andra sidan är annonsen kvar. Eller brukar man svara alla, även om man inte inte tycker köparen uppfyller ens kriterier?

Givetvis är alla individer men lite nyfiken på hur ni valpsäljare gör, är så nervös nu och hoppas hoppas!
Jag svarar alla så fort jag kan (absolut inte alltid inom 24 timmar). Däremot är första svaret ofta bara "hej och tack för ditt mail. Jag tror tyvärr inte att det kommer finnas någon valp till dig/följdfrågor på mailet."

Jag valde köapre väldigt noga och hade många fler intressenter än valpar jag ville sälja. Delar alltid upp intressenter i superintressanta/möjligt hem/inte ens i nödfall. Meddelar de ointressanta direkt och handplockar bland de övriga när valparna är stora nog att visa lite personlighet.

Jag är nog specialfall dock, med en extremavlad arbetsras och ungefär tio gånger fler köpare än vad jag har hundar att sälja så jag kan gallra stenhårt.

Beroende på ras så kan det absolut vara en som lockar till sig konstiga svar. Vad är det för ras du är intresserad av? Hittade du annonsen via rasklubb eller på blocket?

Jag la ut annons om omplacering i förrgår. Har fått en del svar. Någon person skrev flera gånger på en halvtimme, letade sedan upp mig på instagram för att skriva till mig där när jag inte svarade direkt osv. Andra skrev en gång och nöjde sig med det. Vissa skriver noga och förklarar bra, andra skriver mest "Jag vill köpa hunden!" och inget mer. Efter diskussioner med uppfödarvänner verkar det vara lite likadant oavsett hur gammal hunden är.
Jag planerar noga när jag lägger upp annons. Det går många timmar om dagen att hantera alla mail... Drar mig in i det längsta för att lägga ut den jag vill sälja, han kommer dra till sig så många knäppskallar 🙄

Skulle ärligt talat hellre välja att sitta kvar med någon eller några valpar än att sälja valpar just nu. Är glad att jag inte är någon aktiv uppfödare, stackarna dom blir bombade med mejl och samtal dag ut och dag in.
I våra pudelgrupp på Facebook har människor lagt in sådär 5 nya sökes annonser varje dag sista månaderna, scrollar inte folk och ser att det inte finns valpar?!
Hur kan så många missa att det inte finns valpar?
Särskilt dessa människor som skriver hej vi vill ha en valp i den färgen och det könet leveransklar i juni 🤯
Det har rasat in mail sen corona. Massor av människor har tid över för en valp NU!

Ja alltså, jag kan ju bara tala för mig själv som uppfödare men mina kriterier när det kommer till valpköpare förändras inte beroende på om efterfrågan på valpar är hög eller låg. De som är bäst lämpade får alltså köpa oavsett hur efterfrågan ser ut. De som inte är lämpade går alltid bort.
Exakt så.

För vår del har vi velat ha hund sedan den förra dog 2015, men pga jobb har vi inte kunnat vara hemma med valp under längre tid. Nu har den möjligheten kommit och därför vill vi ha valp nu. Känns som en konstig anledning att inte vilja sälja valp till oss, men det är ju såklart ett fritt val.
Som sagt, mitt perspektiv är lite annorlunda eftersom jag har arbetshundar, men för mig som uppfödare klingar det lite illa när nån "söker en hund nu". Här får man pluspoäng om man "söker en hund som har det här och det här, hur är dina linjer och när kommer du ha kull?"

Jag köper valp för att jag behöver en hund om 2 år, inte för att jag har tid att vara hemma nästa månad.

Staffe, från blocket. Reg i skk och stamtavla. 😍Letat på kennelsidor men har inte hittat någon kull som blir leverensklar i sommar i någorlunda närhet. Nån fanns, men hade krav på utställning så där har jag inte ens hört av mig. Känner att jag inte ens vill försöka ge mig in på ett område som inte alls intresserar någon i familjen, så det känns som att jag inte vill ta upp personerna tid.
Själv tyckte jag att jag förklarade bra vad vi kan erbjuda hunden, men har förståelse för om det inte passar säljaren såklart.

Jag vill köpa hunden, enbart, det hade jag inte heller velat sälja min hund till!

Var jättenoga med att kolla upp föräldradjuren och dess närmsta släktingar om du köper en reggad valp som inte säljs av en kennel. Staffen dras med en del problem, både fysiska (armbågar, höfter, allergier, hudproblem), och mentala så som tex könsagressivitet.

Har du testat att efterlysa valp i någon av de stora staffegrupperna på FB? ”Staffeglädje” är den största och mest aktiva gruppen.

Annars säger jag kör i vind. Staffen är den bästa rasen 🥰

Som sagt, mitt perspektiv är lite annorlunda eftersom jag har arbetshundar, men för mig som uppfödare klingar det lite illa när nån "söker en hund nu". Här får man pluspoäng om man "söker en hund som har det här och det här, hur är dina linjer och när kommer du ha kull?"

Jag köper valp för att jag behöver en hund om 2 år, inte för att jag har tid att vara hemma nästa månad.

Måste säga att det är lite tröstande att höra :D. Det är inte läge för mig att skaffa nästa hund förrän om 2-4 år kanske och var orolig att jag verkade knäpp som redan sitter och mailar uppfödare och ställer frågor när det inte är högaktuellt.

Jag förlorade ju min hund ganska nyss och även om det suger efter en ny så känner jag att jag har inte sörjt färdigt utan tänker mej längre fram typ i höst eller nästa vår är mer lämpligt. Då känner jag att jag är redo och kan ta till mej en ny. Däremot tänker jag börja kolla runt nu. För att vara förberedd. Jag har tid att vänta. Jag vill att det ska bli rätt.

Måste säga att det är lite tröstande att höra :D. Det är inte läge för mig att skaffa nästa hund förrän om 2-4 år kanske och var orolig att jag verkade knäpp som redan sitter och mailar uppfödare och ställer frågor när det inte är högaktuellt.
Du tänker som jag. Fast jag tänker typ i höst eller nästa vår beroendes på när jag har sörjt färdigt och är redo :D

Så gör jag också! Jag har anmält intresse redan innan planerad parning

Var jättenoga med att kolla upp föräldradjuren och dess närmsta släktingar om du köper en reggad valp som inte säljs av en kennel. Staffen dras med en del problem, både fysiska (armbågar, höfter, allergier, hudproblem), och mentala så som tex könsagressivitet.

Har du testat att efterlysa valp i någon av de stora staffegrupperna på FB? ”Staffeglädje” är den största och mest aktiva gruppen.

Annars säger jag kör i vind. Staffen är den bästa rasen 🥰
Det ska jag kolla!

Har inte Facebook, tyvärr men sambon skulle kolla runt där också.

Ja, de är så mysiga! 😍

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar